بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج خبر داد:

صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسیه

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات از آغاز صادرات برنج ایرانی به کشور‌های عربی، آمریکایی و روسیه خبر داد.
کد خبر : ۲۶۵۷۱۲

برنج

بورس نیوز: مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات از آغاز صادرات برنج ایرانی به کشور‌های عربی، آمریکایی و روسیه خبر داد و گفت: با ایجاد پایانه صادراتی برنج در مازندران گام اولیه برای ورود برنج ایران به بازار‌های صادراتی برداشته شده است.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که ۹۵۰ هزار تن آن سهم بخش خصوصی بوده و ۴۰۰ هزار تن دیگر نیز باید وارد شود.

کشاورز در خصوص وضعیت بازار برنج کشور گفت: با توجه به میزان برنج تولیدی کشور، بخشی از نیاز بازار باید از محل واردات تامین شود، البته مباحث اقتصادی و توان خرید مصرف‌کننده نیز در این مقوله اثرگذار است، زیرا فاصله قیمتی میان برنج ایرانی و وارداتی زیاد است و خرید این محصول دور از دسترس همه اقشار جامعه است.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات خاطرنشان کرد: با ایجاد پایانه صادراتی برنج در مازندران گام اولیه برای ورود برنج ایران به بازار‌های صادراتی برداشته شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل برهم خوردن تراز تجاری میان دو کشور ایران و هند، فعلاً واردات برنج از این کشور متوقف شده و برنج مورد نیاز کشور از دیگر مبادی مثل پاکستان وارد می‌شود.

کشاورز با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که تجار کشور دوست و مسلمان پاکستان با نگاه بلندمدت از این فرصت برای توسعه مناسبات تجاری و افزایش سهمشان از بازار برنج ایران استفاده کنند و با افزایش قیمت به سمت سوءاستفاده از فرصت پیش آمده حرکت نکنند، گفت: در حال حاضر قیمت بهترین برنج هندی در بازار ایران حدود ۴۰ هزار تومان است و به دلیل محدودیت پیش آمده برای برنج هندی، محصول وارداتی از پاکستان با کمی افزایش با قیمت ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد.

وی با تأکید بر این مهم که حمایت از برنج ایرانی در اشکال مختلف وظیفه همه فعالان در صنعت برنج است، افزود: دو سال پیش زمانی که دلار ۲۷ هزار تومان بود، قیمت هر کیلو برنج کیفی ایرانی نیز ۲۷ هزار تومان بود، اما سال ۱۴۰۰ به‌رغم هشدار‌هایی که در خصوص کمبود برنج و دامن زدن به گرانی در کشور دادیم، دولت ممنوعیت واردات را اعمال کرد.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه در آن مقطع برنج در اختیار کشاورزان نبود و دلالان قیمت را تا سه برابر افزایش دادند، عنوان کرد: امسال کشاورزان با نگاهی به تجربه گذشته برنج را در اختیار دلالان نگذاشته‌اند با این تفکر که خودشان منتفع شوند.

وی تصریح کرد: کشاورزان باید متوجه باشند در شرایطی که بازار برنج ایرانی با رکود همراه است و باید به سمت رونق گرفتن حرکت کند، مواردی را باید مدنظر داشته باشند، اول اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد شده که بر بازار برنج ایرانی بی‌تأثیر نیست، دوم اینکه امسال تولید برنج داخلی از وضعیت مطلوب کمی و کیفی برخوردار بوده و قیمت‌گذاری باید بر مبنای میزان تولید و عرضه انجام گیرد و نمی‌توان به بهانه کمبود قیمت را افزایش داد.

کشاورز گفت: امسال ۷۰۰ هزار تن برنج در گیلان، یک میلیون تن در مازندران، ۲۴۰ هزار تن در گلستان و مجموعاً ۴۰۰ هزار تن در استان‌های مرکزی و جنوبی برنج تولید شده است.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات توضیح داد: قیمت تمام شده در برنج ایرانی مبحث مهمی است که با ورود بخش خصوصی به صورت عمده و کلان سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود و کارخانه‌های بزرگ با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن ایجاد شده و باید برنجی وارد این کارخانه‌ها شود که قیمت نهایی آن برای مصرف‌کننده قابل قبول باشد.

وی افزود: باید قیمت نهاده‌ها با قیمت ارزان در اختیار شالیکار قرار گیرد و با مکانیزه شدن کشت قیمت‌ها کاهش یابد و از طرفی در کارخانه‌های مدرن شالی با حداقل ضایعات استحصال شود و با تجمیع این شرایط قیمت تمام شده برنج ایرانی کاهش یافته و رقابتی شود.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات از آغاز صادرات برنج ایرانی به کشور‌های عربی، آمریکایی و روسیه خبر داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:

پیش بینی ۱۱ قلم کالا در کالابرگ

ارسال نظر