بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
قطعی گاز تاثیری بر روند تولید ندارد؛

رشد نرخ دلار نیما محرک صنعت پتروشیمی

در روز‌های گذشته خبر قطع گاز صنایع بروی سامانه کدال قرار گرفت. خبری که بازار سهام را تحت تأثیر قرار داد و درست زمانی که همه انتظار تغییر نرخ خوراک گاز را برای سال آینده داشتند، خبر قطع کامل خوراک منتشر شد.
کد خبر : ۲۶۵۲۵۱

 

رشد نرخ دلار نیما محرک صنعت پتروشیمی

 

 

بورس نیوز:

امیرعباس کریم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: ممکن است در حوزه گاز با قطعی مواجه شویم تا جایی که شرکت‌هایی که مصرف این انرژی را دارند، به مباحث اورهال و تعمیرات می‌پردازند تا کاهش میزان تولید را به نوعی پوشش دهند. البته با قطعی گاز هم در بازار مقداری احساسی برخورد شد، چراکه نمی‌توان گفت ۳ ماه کل زمستان گاز قطع می‌شود، حتی با بررسی میزان فروش این صنعت می‌توان صحت و میزان تأثیرگذاری آن را مشاهده کرد. احتمال محدودیت گازی در یک هفته یا ۱۰ روز وجود دارد، که این کار هم با هماهنگی انجام می‌شود تا تاثیری بر روند فعالیت شرکت‌ها نداشته‌باشد.

افزایش نرخ دلار نیما روند پتروشیمی را بهبود می‌بخشد

این فعال بورسی تشریح کرد: در صورت افزایش نرخ دلار نیما مقداری به بهبود وضعیت و صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی کمک می‌شود. با توجه به اینکه برخی از شرکت‌ها مانند اوره سازان افت زیادی را تجربه کردند و قیمت اوره هم در محدوده مطلوبی تثبیت شده است، این موضوع می‌تواند به رشد تولید و فروش شرکت‌ها کمک کند. از طرفی p/e صنعت پتروشیمی هم در ارقامی خوبی قرار گرفته است و امکان رشد در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سهام این صنعت بیشتر متاثر از دلار است در اواخر سال اقبالی را در آن می‌توان متصور بود، چراکه تا فصل مجامع و تقسیم سود اتفاقات خوبی را رقم خواهند زد. خوراک پتروشیمی، اما همچنان در ابهام است (چراکه بحث نرخ هاب هلند و انگلیس فرمول نرخ گذاری خوراک شرکت‌های پتروشیمی است) باید تعیین تکلیف بشود تا نرخ گاز منطقی شود. در بحث قیمت‌گذاری یوتیلیتی هم باید تصمیمی عاجل گرفته و تغییر ایجاد شود. تا حاشیه سود صنعت پتروشیمی به حالت قبل بازگردد.

دو عامل بالا بردن رقابت پذیری

کریم‌زاده در پایان به بورس نیوز گفت: در نتیجه برای بالا بردن رقابت پذیری در اتانول دولت باید دو اقدام انجام دهد ابتدا باید نرخ خوراک را اصلاح کند تا گران نباشد و بعد باید نرخ یوتیلیتی به نحوی باشد که اتانول سازان بتوانند، به حداقل حاشیه سود سال‌های قبل برسند. در کل صنعت پتروشیمی سودساز است و بخش قابل توجهی از صادرات کشور را بر عهده دارد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ می‌دهد؛

عوامل تاثیرگذار بازار تا پایان سال کدامند؟

نرخ گاز صنایع را تعیین کنید
محمدابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

نرخ گاز صنایع را تعیین کنید

بازار سال آینده واکنش خوب دارد اما محرک نیاز است
سید علی طباطبایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بازار سال آینده واکنش خوب دارد اما محرک نیاز است

ارسال نظر