بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
رشد اقتصادی بیش از ۱۰ درصدی در حوزه نفت
وزیر اقتصاد گفت: رشد اقتصادی بخش نفت در تابستان امسال به ۱۰.۴ درصد رسید.
کد خبر : ۲۶۵۴۹۸

رشد اقتصادی بیش از ۱۰ درصدی در حوزه نفت

بورس نیوز: سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از اتمام رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دولت خبر داد و با بیان اینکه اسناد مهم پولی و مالی دولت اعم از لایحه بودجه و سیاست‌هایی که در حوزه پولی و بانکی تصویب می‌شود، باید کمک‌کننده به انضباط اقتصادی باشد تا بتوان به منابع پایدار تکیه کرد، اظهار کرد: گزارش عملکرد هشت ماه امسال نشان می‌دهد که ۸۰.۵ درصد منابع عمومی بودجه امسال محقق شده و این درصد تحقق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. رشد اقتصادی بخش نفت در تابستان امسال به ۱۰.۴ درصد رسید
 
وی افزود: تحقق منابع نفتی و میعانات گازی نیز در این مدت نسبت به زمان مشابه پارسال ۳۶۰ درصد افزایش داشته است و این میزان در بخش مالیات و گمرک و سایر درآمد‌های جاری دولت نیز ۶۷ درصد رشد نشان می‌دهد.
 
وزیر امور اقتصاد و دارایی به بیان شاخص‌های اقتصادی دولت طی امسال پرداخت و گفت: در تابستان امسال رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸.۷ درصد، در بخش معدن ۷.۳ درصد، نفت ۱۰.۴ درصد، خدمات ۲.۴ درصد و در بخش کشاورزی ۰.۸ درصد (کمتر از یک درصد) بود که در مجموع رشد اقتصادی فصل تابستان به ۳.۶ درصد رسید.
 
خاندوزی عنوان کرد: موتور اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی (رشد نقدینگی) در حال کنترل است، همچنین برخلاف فضاسازی‌هایی که در برخی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد در حوزه سیاست‌های ارزی هم وضع درآمد‌های ارزی به‌دلیل افزایش مقدار صادرات نفت در مهر و آبان‌ماه، نسبت به دولت گذشته بهتر شده است.
 
وی درباره لایحه بودجه سال آینده اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع عمومی دولت شفاف‌سازی شده است و به سمت رشد سهم درآمد‌های مولدسازی حرکت و تلاش کردیم که اتکا به درآمد نفتی چندان در بودجه مورد توجه نباشد و دیگر راه‌ها از جمله منابع مالیاتی دولت مورد توجه قرار گیرد.
 
سخنگوی اقتصادی دولت درباره اینکه حدود ۶۰ روز از تغییر ضریب واریز منابع به صندوق توسعه گذشته است، گفت: با استجازه مقام معظم رهبری ۱۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده است و طبق تخصیص سازمان برنامه بودجه صرف عقب‌ماندگی طرح‌های عمرانی خواهد شد.
 
خاندوزی به استجازه دوم از رهبری در خصوص اجازه تهاتر نفتی اشاره و تصریح کرد: ایشان موافقت کردند برای پیشبرد پروژه‌های ریلی و ترانزیتی از محل تهاتر نفت انجام شود و این نیازمند این بود که دولت آیین‌نامه نحوه استفاده از تهاتر نفت برای پروژه‌های ریلی و ترانزیتی را تکمیل کند. این آیین‌نامه در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب و به‌زودی در صحن دولت هم تصویب خواهد شد.
 
وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره تغییرات در کابینه دولت گفت: از چندی پیش برخی تغییرات انجام شده و در روز‌های آینده تغییراتی در سطح استانداری مطرح می‌شود، اما تغییراتی در گروه اقتصادی دولت وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر