بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
بخش بزرگ اقتصاد به مالیات متصل می‌ شود
رئیس سازمان امور مالیاتی از آغاز اجرای گام دوم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان خبر داد
کد خبر : ۲۶۵۳۳۰

بخش بزرگ اقتصاد به مالیات متصل می‌ شود

بورس نیوز: داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی از آغاز اجرای گام دوم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان خبر داد و گفت: شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون کشوری از اول دی ماه به سامانه می‌پیوندند.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال بخش بزرگ اقتصاد به مالیات متصل می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های بورسی و دولتی جزو شرکت‌های بزرگ هستند که با اضافه شدن این شرکت‌ها می‌توان گفت که قانون تا ۷۰ درصد اجرا شده است.

وی تصریح کرد: از آغاز به کار دولت سیزدهم تلاش شد تا قانونی که دو سال معطل مانده بود را اجرایی کنیم که امروز تمامی دستورالعمل‌ها و بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را نیز فراهم کردیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه پس از شروع دولت سیزدهم امکانات سخت افزاری را برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی فراهم کردیم گفت: اکنون بستر‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای صدور صورت حساب‌های الکترونیکی فراهم شده است.

منظور ادامه داد: اول آبان ماه شرکت‌های بورسی فراخوان شده بودند که ۵۲۰ شرکت بورسی صورت حساب‌های الکترونیکی صادر کردند. این شرکت‌ها بخش بزرگی از اقتصاد بودند که به سامانه مودیان متصل شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ شرکت بورسی که از صندوق‌های سرمایه گذاری هستند شامل قانون مودیان نمی‌شوند گفت: این شرکت‌ها مانند گذشته اقدام می‌کنند.

منظور افزود: ۲۰۰ شرکت بورسی شروع به صورتحساب الکترونیکی کردند که ۵۳۰ هزار صورتحساب صادر شده، ۳۰۰ هزار صورتحساب هم مربوط به فروش مصرف کننده نهایی بوده و بقیه صورت حساب‌ها در ارتباط با اشخاص تجاری است.

رییس سازمان مالیاتی کشور عنوان کرد: بر اساس اطلاعات سامانه مودیان ارزش صورت حساب‌های صادر شده بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه در ابتدا ابهام‌هایی در اجرای قانون وجود داشت و شرکت‌های بورسی موظف به انجام تطبیق بستر‌ها سخت افزاری و نرم افزاری بودند، اما شروع خوبی بوده و از شرکت‌ها قدردانی می‌کنیم.

منظور با اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی ۶۶۸ حافظه الکترونیکی از سازمان مالیاتی دریافت کردند، گفت: ۲۰۰ شرکت دیگر بورسی در حال آماده سازی ورود به سامانه مودیان هستند؛ اکنون ۱۳۴ هزار صورت حساب که برای اشخاص تجاری صادر شده است باید به تایید اشخاص تجاری خریدار برسد. ضمن اینکه ۷۰ درصد صورتحساب‌های ارسال شده تایید شده است.

رییس سازمان مالیاتی کشور گفت: تعداد خریدارانی که صورتحساب برای آن‌ها صادر شده ۲۲ هزار مورد است.

وی با بیان اینکه تعامل با مودیان کمک به عدالت مالیاتی است گفت: مبنای مراودات سازمان مالیاتی با مودیان ارسال اطلاعات توسط شرکت هاست از این رو مبنای تشخیص در ارزش افزوده و مالیات، عملکرد اطلاعات الکترونیکی است که از سوی فعالان اقتصادی دریافت می‌شود.

منظور عنوان کرد: برای ۱۰ میلیون فعال اقتصادی کارپوشه تولید شده و مودیان می‌توانند وارد سامانه این سازمان شده و صورتحساب‌ها را مشاهده کنند.

رییس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه سال آینده سایر مشاغل نیز به سامانه مودیان می‌پیوندند گفت: از فروردین سال آینده سایر اشخاص حقوقی و از تیرماه و شهریور ماه سایر مشاغل وارد سامانه مودیان می‌شوند.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای این قانون لایحه دوفوریتی به مجلس ارسال کرده ایم که در آن به تمهیدات و تسهیل در اجرای این قانون و اختیارات در بخشودگی مالیاتی پرداخته شده است.  

اشتراک گذاری :
ارسال نظر