بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
افزایش قیمت خودرو همگام با افزایش قیمت دلار
وزیر صمت گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.
کد خبر : ۲۶۵۵۱۴

فاطمی امین

بورس نیوز: سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت اظهار کرد: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشد تولید و اقتصادی در بخش صنعت داشته ایم که خیلی امیدوار کننده است. بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همین طور آمار تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.

وی افزود: حدود ۵ ماه است که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده دار هستند رشد ۶ درصد و بیشتر را ثبت کرده اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده‌ها نشان می‌دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.

وی در خصوص طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود فرزندان و مقامات ایرانی به این کشور، بیان کرد: ما نیز آن‌ها را تحریم خواهیم کرد که نتوانند به ایران بیایند. این تحریم خیلی بلاموضوع است.

 وزیر صمت درباره علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته، توضیح داد: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازار‌های کشور تاثیر می‌گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می‌کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می‌یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می‌رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولیدکننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه اول بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم. میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است. در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و کامیون تولید شده که در پنج سال گذشته بی نظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از ۶۰ هزارتا افزایش یافته است. تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته‌اند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. پس تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی می‌کند. بحث واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است. ما چهار سال سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود ۱/۵ میلیون است، اما از سال ۹۷ تا قبل از امسال سالانه زیر یک میلیون خودرو تولید شده است. پس ما در این بازار تقاضای انباشته داریم.

وی افزود: طبیعی است که رفع این تقاضای انباشته زمان بر است. دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است. در حوزه تولید که رشد زیادی داریم. واردات نیز از آبان ماه نهایی شد. دولت در شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو را مصوب کرد. یکسری ایراد را مجلس به آن وارد کرد. نهایتا سوم آبان ماه آئین نامه نهایی شد. همین روز‌ها است که اولین گروه خودرو‌های وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودرو‌های وارداتی را پیش بینی کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: تا دو هفته پیش شرکت‌هایی که واردات را عهده دار بودند کار را جدی نمی‌گرفتند و فکر می‌کردند اجرایی نمی‌شود. چون سابقه آن را داشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر