بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام
این روزها اخبار بسیاری از بودجه منتشر می‌شود آخرین خبری مبنی بر همزمانی انتشار بودجه با برنامه توسعه هفتم بود، این موضوع واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت، برخی باور دارند که این اقدام منجر به طولانی شدن زمان اعلام کسری بودجه از جانب دولت می‌شود. البته که ابهامات همیشگی مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مالیات شرکت‌های صادراتی و ... همچنان بازار سهام را در بلاتکلیفی فرو برده است.
کد خبر : ۲۶۵۳۶۸

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام

بورس نیوز:

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تبیین کرد: به نظر می‌رسد مهم‌ترین عواملی که در بودجه باید مشخص شود دلار بودجه و نرخ انرژی است. البته که نرخ انرژی خود بخش‌های مختلفی را مانند نحوه محاسبه خوراک برای پتروشیمی‌ها با سقف ۵ هزار تومان در برمی‌گیرد. همان‌طور که اشاره شد نرخ دلار بودجه بسیار مهم است، چراکه نمایانگر نرخ سامانه‌های معاملاتی و نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها خواهد بود که در صنعت بانک و بیمه همچنین شرکت‌های صادراتی بسیار تأثیرگذار است، این موضوع شامل حال ۷۰ درصد بازار می‌شود چراکه این بخش کامودیتی دلار محور است. دیگر موضوعی که بازار را می‌تواند تهدید کند، بحث تأمین مالی دولت از محل انتشار اوراق بدهی است به هر میزان که حجم اوراق بدهی و انتشار آن افزایش پیدا کند، نمایانگر افزایش نرخ این اوراق و رکود بیشتر در بازار است.


اقدامی با دنیایی از ابهام


این فعال بورسی بیان کرد: ابهام و بلاتکلیفی از جانب بودجه برای بازار سهام مطلوب نیست، هم‌زمانی انتشار بودجه و برنامه توسعه هفتم اتفاق خوبی نخواهد بود چراکه ممکن است، موضوع به سال بعد موکول شود و بازار باید در بلاتکلیفی بماند. از طرفی مشخص نیست برنامه توسعه هفتم در چه ابعاد توسعه‌ای پیش می‌رود و بورس را به‌عنوان شفاف‌ترین بازار در اقتصاد تا چه میزان بها می‌بخشد، خود جای سوال دارد. باید مشخص شود که برنامه توسعه هفتم تا چه میزان به سمت خصوصی‌سازی می‌رود و تا تعیین تکلیف آن باید صبور بود، البته هرچقدر هم دیرتر این اتفاق رخ دهد برای بورس بدتر است.


۴ بندی که باید در بودجه گنجانده شود


شریعتی در بخش دیگر سخنان خود گفت: هرچقدر که در اقتصاد به سمت چند نرخی و قیمت‌گذاری دستوری برویم برای بازار سرمایه مطلوب نیست؛ نمونه آن را در زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی پاشنه آشیل بازار سهام شده بود تجربه کرده‌ایم، به همین جهت قیمت‌گذاری دستوری و چند نرخی باید در بودجه موردتوجه قرار گیرد که به بورس کمک کند. نرخ حامل‌های انرژِی هم به دلیل تأثیرگذاری بر حمل‌ونقل شرکت‌ها و بهای تمام‌شده تولید بسیار حائز اهمیت است. از طرفی به بودجه عمرانی، نرخ تسعیر ارز و مالیات شرکت‌های صادراتی نیز باید در بودجه‌بندی توجه شود، چراکه تمام موارد اشاره‌شده با اولویت کمتر و بیشتر بر بازار سهام تأثیرگذار هستند.


ضعف قانونی وجود دارد


وی در پایان به بورس نیوز گفت: فارغ از بحث تأثیرات مثبت یا منفی مبحثی، باید ثبات در تصمیم را موردتوجه ویژه قرارداد. به‌طور مثال فرمول محاسبه خرید نفت خام و فروش کرک اسپرد پتروشیمی‌ها اگر به‌صورت قانون پیاده سازی شود، سرمایه‌گذاران خاطرجمع می‌شوند و با افق بلندمدت‌تری به پیش‌بینی نرخ سود شرکت‌ها می‌پردازند. اگر مواردی همچون تغییرات نرخ خوراک یا مشابه آن به قانون تبدیل شود سرمایه‌گذاران می‌توانند با دید بازتری به سهامداری بپردازند.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
چرا همه چی به شکل وحشتناکی در حال گران شدن هستند و فقط زورتون به بورس رسیده چرا مردم رو باز هم در بورس فریب دادید ؟