بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بازار نیما مشکلی در عرضه ارز نداریم و میزان عرضه در این سامانه با تقاضا تناسب دارد و مشکلی در سامانه نیما وجود ندارد.
کد خبر : ۲۶۵۱۷۵

مشکلی بابت عرضه ارز در سامانه نیما نداریم

بورس نیوز: علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در بازار نیما مشکلی در عرضه ارز نداریم و میزان عرضه در این سامانه با تقاضا تناسب دارد و مشکلی در سامانه نیما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: امسال صادرات نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته و مجموع صادرات غیرنفتی و نفتی بهبود یافته است و مشکلی در تامین ارز نداشتیم.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص ترخیص کالا‌های وارداتی که در گمرک متوقف شده‌اند، گفت: کالا‌هایی که در بنادر متوقف شده به دلیل تامین ارز نیست، بلکه موضوع بحث ریال کالا‌ها مطرح است که باید کالا‌ها ترخیص و فروخته شود و سپس ریال آن تامین شود و این ریال را به بانک مرکزی بدهد و ارز نیمایی دریافت کنند و مشکل تامین ریال است.

صالح‌آبادی درباره بهبود فروش نفت در سال جاری افزود: در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی وضعیت خوبی داشتیم و امسال بخشی از معوقات وزارت نفت از برخی کشور‌ها امسال وصول شد.

وی بیان کرد: برای مثال از عراق طلب ارزی داشتیم که امسال وصول و حتی بخشی از بدهی‌های ارزی به کشور ترکمنستان نیز پرداخت شد و مشکلی در وصول درآمد‌های ارزی نداریم و وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم.

رییس کل بانک مرکزی درخصوص حواله ارزی صادرکنندگان توضیح داد: ممکن است صادرکننده ۱۰۰ میلیون دلار حواله ارزی داشته باشد و آن را به بانک مرکزی می‌دهد و معادل آن یک میلیون دلار اسکناس ارز دریافت می‌کند و آن را در بازار متشکل ارزی به نرخ توافقی و روزانه می‌فروشد.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان هستند که برای تشویق صادرات غیرنفتی ارز خود را نرخ‌های جذاب عرضه کنند و هم اکنون اسکناس و حواله به‌اندازه کافی در بانک مرکزی دارد و می‌توانیم بخشی از آن‌ها را در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم و ارز آن‌ها را استفاده کنیم.

صالح‌آبادی گفت: هدف از این کار تشویق صادرکنندگان غیرنفتی همچون صنایع دستی، شرکت‌های دانش بنیان و محصولات کشاورزی است تا این ارز به چرخه کشور وارد شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
خدمات بانکی به تمام هموطنان ارائه می شود
در پاسخ به مسدودشدن حساب بانکی افراد بی حجاب؛

خدمات بانکی به تمام هموطنان ارائه می شود

ارسال نظر