بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
فعالان بازار سرمایه برای هفته آتی پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟

برای پیش‌بینی هفته آتی، به سراغ کارشناسان رفته‌ایم تا نظر آن‌ها را در خصوص بازار سرمایه و وضعیت بورس تهران طی هفته پیش‌رو جویا شویم
کد خبر : ۲۶۵۵۲۶

بورس‌نیوز:

 

به گزارش بورس نیوز، در نظرسنجی این هفته از ۱۱ فعال بازار سرمایه، غالبا امید به توازن بازار داشتند و امیدوار به آنکه بازار سرمایه هفته اول دی را در وضعیت افزایشی به پایان رساند. بسیاری از کارشناسان عوامل تاثیر گذار بر بازار را افزایش نرخ دلار و اخبار منتشر شده از بودجه می‌دانند.

این کارشناسان صنایع پیشروی بازار را عمدتاً خودرو، بانکی‌ها و فراکابی‌ها عنوان کردند و باید دید که آیا تا پایان هفته نظر این کارشناسان، رنگ‌وبوی واقعیت را خواهد گرفت یا خیر!

کدام گروه‌ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟

احسان خاتونی: با این نرخ ارز قیمت‌های بازار هیچ توجیهی ندارد و باید افزایش یابد، اما فارغ از ریسک‌های سیاسی، منتها دو اتفاق مانع پیشروی بازار است نرخ سود بالای بانکی و کنترل نرخ دلار نیمایی، اما به نظر می‌رسد با تثبیت نرخ ارز آزاد، نرخ نیمایی نیز افزایش یابد از طرفی نرخ سود بدون ریسک نیز اگرچه بالاست، اما همچنان فاصله قابل توجهی با تورم عمومی اقتصاد دارد لذا انتظار نمی‌رود این نرخ موج فروش سهام راه بیندازد.

محمد خادمی: اصلاح زمانی موج صعودی قبل در حال تکمیل است.

پیام الیاس کردی: به نظر بازار در هفته آتی با توجه به ایستادن نرخ دلار مقداری متعادلتر معامله خواهد شد.

هابیل خاوری: در هفته گذشته کلیت بازار و بخصوص شاخص کل پس از تکمیل یک اصلاح نزولی، روند صعودی شارپ و خوبی را استارت زد و امید‌ها را در دل سهامداران بورس پس بازدهی‌های بالا در سایر بازار‌های موازی زنده کرد تا امیدوار باشند که مزد حضور خود در بازار سرمایه را بگیرند. 

به نظرم از این نقطه به بعد پیش بینی رفتار بازار به مراتب راحت‌تر خواهد شد.

اما نکته‌ای که همچنان در بازار مبهم است اینست که حجم و ارزش معاملات با صف‌های خرید و فروش همخوانی ندارد و همچنین روند ورود پول به صورت مداوم و تصاعدی نیست، چرا که لازمه یک حرکت شارپ ورود پول در روندی بسیار سریع با حجم‌های بالا میباشد.

اما چیزی که واضح و مشخص است دو سناریو پیش روی بازار را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد، در سناریو نخست انتظار می‌رود حداکثر ظرف مدت ۲ ماه آینده شاخص کل در قالب یک روند شتابدار به محدوده سقف قبلی خود حوالی ۱۷۰۰ واحد برسد؛ که طبیعتا با منفی‌های این هفته کمی این سنارسو به حاشیه برده شده است.

اما در سناریو دیگر، شاخص کل در هفته‌ای که در آن هستیم کار خود را منفی دنبال کند، احتمالا اصلاحی به مدت ۲ هفته الی یک ماه را شاهد باشیم، که می‌تواند عمدتا اصلاح زمانی باشد و سپس یک رشد شارپ تا حوالی اعداد ۲ میلیون واحد.

اما این روز‌ها شایعات مربوط به نرخ بهره مجدد بر سر زبان فعالین بازار افتاده است، که لازم است توضیحاتی در مورد آن مطرح کنم.

اول اینکه این افزایش نرخ بهره بدون ریسک عملا این دو سال با انوع و اقسام روش‌ها در کشور اتفاق افتاده است و ان چیزی که می‌گویند الان به عنوان ۱۸ درصد است، کف نرخ بهره بدون ریسک است که شایعه شده است که می‌خواهد به ۲۱ درصد افزایش دهند، پیشنهاد ریاست بانک مرکزی این بوده است که در شورای پول و اعتبار رد شده است. (چند روز پیش) و اینکه در ابتدای این هفته تا این میزان بولد شده بود جای سوال دارد؟

در حال حاضر دولت ایران به نظر بنده در یک بن بست اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است و به نظرشان تنها راه برای جلوگیری از رشد نرخ ارز و حتی طلا و سکه، افزایش نرخ بهره می‌باشد (ولی اینکه در عمل واقعا بتواند این رشد فرضی نرخ بهره جلوی رشد دلار و حتی طلا را بگیرد جای سوال اساسی است، چون اکنون ریشه تورم ناشی از محبوس شدن اقتصاد است و صرفا ریشه پولی ندارد). اما چیزی که از لحاظ روانی و واقعی بروی بازار سهام تاثیر می‌گذارد تفاوت رشد نرخ دلار و نرخ بهره بدون ریسک هست که با افزایش نرخ بهره بازهم این عدد منفی می‌ماند و فقط فشار بیشتری بروی قسمت واقعی اقتصاد را از کار بیندازد.

ضمنا سال ۹۲ تا ۹۶ که رکود در اقتصاد ایران بود نرخ بهره بدون ریسک حدود ۲۵ و رشد دلار صفر بود و اصلا قابل تعمیم به حالا که رشد نرخ دلار سالانه ۴۰ درصدی داریم نیست؛ و در آخر بازار سهام مفت‌ترین دارایی این مملکت است و در این قضیه شکی نیست. (به طور مثال شما الان یک خانه را محال است با نسب سرمایه گذاری به اجاره بهای سالانه زیر ۱۲ پیدا کنید، ولی توی بازار سهام به وفور p/e زیر ۶ داریم).

نوید سالک: به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم، تا حدودی از رشد شاخص کل خنثی شده و در هفته پیش رو بازار متعادل پیش برود.

احسان خورشیدی پاجی: با توجه به شرایط اقتصادی و اخبار فعلی متعادل پیش بینی می‌شود.

واجد رضایی: P/E پایین بازار، روند رو به رشد نرخ دلار و نرسیدن قیمت اکثر سهم‌های بازار به اهداف قیمتی عوامل موثر بر بازار می‌باشند. علاوه بر این شاخص کل الگوی پرچم را تشکیل داده و از آن خارج شده، ولی به هدف قیمتی نرسیده است. در روز‌های آتی احتمال صعود شاخص تا نزدیکی ۱.۶ میلیون واحد وجود دارد.

ندا کریمی: رشد قیمت دلار و بهبود قیمت جهانی عامل رشد بازار خواهد بود.

مهدی افشار اعلم: اگر اخبار سیاسی خاصی در بازار سایه نیفکند، تمام اصلاحات در شاخص و سایر متغیر‌ها اتفاق افتاده و به پایان رسیده است بنابراین همه شرایط برای رشد همپای اتفاقات سایر بازار‌ها مهیاست.

سمیه صفری: با توجه به ادامه گمانه زنی‌ها پیرامون عدم به نتیجه رسیدن هرگونه توافق احتمالی درباره برجام میان ایران و دیگر کشور‌های مرتبط و همچنین عدم کاهش انتظارات تورمی سرمایه گذاران، به نظر می‌رسد دلار جز کاهش اندکی در نتیجه برخورد به سقف جدید، عامل دیگری برای کاهش نداشته باشد و همین موضوع باعث اقبال سهامداران به خرید سهام دلاری خواهد شد.

از سوی دیگر ادامه روند عرضه خودرو‌های خودروسازان در بورس کالا و بهبود وضعیت عملیاتی آن ها، این صنعت همچنان از صنایع مورد توجه بازار باشد.

شهرام عجمی: باتوجه به درپیش بودن بودجه وارسال آن به مجلس کلیت بازار متعادل خواهد بود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام گروه‌ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته آتی پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟

کدام گروه ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته آتی پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
سال ۹۹ قیمت دلار حدود ۳۰ هزار تومان و شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۲۰۰هزار واحد. اکنون قیمت دلار حدود ۳۹ هزار تومان اما شاخص کل بورس زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد!!!!!!!!!!!! دلار افزایشی ولی شاخص کل بورس کاهشی و حتی سقوط!!!!!!!!!!!! این نشان میده که بورس ایران هیچگونه وابستگی مستقیم به دلار نداشته و نخواهد داشت. بورس ایران دیمی و ...بالا و پایین میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
بابا اینها صنعت روی زنجان را هم پیش بینی کردند از ۷ هزار پایین نمی آید به زیر ۵ هزار آوردند تا بگویند ما کارمان خیط کردن است . اما خیط کردن هم حدی دارد بندگان خدا این نماد را شاخص ۲ میلیون بالای ۱۷ هزار خریدند و نگهداشتند باید مطالبه اینها هم عملی شود و الا با بیمه سهام ۲۰ درصدی دردی دوا نمی شود تازه سیگنال افزایش سود بانکی هم به صدا در آمده که این سود جوابگوی این تورم نیست و با این وضعیت عده کثیری هم از گرسنگی خواهند مرد و جای دفنی هم دیگه نیست.
محمدرضا محمدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
بورس بااین مدیران ومسولین همیشه منفی وریزشی است وتاسرمایه مردم رانابود نکنند دست ازسرمردم وسرمایه مردم وبورس برنمی دارند
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
فقط بگم دو و نیم سال اعصاب برامون نگذاشتند.همه چی رفته بالا بورس کماکان درجا می زند خدا به همه صبر بده
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
هنوز بورس دلار ۳۰ ت را پس نگرفته است باید به بورس اجازه داد یک رشد خوب حداقلی داشته باشد نه اینکه حضرات با دلار ۳۰ تومان نوسان و سیو سود کنن و انرا به کل بازار نسبت دهند که بورس رشد کرده است بورس کلا با اختلاف از بازار های رقیب و ارز جا مانده است عده ایی فقط فکر کارمزد و نوسان هستن و برای این عده فرقی نمی کند شاخص چه عددی باشد چون سودشان را کسب می کنن و کلیت بازار برایشان فرفی ندارد تنها از رشد و قفل شدن صف خرید ناراحت می شوند چون حجمی نمی خورد که کار مزدی داشته باشند این عده باید منافع کوتاه مدت را رها کنن حداقل به بازار زمان بدهند تا جان بگیرید و گپ قیمتی را پر کند بازار بعد در قیمتهای بالا ان وقت خواستن نوسان و کارمزد در قیمتهای بالا را شروع کنن نه ولع سود چشمشان را کور کند ان هم در قیمتهای کف ان هم به فشلی کل بورس و نقدینگی ختم شود خانه هم مالک اجاره می دهد بعد دوسال باید ملک خودش را دستی بکشد و نقاشی و تعمیر کند و قدری خرج کند تا بتواند برای دوسال بعد اجاره بدهد و کسب سود کند نه اینکه اش و با جاش نا بود کند و روی شاخه ایی که نشسته اند ان را فطع کند قدری از کارمزد و نوسان کم کنید و به بازار اجازه رشد و اعتماد و جذب نقدینگی بدهند بقول معروف قطره قطر جمع شود و پاچ پاچ برداشت شود برای همه سود بیشتری خواهد داشت تا این ته دیگ خوردن های نر گدایی تازه واردان و تازه کار گزارن و نوسانگیران . سهام دار هاس قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
درسال ۹۹ با دعوت مسئوولین که وعده سود بیشتر وصیانت از سرمایه ملت می دادند بدون اینکه سابقه قبلی در بورس داشته باشیم سرمایه خود را وارد بورس کردیم ملک وطلای زن وبچه را فروختیم وبه اعتماد به این نظام که داشتیم وارد بورس شدیم و۷۵ درصد از اصل سمایه ما را دزدید . وبا احتساب افزایش قیمت طلا وملک کل سرمایه ما را نابود کردید در جواب اعتماد ما خیانت کردید . ما فکر می کردیم بورس ما پاک واسلامی است نمی دانستیم که دزدخانه وقمارخانه است جواب اعتماد ما خیانت نبود وبا افزایش بورس ضرر ما جبران نخواهد شد بهتر است ضرر وزیان ما را نقدی بحساب ما واریز کنید ورضایت ما را جلب کنید تا حق الناس به گردنتان نباشد ما از حقمان در دنیا وآخرت نخواهیم گذشت بهتر است افرادی که با اعتماد به نظام وارد بورس شده اند را دریابید چون سابقه قبلی نداشته اند .