بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
در بازار رمزارزها؛

قیمت بیت کوین افزایش یافت

قیمت بیت کوین افزایش یافت
مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۸۰۷.۶۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۱ درصد کمتر شده است.
کد خبر : ۲۶۵۴۲۵

بیت کوین

بورس نیوز: در حال حاضر، ۳۹هزار و ۶۷۸ دستگاه خوپرداز در ۸۴ کشور پراکنده شده که بیش از ۸۵ درصد آن‌ها در ایالات‌متحده آمریکا قرار دارند.

طبق آخرین داده‌ها، دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین عمدتا در آمریکای شمالی قرار دارند و اقتصاد پیشرو جهان دارای ۳۴هزار و ۲۹۸ دستگاه و تعداد آن‌ها در مراکز مالی نیویورک، لس‌آنجلس و میامی بالاترین رقم است. همسایه شمالی ایالات‌متحده، کانادا با ۲۷۰۴ دستگاه خودپرداز در رتبه دوم قرار دارد.

اسپانیا (۲۷۰)، لهستان (۲۱۴) و السالوادور (۲۱۲) کشور‌های بعدی هستند که پنج کشور برتر را تکمیل می‌کنند. جای تعجب نیست که کشور کوچک آمریکای مرکزی از زمانی که به اولین کشوری تبدیل شد که بیت‌کوین را ارز قانونی ثبت کرد، جایگاه خود را در میان رهبران پیدا کرد.

بیشترین تراکم دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین آسیا در منطقه اداری ویژه چین، هنگ کنگ است که در آن می‌توان ۱۵۴ دستگاه را پیدا کرد.

ژاپن به نوبه خود بیش از چهار سال هیچ دستگاهی در قلمرو خود نداشته است. مقامات داخلی در ابتدای سال ۲۰۱۸، زمانی که هکر‌ها به پلتفرم دارایی دیجیتال Coincheck حمله کردند، تمام دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری را تعطیل کردند، اما در آگوست امسال، آن‌ها موضع خود را نرم‌تر کردند و اجازه نصب چند دستگاه در توکیو و اوزاکا را دادند.

جالب اینجاست، سنگاپور که قصد دارد به یک مرکز ارز‌های دیجیتال تبدیل شود، هیچ دستگاه خودپرداز بیت‌کوین ندارد. رگولاتور ارشد مالی این کشور پایانه‌های پول نقد به کریپتو را به عنوان بخشی از سرکوب گسترده‌تر برای تبلیغ ارز‌های دیجیتال برای عموم در ابتدای سال ممنوع کرد.

قزاقستان، کشوری که بیش از ۱۳ درصد از هش ریت ماینینگ جهانی را به خود اختصاص می‌دهد تنها یک دستگاه خودپرداز بیت‌کوین دارد، در حالی که ویتنام، رهبر پذیرش ارز‌های دیجیتال در جهان، دارای پنج دستگاه است.

اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در یک کافی شاپ در ونکوور کانادا نصب شد. دستگاه دوم در هشتم اکتبر ۲۰۱۳ در براتیسلاوا، اسلواکی راه‌اندازی شد، در حالی که ایالات‌متحده تا ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ منتظر ماند تا اولین دستگاه خود را در نیومکزیکو مستقر کند.

تعداد دستگاه‌ها به آرامی تا پایان سال ۲۰۱۵ به بیش از ۵۰۰ دستگاه رسید، در حالی که در دسامبر آن‌ها تقریبا ۲۰۰۰ دستگاه در سراسر جهان بودند.

بازار نزولی ۲۰۱۸ گسترش سریع دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین را متوقف کرد، اما تعداد آن‌ها در سال‌های بعد دوباره افزایش یافت. تا پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۲هزار و۶۰۰ دستگاه باجه رمزنگاری خودکار در سراسر جهان وجود داشت.

سال گذشته، زمانی که اکثر ارز‌های دیجیتال به قیمت‌های بالایی رسیدند، دستگاه‌های خودپرداز کریپتو شروع به کار کردند. بیش از ۲۰هزار دستگاه در کشور‌های مختلف از جمله اقتصاد‌های در حال مبارزه مانند کامبوج، نامیبیا، ونزوئلا، لبنان و ... مستقر شدند.

زمستان طولانی کریپتو که در بخش بزرگ‌تری از سال ۲۰۲۲ حاکم شده، زمان را کاهش داده است و طی ۱۱ ماه اول سال شاهد نصب ۶۱۰۰ دستگاه خودپرداز رمزنگاری جدید یا تقریبا سه برابر کمتر از آنچه در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، بوده است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۸۰۷.۶۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۱ درصد کمتر شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر