بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار؛

نرخ سود بانکی سپرده‌های مدت دار ۱۰ تا ۱۸ درصد است

براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده است.
کد خبر : ۲۶۵۴۸۱

نرخ سود بانکی سپرده‌های مدت دار ۱۰ تا ۱۸ درصد است

بورس نیوز: تغییرات سود بانکی یکی از موضوعات مهم بانکی است که این روز‌ها گفته‌ها حاکی از افزایش این نرخ است و به اعتقاد کارشناسان با توجه به روند صعودی نرخ تورم و ارز در اقتصاد ایران، نرخ سود در شبکه بانکی نیز باید متناسب با آن‌ها افزایش یابد.   

رئیس کل بانک مرکزی نیز در نشست خبری گفت که این بانک هم معتقد به اصلاح نرخ سود است، اما این امر منوط به تصمیم‌گیری در شورای پول و اعتبار است که پیگیر این موضوع هستیم.  

پس از این موضوع، صحبت‌هایی مبنی بر افزایش پنج درصدی سود بانکی مطرح شد که صالح‌آبادی این افزایش را رد و اعلام کرد که فعلا هیچ نرخ مشخص جدیدی برای سود سپرده تعیین نشده و بر این اساس فعلا نمی‌توان گمانه زنی‌ها مبنی بر افزایش پنج درصدی سود بانکی را تایید کرد، اما گزارش‌های غیررسمی موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سود بانکی را مطرح می‌کند.  

در این بین، پیگیری‌ها از مسئولان بانکی حاکی از آن است که آن‌ها نیز با افزایش سود بانکی موافق هستند، اما می‌گویند تاکنون شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نظر آن‌ها را در این رابطه جویا نشده است.  

علاوه بر این، به اعتقاد مسئولان بانکی با توجه به نرخ تورم ایران، سود بانکی باید افزایش یابد تا مردم برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها انگیزه لازم را داشته باشند.

همچنین، میزان افزایش معقولی که از سوی مسئولان بانکی مطرح می‌شود، افزایش سه تا پنج درصدی است تا نرخ سود بانکی به ۲۱ تا ۲۳ درصد برسد.

گفتنی است که آخرین اصلاحات سود بانکی به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹ برمی‌گردد و با اینکه تاکنون تغییری نکرده، اما برخی از بانک‌ها بدون مجوز بانک مرکزی نسبت به افزایش سود بانکی اقدام کردند که با واکنش بانک مرکزی مواجه شد و با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی در شهریور ماه، علاوه بر تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها به نرخ سود مصوب ۱۸ درصدی، به مدیران بانک‌های متخلف هشدار داد که در صورت ادامه پرداخت سود‌های بیشتر، آن‌ها را به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی می‌کند.

طبق این گزارش، براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده و در حال حاضر، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری به شرح زیر تعیین شده است:


۱) سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد
۲) سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد
۳) سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد
۴) سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد
۵) سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر