بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
بانک جهانی کل بدهی خارجی ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را ۱۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار اعلام کرده که این رقم به‌طور تقریبی معادل یک‌هزارم بدهی ۹ تریلیون دلاری کشورهای درحال توسعه بوده است.
کد خبر : ۲۶۵۱۰۲

بدهی خارجی ایران؛ یک هزارم بدهی کشورهای درحال توسعه

بورس نیوز: بانک جهانی در گزارشی از وضعیت بدهی کشور‌های در حال توسعه اعلام کرد کل بدهی این کشور‌ها در سال ۲۰۲۱ با رشد ۵.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۹ تریلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، کشور‌های در حال توسعه در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای به وام دهندگان بخش خصوصی به‌ویژه به خریداران اوراق قرضه بدهکار شده اند. ۲.۲ تریلیون دلار از کل بدهی ۹ تریلیون دلاری این کشور‌ها مربوط به وام دهندگان بخش خصوصی بوده است.

این نهاد بین المللی کل بدهی خارجی ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را افزون بر ۱۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار اعلام کرده است که در مقایسه با کل بدهی کشور‌های در حال توسعه رقم ناچیزی محسوب می‌شود. در واقع بدهی خارجی ایران حدود یک‌هزارم کل بدهی ۹ تریلیون دلاری این کشور‌ها است.

بدهی بلندمدت ایران در پایان سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۰ بدهی بلندمدت ایران یک میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار اعلام شده بود. اما بدهی کوتاه مدت ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار رسیده است. در سال پیش از آن رقم بدهی کوتاه مدت ایران ۲ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار اعلام شده بود.

در اوت سال ۲۰۲۱ صندوق بین المللی پول اجازه دسترسی ایران به اعتبارات این صندوق موسوم به SDR را صادر کرد و ایران به بیش از چهار میلیارد دلار منابع ارزی از این طریق دسترسی پیدا کرد. در نتیجه کل اعتبارات پرداختی به ایران توسط صندوق بین المللی پول که در سال ۲۰۲۰ افزون بر ۲ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار اعلام شده بود در سال ۲۰۲۱ به ۶ میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵۴ میلیون دلار از بدهی بلندمدت خود را بازپرداخت کرده و ۴۶ میلیون دلار هم به عنوان بهره بدهی‌های بلندمدت خود پرداخت کرده است.

میزان بدهی خارجی برخی کشور‌های در حال توسعه دیگر در سال ۲۰۲۱ عبارت است از: افغانستان ۳.۵۳۱ میلیارد دلار، آنگولا ۶۷.۲۷۷ میلیارد دلار، آرژانتین ۲۴۶.۳۰۷ میلیارد دلار، جمهوری آذربایجان ۱۴.۶۴۵ میلیارد دلار، برزیل ۶۰۶.۴۸۵ میلیارد دلار، چین ۲۷۰۲ میلیارد دلار، جمهوری کنگو ۱۰.۲۸۸ میلیارد دلار، مصر ۱۴۳.۲۴۶ میلیارد دلار، گرجستان ۲۲.۰۵۳ میلیارد دلار، هند ۶۱۲.۸۶۶ میلیارد دلار، اندونزی ۴۱۶.۴۷۱ میلیارد دلار، عراق ۲۵.۲۶۳ میلیارد دلار، اردن ۴۱.۸۲۱ میلیارد دلار، لبنان ۶۶.۸۹۳ میلیارد دلار، موزامبیک ۶۲.۸۱۹ میلیارد دلار، پاکستان ۱۳۰.۴۳۳ میلیارد دلار، ترکیه ۴۳۵.۴۵۱ میلیارد دلار و زیمبابوه ۱۳.۷۳۹ میلیارد دلار.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بدهی خارجی ایران ۳۰ درصد کاهش یافت
براساس گزارش بانک مرکزی؛

بدهی خارجی ایران ۳۰ درصد کاهش یافت

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

ذخیره کالا‌های اساسی بیش از حد متعارف است

ارسال نظر