بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
جزئیات طرح مجلس برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۲
کمیسیون انرژی مجلس طرح متناسب‌سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را در دستور کار دارد.
کد خبر : ۲۶۵۰۲۹

جزئیات طرح مجلس برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۲

 بورس نیوز: به گفته مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس قرار است نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با مصرف واحد‌های تولید و محصول نهایی آن‌ها متناسب‌سازی شود. این طرح به بودجه ۱۴۰۲ خواهد رسید.  

دو هفته پیش، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با فردای اقتصاد از ارائه نامه‌ای به‌صورت دستی در جلسه مشترک دولت و مجلس خبرداده بود که در آن درخواست شده بود تا در فرایند تدوین  لایحه بودجه ۱۴۰۲ روش تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر کند.

به اذعان پورابراهیمی مجلس پارسال در فرایند بررسی بودجه ۱۴۰۱ تصمیم اشتباهی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اتخاذ و آن نرخ را بالا در نظر گرفت که تبعات آن تصمیم امسال در صنایع بورسی مشاهده شد.

با استناد به اظهارات تولیدکنندگان انواع محصولات پتروشیمی، بین ۴۰ تا ۴۵ درصد از گاز مصرفی در این صنعت به‌عنوان خوراک صنایع استفاده می‌شود. وزارت نفت مکلف است تا خوراک این صنایع ازجمله متانول ساز‌ها را به مدت ۸ ماه از سال تأمین کند. تابستان امسال ۳ واحد متانول در کشور با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن تعطیل شدند، زیرا سوخت برای مصرف نداشتند. هرچند پیش‌بینی می‌شد که تعطیلی اجباری  متانول ساز‌ها بازار چین را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ اما تا کنون درباره میزان اثرگذاری این تعطیلی بر نرخ متانول چینی اطلاعاتی منتشر نشده است.

همچنین قرار است در ازای تعطیلی متانول ساز‌ها در ۴ماهه پایانی سال، گازوئیل مصرفی آن‌ها ذخیره و صادر شود و از محل سود حاصل از صادرات گازوئیل زیان ۴ماهه این واحد‌ها از سوی دولت جبران شود.

در این میان فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سوی وزارت نفت یکی دیگر از مسائل گریبان‌گیر این صنعت است. وزارت نفت خوراک این صنایع را به نرخ هاب کشور‌های اروپایی و آمریکایی محاسبه می‌کند درحالی‌که تولیدکنندگان معتقدند که با آن نرخ، تولید و رقابت با کشور‌های چین و حاشیه خلیج‌فارس ارزنده نیست؛ زیرا آن کشور‌ها خوراک را به نرخ‌های بسیار کمتری به صنایع پتروشیمی ارائه می‌کنند. قرار است در طرح مجلس مبنای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها میانگینی از قیمت هاب‌های مختلف باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر