بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
عملیات اجرایی طرح پتروشیمی همت به عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس با سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی ۳۰۰ میلیون یورو و با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی در عسلویه آغاز شد.
کد خبر : ۲۶۵۲۰۲

آغاز عملیات اجرایی طرح سبز پتروشیمی همت در عسلویه/ تولید محصول با استفاده از گاز‌های آلاینده منطقه

بورس نیوز: مازیار حسینی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در این آیین با بیان اینکه در شرایط پیچیده امروز بیش از همه به امیدآفرینی و حرکت احتیاج داریم، اظهار کرد: در شرایطی که کشور ما با تحریم‌های متعددی روبروست، کار بزرگی در حال اتفاق افتادن است، دستاوردی در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های جدید که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

وی افزود: در پروژه همت با دانش فنی از ماده‌ای که خطرات زیست محیطی و انسانی بسیار بالایی دارد، ماده ارزشمندی تولید خواهد شد که به محصول و تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به تلاش‌های مدیرعامل پتروشیمی پردیس برای پیشبرد برنامه‌ها و ثبت رکورد‌های متعدد در حوزه تولید و فروش شرکت گفت: همکاران ما در پتروشیمی پردیس فاز سوم را خودشان اجرا کردند و اگر ما امروز می‌گوییم که پروژه پتروشیمی همت را با توان مهندسان و متخصصان خودمان انجام می‌دهیم، این به پشتوانه تجربه‌ای است که در فاز سوم پتروشیمی پردیس به دست آمده است.

غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس به عنوان مالک ۹۷ درصد سهام پروژه همت در این آیین اظهار کرد: طرح همت در زمینه تولید اوره گرانول با استفاده از آمونیاک مازاد مجتمع‌های پتروشیمی داخل کشور و دی اکسید کربن مازاد حاصل از ونت‌های فرایندی مجتمع‌های پتروشیمی پارس، پارسیان سپهر و فرساشیمی در منطقه عسلویه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برآورد سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی این طرح ۳۰۰ میلیون یورو است که با پایان عملیات اجرایی و ورود به عرصه بهره‌برداری، حدود ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد از سایر مجتمع‌ها، ۸۳۰ هزار تن دی اکسید کربن مازاد از مجتمع‌های منطقه عسلویه به عنوان خوراک مصرف می‌کند و سه هزارو ۲۵۰ تن اوره گرانول در روز (معادل یک میلیون و ۷۵ هزار تن در سال) تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس یادآور شد: از ویژگی‌های منحصر به فرد پروژه می‌توان به احداث واحد اوره گرانول بدون احداث واحد آمونیاک اشاره کرد که برای اولین بار در ایران اجرا شده است و نمونه مشابه در کشور ندارد.

جمشیدی گفت: کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از جمله دی اکسید کربن در منطقه عسلویه به میزان ۸۳۰ هزار تن در سال، افزایش همکاری با نهاد‌های بین‌المللی در حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی و توانمندسازی منابع انسانی در ایجاد صنعت سیز پتروشیمی در کشور از مهمترین ویژگی‌های زیست محیطی این پروژه است.

وی عنوان کرد: در حوزه اقتصادی افزایش یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره کشور، جمع آوری گاز‌های دی اکسید کربن مازاد منطقه و تبدیل آن به فروارده با ارزش اوره و در حوزه اجتماعی پیش بینی حدود یکهزار نفر اشتغال در زمان اجرای پروژه و اشتغال دائمی بیش از ۱۰۰ نفر در زمان بهره برداری از دستاورد‌های این پروژه است.

محمد علی سلیمانی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت نیز در این آیین گفت: با بهره‌برداری از این طرح به عنوان نخستین پروژه زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور، سالانه از سوختن و انتشار ۸۰۰ هزار تن دی اکسید کربن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جلوگیری می‌شود.

وی افزود: از دیگر مزایای پروژه زیست محیطی سبز اوره پتروشیمی همت جلوگیری از مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون متر مکعب گاز متان است.

سلیمانی اظهار کرد: پروژه همت به عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، علاوه بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران به عنوان میزبان بزرگترین مجتمع تولید کننده اوره دنیا مد نظر قرار گرفته است. جلوگیری از خام فروشی آمونیاک، مصرف متان و انتشار گاز دی اکسید کربن از دیگر فوائد اجرای این طرح است.

به گفته سلیمانی برای اولین بار در کشور و با بهره‌گیری از این طرح ملی، کود اوره سبز بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا و بدون نیاز به احداث واحد آمونیاک تولید خواهد شد که کمترین ضریب مصرف انرژی نسبت به واحد‌های اوره موجود است.

علی باستین، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز گفت: با توجه به نیاز بیش از یکهزار نفر برای ساخت طرح سبز اوره پتروشیمی همت به عنوان نخستین پروژه زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور در عسلویه، انتظار می‌رود ۱۰۰ درصد فرصت‌های اشتغال و نیروی انسانی مورد نیاز این طرح از استان بوشهر تامین شود.

 وی بیان کرد: اجرای این پروژه با وجود این که کشور مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته نشان از عزم جدی متخصصان ایرانی برای اجرای یک طرح دوست‌دار محیط زیست و ارزآور است.
وی افزود: این پروژه به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری و اثرات محیط زیستی در سطح کشور بی نظیر است.

احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در این آیین با بیان اینکه از انقلاب صنعتی تاکنون در دنیا ۳۰ درصد گاز دی اکسید کربن افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: حفظ محیط زیست هم در حوزه مسئولیت اجتماعی و هم از آموزه‌های دینی ماست، با اجرای پروژه همت دو هدف بزرگ محقق می‌شود، یکی حفاظت از محیط زیست و دیگری ایجاد ارزش افزوده اقتصادی که نیاز امروز کشور ماست.

 وی اضافه کرد: این پروژه اینقدر اهمیت دارد که تمام دنیا باید بداند ما داریم در این جهت حرکت می‌کنیم.

مهدوی ابهری گفت: در رابطه با محیط زیست گاهی هزینه می‌کنیم بدون بهره اقتصادی که باید هم این اتفاق بیفتد، ولی در این پروژه علاوه بر کاهش آلاینده ها، صرفه اقتصادی و اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

در این نشست شهریار قرمزی رئیس هیئت مدیره پتروشیمی پردیس، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد امام جمعه شهرستان عسلویه و هاشمی فرماندار شهرستان عسلویه نیز طی سخنانی به اهمیت جهاد اقتصادی و در کنار آن توجه به محیط زیست پیرامونی پرداختند.

عملیات اجرایی طرح پتروشیمی همت با سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی ۳۰۰ میلیون یورو و با حضور مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر، اعضای هیت مدیره پتروشیمی پردیس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر، مدیر روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مسئول شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس، مدیرعامل شرکت آریاساسول، مدیران ارشد شرکت‌های پتروشیمی پردیس و پتروشیمی همت و جمعی از مسئولین شهرستان و استان روز سه شنبه در عسلویه آغاز شد، مالک اصلی این شرکت، پتروشیمی پردیس است که ۹۷ درصد کل سهام آن را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اعلام کرد:

بازگشایی ۶ نماد بورس و فرابورس

تمرکز پتروشیمی پردیس بر فروش صادراتی
۸۶ درصد از درآمد ماهانه "شپدیس" مربوط به بازار صادراتی بود؛

تمرکز پتروشیمی پردیس بر فروش صادراتی

ارسال نظر