بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در جدیدترین گزارش خود از افزایش متوسط نرخ تورم ۳۸ عضو این سازمان به ۱۰.۷ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر- آبان ۱۴۰۱) خبر داده است.
کد خبر : ۲۶۵۰۵۷

افزایش ۲ برابری نرخ تورم کشور‌های صنعتی

بورس نیوز: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در جدیدترین گزارش خود از افزایش متوسط نرخ تورم ۳۸ عضو این سازمان به ۱۰.۷ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر- آبان ۱۴۰۱) خبر داده است. متوسط نرخ تورم اعضای این سازمان موسوم به کشور‌های صنعتی در سپتامبر (شهریور- مهر ۱۴۰۱) امسال ۱۰.۵ درصد اعلام شده بود.

نرخ تورم ۱۰.۷ درصدی کشور‌های صنعتی بیش از ۲ برابر تورم ثبت شده برای این کشور‌ها در مدت مشابه سال قبل بوده است. در اکتبر سال قبل این کشور‌ها تورم ۵.۲ درصدی را تجربه کرده بودند.

بر اساس این گزارش ۲۰ کشور از ۳۸ عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه با افزایش نرخ تورم در اکتبر ۲۰۲۲ مواجه شده و ۱۸ کشور تورم ۲ رقمی در این ماه داشته‌اند. استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی و ترکیه تورم بالای ۲۰ درصد در این ماه داشته‌اند.

افزایش نرخ تورم در کشور‌های صنعتی در اکتبر امسال در حالی است که تورم حامل‌های انرژی از ۲۸.۸ درصد در ماه سپتامبر به ۲۸.۱ درصد در این ماه کاهش یافته است.

نرخ تورم مواد غذایی در سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در اکتبر امسال به ۱۶.۱ درصد رسید که این رقم بالاترین نرخ تورم مواد غذایی در این سازمان از می‌۱۹۷۴ به این سو است. ۳۳ کشور از ۳۸ عضو این سازمان در ماه اکتبر با افزایش قیمت مواد غذایی در این ماه مواجه شده‌اند.

نرخ تورم در هفت کشور صنعتی همچنان رو به افزایش داشته و از ۷.۷ درصد در ماه سپتامبر به ۷.۸ درصد در اکتبر افزایش یافته است. در آمریکا نرخ تورم کاهش داشته و در کانادا ثابت بوده، اما بقیه اعضای گروه هفت با افزایش نرخ تورم در اکتبر مواجه شده‌اند. ایتالیا بیشترین رشد تورم در این ماه را شاهد بوده، به طوری که نرخ تورم این کشور سه درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته و به ۱۱.۸ درصد رسیده است.

نرخ تورم فرانسه در اکتبر به ۶.۲ درصد رسیده که نسبت به تورم ۵.۶ درصدی ماه قبل افزایش داشته است. انگلیس در ماه سپتامبر با تورم ۸.۸ درصدی مواجه شده بود که این رقم در ماه اکتبر به ۹.۶ درصد افزایش یافته است. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا برای دومین ماه متوالی با تورم دو رقمی مواجه شده است. نرخ تورم این کشور که در سپتامبر ۱۰ درصد اعلام شده بود در ماه اکتبر به ۱۰.۴ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم برخی دیگر از کشور‌های صنعتی در اکتبر ۲۰۲۲ عبارت است از: اتریش ۱۱ درصد، کانادا ۶.۹ درصد، استونی ۲۲.۵ درصد، مجارستان ۲۰.۱ درصد، لتونی ۲۱.۸ درصد، لیتوانی ۲۳.۶ درصد، هلند ۱۴.۳ درصد، نروژ ۷.۵ درصد، لهستان ۱۷.۹ درصد، پرتغال ۱۰.۱ درصد، سوئد ۱۰.۹ درصد، ترکیه ۸۵.۵ درصد و اسپانیا ۷.۳ درصد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر