بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
نوسان قیمت میلگرد معضلی اساسی برای خریداران
اگر شما هم از خریداران محصولات آهنی و مشتقات فولادی هستید، می‌دانید که درک وابستگی متقابل بین سیستم قیمت‌گذاری بازار آهن‌آلات در رونق کسب‌وکارتان نقشی کلیدی دارد.
کد خبر : ۲۶۵۱۶۲

نوسان قیمت میلگرد معضلی اساسی برای خریداران

بورس نیوز: اگر شما هم از خریداران محصولات آهنی و مشتقات فولادی هستید، می‌دانید که درک وابستگی متقابل بین سیستم قیمت‌گذاری بازار آهن‌آلات در رونق کسب‌وکارتان نقشی کلیدی دارد. شاید بسیاری از افراد تا وقتی‌که وارد این بازار نشده باشند، اهمیت آن را درک نکنند، شاید به‌جای تمام این توضیحات باید در یک کلام بگوییم: «قیمت آهن‌آلات و محصولاتی، چون میلگرد، هیچ ثبات و قیمت مشخصی ندارد.»

از طرف دیگر برای داشتن کسب‌وکاری موفق، تعیین نرخ مواد اولیه، از اصول مهم و در عین حال ابتدایی کار است؛ به‌طوری که این موضوع باعث تعیین تمام قدم‌های بعدی در تجارت شما می‌شود. دقیق‌تر بگوییم، با تعیین هزینه‌های ابتدایی قرار است به نرخ نهایی محصولات خود برسید و برای این روند برنامه‌ریزی کنید. با این اوصاف باید نتیجه بگیریم که شما باید از اعداد و ارقامی کاملا متغیر، برنامه‌ای دقیق و مشخص تعیین کنید.

با این تعاریف متوجه وجود معضلی می‌شوید که در خرید آهن‌آلات مختلف از جمله میلگرد به احتمال زیاد تجربه خواهید کرد. اما اینکه آیا راهکاری برای رفع یا حداقل بهبود این اوضاع وجود دارد، همان چیزی است که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم.

تعیین نرخ مواد اولیه، اصلی مهم در تجارت موفق

آیا تا به‌حال از خود پرسیده‌اید تفاوت شرکت‌های موفق و شرکت‌هایی که با شکست روبه‌رو می‌شوند، چیست؟ آیا می‌دانید در بسیاری مواقع همه در حال تلاش هستند؛ ولی فقط برخی طعم شیرین موفقیت را می‌چشند؟ در پاسخ به این سؤالات و در یک کلام باید بگوییم توانایی آن‌ها در برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای استراتژی‌های تجاری است که تعیین می‌کند موفق شوند یا خیر.

افزایش فروش، ایجاد بازار‌های جدید، ارائه خدمات بهتر به مشتریان قبلی، شناسایی مشتریان جدید، پیداکردن منابع فروش جدید و هماهنگی با فروشندگان فعلی، همه و همه مستلزم تعیین اهداف اولیه است. برای تعیین این اهداف نیز باید در خصوص هزینه‌ها و سود کلی تحقیق کنید تا بتوانید قدم‌به‌قدم، طبق برنامه پیش بروید. در نگاه اول، تخمین هزینه‌های مرتبط بسیار آسان‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رسد؛ اما با ورود به این حیطه متوجه دردسر‌های فراوان آن می‌شوید.

این همان چیزی است که می‌تواند تمام برنامه‌های آینده شما را دچار آشفتگی کند تا کنترل و تخمین سود و مزایای کسب‌وکارتان را از دست بدهید. از نگاه دیگر یک مدیر موفق با گذر از این چالش است که می‌تواند مجموعه خود را به سوددهی برساند و موفقیت تجارت خود را تضمین کند. با این دید تسلط شما بر بازار و متغیر‌های تأثیرگذار بر آن، امری ضروری به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین توجیه برای دغدغه خریداران میلگرد و معضل خرید آن

میلگرد که از مواد اولیه در بسیاری از کسب‌وکار‌ها و مشاغل به شمار می‌رود، از جمله محصولاتی است که باید قیمت دقیق آن را بدانیم. این محصول در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی استفاده‌های فراوانی دارد و بدون آن کار متوقف می‌شود. تعیین قیمت این محصول می‌تواند به مدیران چنین پروژه‌هایی کمک کند تا هزینه‌های نهایی را پیش‌بینی کنند.

نوسان قیمت میلگرد معضلی اساسی برای خریداران

اگر شما هم از افرادی هستید که همواره نیاز به خرید میلگرد دارند، مطمئنا با ما هم‌عقیده هستید. البته اگر هم به‌تازگی وارد این بازار شده‌اید، قواعدی که مطرح شد را منطقی می‌دانید. آنچه از این به بعد ذهنمان را به خود مشغول می‌کند، این است که چطور باید قیمت محصولاتی، چون میلگرد را مشخص کنیم و اصلا آیا این کار شدنی است یا خیر.

آیا می‌توانیم قیمت دقیق میلگرد را تعیین کنیم؟

گزینه‌های فراوانی در تعیین قیمت نهایی میلگرد تاثیر دارند؛ همچنین چندین دلیل وجود دارد که این گزینه‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. برای درک بهتر این قضیه می‌توانیم تمام این دلایل را بشماریم؛ ولی برای کوتاه‌شدن مطلب، فقط به ذکر مواردی بسنده می‌کنیم که نقش کلیدی دارند. از گزینه‌های تاثیرگذار بر قیمت میلگرد موارد زیر را می‌توانیم عنوان کنیم:
۱. تنوع محصول: میلگرد از جمله محصولاتی است که با وجود تنوع در کاربری، نیاز است به اشکال مختلف و با قابلیت‌های گوناگون تهیه شود. از همین روی است که در حال حاضر انواع و اقسام این مقاطع فولادی را با ویژگی‌های مختلف در بازار می‌بینیم. این تنوع خود به‌تن‌هایی می‌تواند باعث ایجاد نرخ‌های متفاوت شود و با ایجاد تردید، شما را در انتخاب صحیح به اشتباه اندازد.

پیشنهاد ما در چنین مواقعی توجه به ویژگی‌های دیگر این محصولات و قابلیت‌های آن‌هاست. مثلا با بررسی ویژگی‌ها و قیمت میلگرد ۱۲ در واقع مزایای آن را بررسی می‌کنیم. از گزینه‌های مهمی که می‌توانند به شما در این مواقع کمک کنند، موارد زیر هستند:

• کیفیت: با علم به کیفیت این محصولات برای کاربرد صحیح آن‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید.

• وزن: وزن از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی است و همچنین نوع کاربری شما را تعیین می‌کند. این گزینه حتی می‌تواند مشخصا به کیفیت و اصل‌بودن محصول اشاره کند.

• استاندارد: میلگرد‌ها استاندارد‌های متفاوتی دارند و این در نهایت به تفاوت در کاربرد می‌انجامد.

• کارخانه تولیدکننده محصول: هر کارخانه با توجه به شرایطی که دارد محصولاتی متنوع با کیفیت‌های مختلف به بازار می‌فرستد. مثلا قیمت میلگرد کوثر اهواز با قیمت میلگرد کارخانه‌های دیگر فرق می‌کند.

موارد ذکرشده گروهی از ویژگی‌های تاثیرگذاری هستند که می‌توانند در تعیین کاربرد به کمکتان بیایند. البته برای رفع تردید در این زمینه استفاده از تجارب افراد حرفه‌ای و علم افراد متخصص بسیار کارآمد است.

۲. تغییر قیمت لحظه‌ای میلگرد: این گزینه از مواردی است که شما نمی‌توانید به‌طور کامل بر آن اشراف پیدا کنید؛ چراکه نه‌تن‌ها مادام در حال تغییر است، بلکه عوامل بسیاری می‌توانند روی قیمت نهایی آن اثر بگذارند. این نقطه همان جایی است که با تغییرات لحظه‌ای آن چیزی جز سردرگمی برای خریداران نخواهد داشت. البته با بررسی هرروزه بازار‌های داخلی و خارجی می‌توانید تا حدودی عوامل اثرگذار را بشناسید و پیش‌بینی‌هایی هم بکنید؛ اما تعیین قیمت دقیق همچنان ممکن نیست.

نوسان قیمت میلگرد معضلی اساسی برای خریداران

نوسانات قیمت در بازار جهانی و تاثیر آن بر بازار داخلی میلگرد: تغییر قیمت‌های میلگرد در بازار جهانی، قیمت آن را در داخل کشور نیز تغییر می‌دهد.

۴. هزینه‌های حمل‌ونقل، خدمات انبارداری و تحویل بار: هزینه‌های حمل و نگهداری میلگرد، از هزینه‌هایی به شمار می‌رود که در قیمت نهایی میلگرد تاثیرگذار است. این هزینه‌ها در اثر عوامل مختلفی تغییر می‌کند و افت‌وخیز‌های فراوانی را برای این بازار رقم می‌زند. از طرفی نوع شرایطی که برای این امور انتخاب می‌شود، می‌تواند کیفیت نهایی محصول را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا انبار‌هایی که دارای سقف‌های بلند، سیستم تهویه مطبوع و طبقاتی برای منظم‌کردن بار‌ها هستند، در نهایت تأثیر بیشتری در ماندگاری کیفی آن دارند.

مهم‌ترین راه برای رفع دغدغه خریداران میلگرد و معضل خرید آن

همین که تا اینجای مطلب همراه یکدیگر هستیم، نشان از نیاز برای رفع نگرانی‌های خرید دارد. با توضیحاتی که ذکر شد تا حدودی به عوامل تاثیرگذار مختلف و نحوه کنترل و بررسی آن‌ها واقف شدید؛ اما بررسی هرروزه تمام این موارد خود نیاز به داشتن زمان فراوان را الزامی می‌کند. برای رفع این مشکل راه‌حلی عالی وجود دارد که می‌تواند این نیاز هرروزه را رفع کند.

سایت اصفهان آهن از منابع معتبر برای دستیابی اطلاعات کامل از محصولات آهنی و فولادی است. جداول موجود در سایت نه‌تن‌ها قیمت لحظه‌ای محصولات را ارائه می‌دهند؛ بلکه ویژگی‌های مختلفی، چون وزن، ضخامت و کارخانه تولیدکننده را نیز به‌آسانی می‌توانید در آن‌ها مشاهده کنید. این سایت برای تمام خریداران مانند منبعی مرجعی مطمئن عمل می‌کند.

از طرف دیگر با قابلیت‌های موجود در این صفحه، شما امکان تعیین گزینه‌های مختلف و گرفتن آمار‌های متفاوت را دارید. با ورود به این سایت، به نظرتان می‌رسد که همه چیز برای رفع نیازتان تدارک دیده شده‌است. البته شماره‌هایی نیز برای تماس مستقیم و گرفتن اطلاعات، رفع ابهامات و حتی خرید مستقیم وجود دارد. شما به‌طور مستقیم از طریق فرآیند خرید یا پیام اینترنتی نیز می‌توانید به اهداف خود برسید.

نتیجه‌گیری

در این نوشته قدم‌به‌قدم دلیل اصلی سردرگمی خریداران میلگرد و لزوم بررسی قیمت محصولات را از نظر گذراندیم. همراه با هم از اهمیت تعیین قیمت میلگرد و دلیل متغیربودن آن آگاهی یافتیم و در نهایت برای حل این ماجرا نیز پیشنهاداتی ارائه شد. امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر