بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
سخنگوی وزارت صمت گفت: در این موافقتنامه مقرر شد ۳۰۹ قلم کالای پاکستانی و ۳۳۸ قلم کالای ایرانی با تعرفه پایین‌تر صادر شود.
کد خبر : ۲۶۴۹۸۶

کاهش تعرفه واردات و صادرات بین ایران و پاکستان

بورس نیوز: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با اشاره به انعقاد موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی میان ایران و پاکستان در سال ۱۳۸۲، اظهار کرد: در این موافقتنامه مقرر شد ۳۰۹ قلم کالای پاکستانی و ۳۳۸ قلم کالای ایرانی با تعرفه پایین‌تر صادر شود.

قالیباف افزود: بر اساس این موافقت نامه میانگین تعرفه دو کشور ۱۹.۵ درصد کاهش پیدا کرده است؛ بر این اساس میانگین تعرفه وضع شده برای کالا‌های ایرانی ۲۶ درصد و برای کالا‌های پاکستانی ۱۲.۷ درصد وضع شده است. این دو رقم نسبت به تعرفه‌ای که قبل از توافق نامه وجود داشت ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به مشکلات ارزی و در پی آن محدودیت واردات در سال ۱۳۹۷، تصریح‌کرد: از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از ۲ هزار قلم کالا ممنوع شد و بسیاری از کالا‌های موجود در توافق‌نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این فهرست قرار گرفت و کارکرد اصلی تعرفه ترجیحی مختل شد.

به گفته وی، بر اساس کتاب تعرفه ۲۰۲۲، تعداد ۳۰۹ قلم کالای پاکستانی و ۳۳۸ قلم کالا‌ی ایرانی تبدیل به بیش از ۵۷۰ و ۷۵۰ کالا شده است.

قالیباف خاطرنشان‌کرد: با ابلاغ این توافق نامه، واردات همه کالا‌های مرتبط با نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان که در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، رفع ممنوعیت و کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

مشاور وزیر صمت با بیان اینکه این موضوع می‌تواند اتفاق خوبی برای توسعه تجارت و تجارت آزاد با پاکستان باشد، گفت: در هفت ماهه امسال صادرات ایران به پاکستان ۷۰۴ میلیون دلار و واردات از این کشور ۵۶۳ میلیون دلار بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر