بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
بانک آینده، بانک «دارایی محور»/ ارزندگی ذاتی ساختار مالی بانک آینده
ارزش جاری دارایی ­های بانک آینده که با برآوردی محافظه کارانه و حتی بنابر اظهارات متخصصان و فعالان بازار املاک، با کم­­‌نمایی افشا شده، از ارزشی مازاد نسبت به تأمین مالی صورت پذیرفته در طول عمر اندک این بانک حکایت دارد.
کد خبر : ۲۶۵۳۳۷

بانک آینده، بانک «دارایی محور»/ ارزندگی ذاتی ساختار مالی بانک آینده

بورس نیوز: تغییرات اخیر مدیریتی بانک آینده، بار دیگر افکار عمومی را متوجه این بانک بزرگ کرده است. زیان‌های انباشته افشا شده و ارزندگی دارایی‌های بانک آینده، ابعاد اصلی مورد بحث در محافل تخصصی و عمومی است. سلامت ساختار مالی و نحوه پیشبرد عملیات بانک­ها، به ویژه، از حیث نظارتی را می­‌توان در تخصیص منابع و به عبارت ساده­‌تر، در سرمایه­‌گذاری و تسهیلات اعطایی آن‌ها جستجو کرد.

بررسی گزارش‌های مالی بانک آینده، به ویژه در بخش­های تسهیلات و تعهدات کلان و مطالبات از شرکت­های فرعی و وابسته، حاکی از تخصیص بخش قابل توجه منابع این بانک به پروژه­های عمرانی انتقال یافته از نهاد‌های ادغامی تشکیل دهنده این بانک، وفق تکالیف حکومتی می­باشد.

بررسی بیشتر موراد افشا شده بانک مذکور حاکی از عدم امکان شناسایی درآمد تسهیلات مربوط به پروژه‌های عمرانی بزرگ و نیمه تمام بانک آینده و اعمال ذخایر قانونی قابل توجه از سوی بانک مرکزی در این خصوص است که مجموعاً زیان قابل توجهی را در گزارش‌های مالی افشا شده بانک آینده ایجاد و هجمه قابل توجهی را از سوی ذی نفعان متوجه آن کرده است.

پروژه‌های بانک آینده، زبانزد صنعت ساختمان در عرصه بین‌الملل

در حالی ­که، برای بررسی ارزندگی ارزش این بانک، نیاز به رویکردی عمیق­تر، در ابعاد مختلف داریم. پروژه‌های عظیمی مانند بازار بزرگ ایران که عموم مردم آن را به ایران مال می‌شناسند و سایر پروژه­‌ها همچون فرمانیه مال، مشهد مال، هتل روتانا و ... که بدون توجه به صنعت بانکی، زبانزد حوزه ساختمان در عرصه بین‌الملل می­باشند؛ نشان از تأمین مالی هدفمند آن‌ها توسط تصمیم گیرندگان راهبردی این بانک است.

انتشار گزارش ارزیابی سهام بانک آینده، به زودی

مضاف بر این، گزارش آخرین ارزیابی پروژه­های مذکور توسط هیأت کارشناسان رسمی قوه قضاییه، در حال انتشار است که متعاقب آن، گزارش ارزیابی سهام شرکت­های پروژه­محور بانک آینده نیز، منتشر می‌شود. بررسی‌ها و اخبار دریافتی از منابع معتبر، حاکی از فزونی قابل توجه ارزش اموال مذکور می‌­باشد. با این وصف، اقلام تسهیلات و تعهدات کلان و مطالبات از شرکت‌های فرعی و وابسته این بانک، به جای مصرف در جهت منافع افراد موسوم به صاحبان قدرت و نفوذ و ایجاد تسهیلات کاغذی، به طور همزمان، در جهت افزایش ارزش خالص دارایی‌های بانک (NAV) و به طور ملموس و مشهود، اعتلای سرمایه­های فیزیکی تجاری و گردشگری کشور و افزایش نرخ اشتغال جوانان و متخصصان کشور، در حوزه­های مختلف و تأمین معیشت اقشار مختلف کشور صرف شده است.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزبابی دارایی‌ها

در نگاهی دقیق­‌تر، بر خلاف آنچه در گزارش‌های استاندارد افشا می‌شودد، اثر قابل توجهی از ریسک نکول در تسهیلات اعطایی بانک مذکور نمی­‌توان یافت؛ که این امر، منتج به تکمیل ساختار مالی مستحکم مورد انتظار آحاد ذی­نفعان بانک خواهد بود. این موضوع بر خلاف سنوات گذشته، به طور روزافزون، برای آحاد ذی­نفعان بانک آینده روشن­‌تر می‌شود. به طوری­که، ارزش جاری دارایی­های بانک آینده که با برآوردی محافظه کارانه و حتی بنابر اظهارات متخصصان و فعالان بازار املاک، با کم­­‌نمایی افشا شده است، از ارزشی مازاد نسبت به تأمین مالی صورت پذیرفته در طول عمر اندک این بانک حکایت دارد.

با این همه، مدیریت کنونی بانک، با حمایت سهامداران و کارکنان باانگیزه خود، به منظور حفظ جایگاه بانک در بازار سرمایه و متناسب­‌سازی حقوق مالکانه بانک با واقعیت ارزنده تجاری آن، سعی در انجام افزایش سرمایه، با اولویت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌­ها دارد.

با این وصف می‌توان نتیجه گرفت بانک آینده در کنار اعطای تسهیلات خرد، به منظور توانمندی معیشتی آحاد مردم کشور، سایر منابع سپرده­گذاران خود را به راحتی به ورطه انواع ریسک­های سیستماتیک و غیر سیستماتیک نسپرده و ارزش فعلی جریان­های نقدی آتی اموال متعلق به ذی­نفعان بانک را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

این مهم را می‌توان نقشه راه مناسبی برای شبکه بانکی کشور در سایر حوزه‌­های زیرساختی جمهوری اسلامی ایران، در شرایط تحریم‌­های ناجوانمردانه کشور‌های غربی و آمریکا قلمداد کرد. / ارسالی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر