بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت:

کشورهای آفریقایی بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی

کشورهای آفریقایی بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی
قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: کالا‌های ایرانی مانند مشتقات نفتی، سوخت محصولات نیمه ساخته، پلاستیکی و ظروف مبلمان و پوشاک در کشور‌های آفریقایی بازار مناسبی دارند.
کد خبر : ۲۶۵۷۵۷

کشورهای آفریقایی بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی

بورس نیوز: سید روح اله لطیفی، قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا اظهار کرد: از دهه ۷۰ گسترش تجارت با آفریقا مطرح شده است، این قاره بکر در نزدیک ایران و حاشیه اقیانوس هند قرار دارد و می‌تواند بازار بزرگی را در اختیار ایران قرار دهد.

وی افزود: کالا‌ها در قاره آفریقا به صورت مواد اولیه مانند محصولات غذایی، مواد معدنی، طلا و الماس وجود دارد که می‌تواند در بازار ایران برای خود جایی باز کند و از سوی دیگر کالا‌های ایرانی مانند مشتقات نفتی، سوخت محصولات نیمه ساخته، پلاستیکی و ظروف مبلمان و پوشاک در کشور‌های آفریقایی بازار مناسبی دارند.

لطیفی با تأکید بر اینکه بازار‌ها از دو سو شرایط مناسبی برای توسعه روابط دارد، گفت: ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۵۵ کشور آفریقایی بازار متفاوتی از یکدیگر دارند که تجار ایرانی باید با آن آشنا شوند، خاطرنشان کرد: در هر جهتی از آفریقا، بازار محصولات، مزیت‌ها و محدودیت‌های متفاوتی دارند که آگاهی از آن‌ها موجب توسعه روابط تجار دو طرف می‌شود.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت:در سال ۱۴۰۰ رشد تجارت ایران و آفریقا ۱۰۰ درصد رشد یافته و از ۵۵۰ میلیون دلار درسال ۹۹ به یک میلیاردو ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

لطیفی در ادامه افزود: در هشت ماهه نخست امسال یک میلیون و ۹۱۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۶ میلیون ۵۵۵ هزار دلار بین ایران و کشور‌های قاره آفریقا تبادل شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۵ درصد در وزن و ۳۹ درصد افزایش یافته است.

لطیفی با اشاره به صادرات کالا‌های ایرانی به ۳۸ کشور آفریقایی گفت:صادرات کشورمان در هشت ماهه امسال یک میلیون و ۸۴۴ و ۶۰۱ تن کالا به ارزش ۹۹۰ میلیون و ۵۶۹ هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد در وزن و ۳۶ درصدی نشان میدهد.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات بسیاری با همکاری دولت و بخش خصوصی در حوزه توسعه روابط تجاری با قاره آفریقا در حال وقوع است، تصریح کرد: برای حمل و نقل دریایی و هوایی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که خط هوایی دولتی در حال فعالیت است و تا سال آینده نیز یک خط هوایی از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا با بیان اینکه یکی از راهکار‌های توسعه تجارت راه‌اندازی مراکز تجاری در کشور‌های آفریقایی است، تأکید کرد: چند مرکز در برخی کشور‌ها راه‌اندازی و چند مرکز نیز در آستانه آغاز فعالیت قرار دارند که با همکاری بخش خصوصی و دولت به مراکزی برای تبادل و معرفی محصولات تبدیل خواهند شد.

وی با تأکید بر اینک این مراکز می‌تواند در توسعه تبادلات و تسهیل آن تاثیر گذار باشد، خاطرنشان کرد: معرفی و ارائه خدمات فنی و مهندسی در کشور‌های آفریقایی میزان تجارت غیرنفتی دو کشور را نیز افزایش خواهد داد.
لطیفی اظهار داشت: با وجود معادن طلا، شمش و الماس، تولید نهاده‌های کشاورزی نیز راهکار دیگری است که با کشت فراسرزمینی در کشور‌های با زمین حاصلخیز می‌توان تبادلات بیشتری را در بازار این کشور‌ها رقم زد.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های آفریقایی مصرف‌کننده سوخت و مشتقات نفتی هستند، تصریح کرد: می‌توان از این فرصت برای تهاتر کالا‌ها بهره برد تا مسیری برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت:

افزایش ۲۰ درصدی حقوق در لایحه بودجه در دست بررسی

مبادلات ۲ میلیون تنی ایران و آفریقا
در ۸ ماهه سال جاری رقم خورد؛

مبادلات ۲ میلیون تنی ایران و آفریقا

ارسال نظر