بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
رشد ۱۲۳ درصدی تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان
رییس کل بانک مرکزی گفت: تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان تا پایان آبان ماه ۹۰ همت بوده است که نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۲۳ درصد رشد داشته است.
کد خبر : ۲۶۵۰۳۳

صالح آبادی

بورس نیوز: علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ضمن قدردانی از فعالیت‌های شبکه بانکی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور اظهار کرد: بانک مرکزی همواره در کنار سایر فعالیت‌های خود در پشتیبانی از تولید و سایر حوزه ها، از فعالیت‌های بانک‌های قرض الحسنه و وام‌های خرد حمایت می‌کند. براین اساس بانک‌های قرض الحسنه ما به نسبت سایر بانک‌ها از نظر صورت‌های مالی و نقدینگی وضعیت مطلوبی دارند. بدین معناکه معوقات آن‌ها نزدیک به صفر است و همچنین از دیدگاه شاخص‌های سلامت بانکی، ترازنامه، سود و زیان وضعیت مطلوب تری نسبت به شبکه بانکی دارند.
افزایش ۱۲۳ درصدی تسهیلات به دانش بنیان‌ها

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های این بانک فراهم شدن بستر ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم بوده، تصریح کرد: همواره در بانک مرکزی تأکید داشته ایم که باید خدمات غیرحضوری در شبکه بانکی محقق شود و مردم برای دریافت برای یک وام خرد نیازی به مراجعه حضوری برای افتتاح حساب و یا ارائه وثیقه نداشته باشند.

وی ادامه داد: براین اساس دستورالعملی در خصوص خدمات غیرحضوری از قبیل افتتاح حساب،  سفته الکترونیک، امضای الکترونیک و دریافت آن از بانک پیشتر ابلاغ شد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: همچنین در زمینه تسهیل وثایق مرتبط با وام‌های خرد پیش از این دستورالعملی به شبکه بانکی ابلاغ شد و سقف وام‌های قرض الحسنه نیز از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. چراکه نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌های قرض الحسنه به شدت پایین و ریسک نکول آن نیز کم است.

به گفته صالح آبادی وام‌های قرض الحسنه برای اشخاص حقیقی به ۲۰۰ میلیون و حقوقی به ۵۰۰ میلیون افزایش یافت.  

وی با بیان اینکه در وام‌های بزرگ تولیدی و کلان امکان اخذ قرارداد لازم الاجرا وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای وام‌های کوچک نیز این امکان فراهم شد و امکان جایگزینی ضامن با چک، سفته، سیم کارت موبایل نیز وجود دارد. براین اساس در دستورالعمل دریافت وام‌های خرد از طریق یک و یا ترکیبی از ۱۴-۱۵ نوع وثیقه امکان پذیر شد. افزایش ۱۲۳ درصدی تسهیلات به دانش بنیان‌ها

وی ضمن تاکید بر نقش اعتبارسنجی در پرداخت تسهیلات خرد عنوان کرد: هرچه رتبه اعتباری مشتری بالاتر باشد، ضروری است امکان دریافت وام با وثایق سهل‌تر میسر شود. چراکه این امر موجب تشویق افراد به خوش حسابی می‌شود و به نوعی رتبه اعتباری حاصل رفتار‌های اجتماعی و اقتصادی فرد خواهد بود.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، رشد ترازنامه بانک‌های قرض الحسنه تا ۵ درصد و سایر بانک‌ها ۱.۵ تا ۲ درصد قرار داده شده تا اینگونه بانک‌های قرض الحسنه نسبت به وام دهی به اشخاص تشویق شوند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان تا پایان آبان ماه ۹۰ همت بوده است که نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر