بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
در گفتگو با معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات مطرح شد؛

رونمایی از مهمترین طرح‌ها و برنامه‌های "ومعادن"

رونمایی از مهمترین طرح‌ها و برنامه‌های
معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از احتمال عرضه سهام شرکت پروژه معدنی جانجا در بازار سرمایه و به مردم منطقه سیستان و بلوچستان با رویکرد توسعه منطقه‌ای خبر داد.
کد خبر : ۲۶۵۶۳۸

رونمایی از مهمترین طرح‌ها و برنامه‌های

بورس نیوز: کیارش مهرانی، معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از احتمال عرضه سهام شرکت پروژه معدنی جانجا در بازار سرمایه و به مردم منطقه سیستان و بلوچستان با رویکرد توسعه منطقه‌ای خبر داد و اظهار کرد: شرکت معادن جانجا به عنوان شرکت سهامی عام پروژه در بازار فرابورس عرضه می‌شود و در کنار آن سهام شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت هلدینگ پروژه که در آن دارایی‌های زیاد و متنوعی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مجموعه موجود است، می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد.

وی افزود: باتوجه به زیرساختی که برای پروژه‌های شرکت در سنوات پیشین ایجاد شده، بخش عمده‌ای از سهام (شرکت بین‌­المللی مهندسی ایران) ایریتک به شرکت معادن و فلزات منتقل شده است و عمده پروژه‌های ما به صورت ای‌پی‌سی قرار است توسط این شرکت انجام شود، این موضوع، ظرفیت و پتانسیل بالایی برای توسعه شرکت معاون و فلزات به عنوان هلدینگ معدنی فلزی به‌خصوص در حوزه‌های استراتژیک ایجاد می‌کند.

مهرانی در خصوص برخی از طرح‌های توسعه شرکت گفت: طرح فروسیلیس و منگنز قرار است به عنوان یک حوزه جدید در زنجیره ارزش راه‌اندازی شود. طرحی را در رابطه با فولاد‌های استیل کرد در دستور کار داریم که معمولا در صنعت تایر و برای شرکت‌های معدنی در مجموعه‌هایی که تولید نوار نقاله برای صنایع فولادی و فلزی می‌کنند، استفاده می‌شود که با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی پیش بینی این است که طی ۱۸ ماه آینده این طرح بتواند با پیشرفت خوبی مواجه شود.

سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از بورس

معاون مالی و اقتصادی “ومعادن ” گفت: باتوجه به اینکه پروژه‌های بزرگی در سهام شرکت معادن و فلزات تعریف شده و ظرفیت رشد و توسعه بالایی را متصور هستیم، ساختار پویا و انعطاف‌پذیری در شرکت‌های سهامی عام پروژه در دستور کار دارد و حداقل برآورد ما این است که سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز‌های مالی شرکت از طریق بازار سرمایه و سهامداران تامین شود.

هم افزایی "فولاد" و "ومعادن" برای رشد

به گفته وی، از سویی مالکیت فولاد مبارکه در مجموعه سهام شرکت و کنترل بر این مجموعه و هم‌افزایی بین معادن و فلزات و شرکت فولاد مبارکه در زنجیره تامین و زنجیره ارزش، می‌تواند امید سهامداران را به داشتن شرکت بزرگ، پویا و پر پتانسیل برای رشد و ارزش‌آفرینی داشته باشد.

چراغ سبز بازار‌های جهانی برای رشد کامودیتی‌ها برای سال آینده

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اخبار منتشر شده از اقتصاد جهان، (تصیمات فدرال زرو و ….) چشم انداز قیمت جهانی فلزات اساسی را چگونه می‌بینید، گفت: پیش بینی‌ها معمولا یک دوره میان‌مدت حداقل ۳ ماه پیش رو و سال آینده را در بر می‌گیرد، فدرال‌رزرو تصمیمات متناوبی را که برای افزایش نرخ بهره در جهت کنترل و کاهش تورم در ماه‌های گذشته اتخاذ کرده و دیدیم که نرخ بهره به سطح ۴.۵ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که فدرال رزرو در مهار تورم توانسته که تا حدودی موفق عمل کند. طبق بسیاری از تحلیل‌ها فدرال رزرو تقریبا به پایان محدوده افزایش نرخ بهره می‌رسد، چرا که تحلیلگران اقتصاد جهانی تصورشان این است باتوجه به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد ملی کشور ایالات متحده ناشی از بخش خدمات است، در حوزه‌های مختلف توانایی دادن ۶ درصد بهره را به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران ندارد و پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش نرخ در همین سطح ۴.۵ تا ۵ درصد بماند.

وی افزود: باتوجه به برخی پیش‌بینی‌ها در مورد رکود در بازار‌های جهانی، انتظار نداریم که قیمت‌های جهانی به ویژه در سنگ آهن و فولاد و اساسا کامودیتی‌ها در سال جاری رشد مناسبی را داشته باشد و پیش‌بینی‌ها برای رشد در سال آینده و سال ۲۰۲۴ تقریبا بیشتر است.

چشمک افزایش نرخ دلار و سیگنال خرید آن برای رشد بازار

معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات گفت: در کوتاه مدت تا ۳ ماه آینده رشد شارپی را برای قیمت فلزی‌ها پیش بینی نمی‌کنیم و عامل محرکی که باعث می‌شود، تقاضای بازار از بالقوه به بالفعل تبدیل شود، نرخ ارز است و باتوجه به اینکه همواره افزایش نرخ ارز موجب رشد بازار سرمایه شده، پیش بینی ما این است که ۳ ماهه پایان سال برعکس ۹ ماه گذشته که این رکود شدیدی را در بازار حاکم داشته‌ایم با ورود نقدینگی به بازار سرمایه و احتمالا افزایش سود شرکت‌ها در یک دامنه مورد انتظار مواجه شویم که می‌تواند سیگنال مهمی برای خریداران سهام باشد.

طرح‌های فولادی "ومعادن" کدامند؟

مهرانی گفت: در رابطه با ارزش پرتفوی غیر بورسی معادن همانطوری که استحضار دارید، بخش غیر بورسی پرتفوی معادن در سهام شرکت تجلی و پروژه‌های مجموعه معادن و فلزات است که برای توسعه کار پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین طرح توسعه فولاد کردستان با ۱.۶ میلیون آهن اسفنجی و ۱ میلیون فولاد در دستور کار است که چشم‌انداز مناسبی را برای بلند مدت این سرمایه‌گذاری دارد.

به گفته وی، ۲ طرح دیگر آهن اسفنجی را در استان‌های اردبیل و استان فارس با عنوان شرکت‌های آرتا اردبیل و فولاد اقلید شامل طرح‌های توسعه ۱ میلیون تنی است. یک طرح ۱ میلیون تنی گندله در فولادصبا‌امید غرب زیرمجموعه صبانور در برنامه است که از طرح‌های آن شرکت محسوب می‌شود.

به زودی با تولید کاتالیست سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص می‌دهیم

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: مجموعه ومعادن در کاتالیست سرمایه‌گذاری داشته است، و پیش‌بینی ما این است که کاتالیست ایرانیان باتوجه به اینکه دوره سرمایه‌گذاری آن تقریبا به پایان رسیده و باید طی ۱-۲ سال آینده سهم عمده‌ای از بازار را بگیرد، بخشی از ارزش افزوده آن را در سال‌های آینده در پرتفو غیر بورسی شرکت مشاهده کنیم.

همه نیروگاه‌های "ومعادن" در راه است

وی افزود: نیروگاه شرکت پویا انرژی که ۱۰۰ درصد آن متعلق به مجموعه ومعادن است، دارای طرح‌های متنوعی در حوزه برق و انرژی بوده که مجموعه انرژی خورشیدی آن راه اندازی شده و انشاالله تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. مجموعه نیروگاه سمنان تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری می‌رسد و ارزش سرمایه گذاری در این طرح به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

سهم با NAV بیش از ۹۰۰ تومان است

این مقام مسئول در "ومعادن" گفت: در رابطه با ان‌ای‌وی شرکت اگر طور سنتی بخواهیم ان‌ای‌وی را محاسبه کنیم، حدودا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خالص ارزش دارایی‌های شرکت است که باتوجه به اینکه بهای تمام شده شرکت‌های غیر بورسی ارزش‌گذاری نشده، پیش بینی ما این است که با طرح‌هایی که در چادرملو، گل‌گهر، گوهر زمین، مجموعه فولاد سرمد در اختیار داریم، قیمت ارزش منصفانه دارایی‌های مجموعه معادن و فلزات با احتساب بلوک‌های مدیریتی خود حدودا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و تقریبا بیش از ۹۰۰ تومان به ازای هر سهم است که باتوجه به اینکه در بلند مدت پیش‌بینی خوبی از چشم انداز سودآوری شرکت‌ها خواهیم داشت، و با راه اندازی حدود ۷ میلیون تن سنگ آهن،۳.۵ میلیون کنسانتره، ۱.۵ میلیون تن گندله و حدود۱ میلیون تن فولاد و یک میلیون تن ورق در زیر مجموعه، آینده خیلی خوبی را برای مجموعه معادن و فلزات متصور هستیم.

وی افزود: در حوزه منابع مالی برنامه داریم که سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان یا تقریبا ۳۰۰ میلیون یورو تامین منابع کنیم و در یک دوره ۴ ساله ۱.۲ میلیارد دلار از پروژه‌ها را ساماندهی نمائیم.

به زودی رشد قیمت سهام آغاز می‌شود

وی گفت: در مجموعه کنسرسیومی برای معادن مس جابجا تشکیل داده‌ایم و رهبری این کنسرسیوم با معادن و فلزات است، کار‌های خیلی خوبی را در حوزه اکتشافی و حفاری انجام می‌دهیم و اخیرا تعدادی دستگاه حفاری که وارد کشور شده و قرار است در مجموعه جانجا از آن استفاده شود، امید ما این است که اکتشافات خوبی به ارمغان بیاوریم و این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم که پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هیجانات اخیر سهام را کنترل کنیم، پیش بینی ما این است که با جهشی که در ارزش سهام شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، ملی‌مس و سهام‌های غیر مدیریتی ما به وجود می‌آید به ان‌ای‌وی شرکت افزوده خواهد شد.

سهم ارزنده است، بیشتر حقوقی‌ها برای سرمایه‌گذارانی بلند مدت و بدون ریسک خریدار اند

مهرانی در پایان خاطر نشان کرد: سهامداران متقاضی سهام معادن و فلزات عمدتا به دنبال بلوک‌های مدیریتی بالا هستند، بنابراین در حال حاضر حضور سهامداران حقوقی را در سهم پررنگ‌تر می‌بینیم، چراکه سهامداران حقوقی بزرگ باتوجه به پایین بودن سطح ریسک مالی این شرکت ترجیح می‌دهند در حوزه‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری کنند و در کنار آن بازده خوبی را هم به ارمغان بیاورند.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اخبار تجلی اجرای پروژه "جانجا" آغازی برای توسعه در سیستان و بلوچستان؛

اجرای پروژه "جانجا" آغازی برای توسعه در سیستان و بلوچستان

ارسال نظر