بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
از کاهش درآمد بیش از ۷۰ درصدی تا شورش!

پاسخ "کاما" در پی انتشار یک خبر

شرکت باما در پاسخ به خبر درج شده در پایگاه خبری بورس نیوز، جوابیه صادر کرد.
کد خبر : ۲۶۵۷۷۹

پاسخ

بورس نیوز: شرکت باما در پاسخ به خبر " از کاهش درآمد بیش از ۷۰ درصدی تا شورش! " که در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ منتشر شده بود، پاسخی ارسال کرد و در همین راستا برای شفاف شدن وضعیت این شرکت، جوابیه این شرکت بدون هیچ گونه دخل و تصرفی به نظر شما مخاطبان محترم بورس‌نیوز می‌رسد که متن آن به شرح زیر است: 

"مطلب منتشره از کاهش درآمد بیش از ۷۰ درصدی تا شورش! که در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ پیراموش شرکت باما (سهامی عام) در آن سایت و شبکه اجتماعی آن منتشر شده است، حاوی نکات و مواردی است که از نظر موارد تحلیلی و واقعیت‌های شرکت و بازار سرمایه نادرست و غیرقابل پذیرش است. متن جوابیه مطلب فوق الذکر به پیوست ارسال شده است. "

خواهشمند است، دستور فرمایید مطابق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، این جوابیه به صورت کامل و عینا در صفحه اول سایت آن پایگاه خبری و شبکه‌های اجتماعی و با شرایط مشابه منتشر گردد. ضمنا از لوگوی این شرکت برای عکس خبر استفاده گردد.

همچنین مطلب منتشره آن پایگاه خبری ۵۵۰ کلمه در متن و حدود ۱۸۰ کلمه در جداول و نمودار‌ها و ۹۰ کلمه در دو نامه منتشره و جمعا حدود ۸۲۰ کلمه است؛ لذا این شرکت دو برابر آن معادل ۱۶۴۰ کلمه حق انتشار خبر داد که متن کلمات کمتری دارد.

متن جوابیه:

سایت بورس نیوز در گزارشی که اخیرا پیرامون شرکت باما منتشر کرده است، با نادیده گرفتن آخرین اخبار واقعی و حذف موارد مهم و مثبت عملکرد شرکت و بزرگنمایی مواردی که به دلیل ذات فعالیت شرکت است، با ارائه تحلیل منفی، خبری تامل برانگیز و گمراه کننده منتشر نموده است.

این وبسایت که موضوع توقف فعالیت‌های شرکت را در زمان افشا در کدال در سایت خود پوشش نداده است، در کمال تعجب پس از بیش از دو هفته از آغاز مجدد فعالیت ها، موضوع را در تیتر خود با لفظ "شورش" توصیف نموده است که ضمن تشویق افکار عمومی و سهامداران، سایت بورس نیوز سعی در القای جو ناامنی اقتصادی، ارائه شده به دور از تخصص و اخلاق حرفه‌ای در حوزه رسانه و بازار سرمایه است و باتوجه به بکارگیری لفظ "شورش" با رویکرد سیاسی یا مقاصد دیگر است. حقوق شرکت، پرسنل، سهمداران و جامعه در این خصوص محفوظ است.

آن پایگاه خبری بدون بررسی اطلاعیه‌های شرکت باما در سامانه کدال اقدام به ارائه تحلیل‌هایی با جهت دهی منفی نموده است. در زمان انتشار خبر، بیش از ۲۰ روز از زمان انتشار گزارش ماهانه شرکت گذشته است. بعد از انتشار گزارش ماهانه و قبل از انتشار خبر، صورت مالی ۶ ماهه حسابرسی شده شرکت در کدال منتشر گردیده که حاکی از رشد قابل توجه سود شرکت بوده است، اما آن پایگاه خبری هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

شایان ذکر است در فاصله زمانی انتشار اطلاعیه مورد استناد آن پایگاه خبری در کدال تا زمان انتشار خبر، سهام شرکت باما رشد بیش از ۲۰ درصدی در مقایسه با رشد حدود ۶ درصدی شاخص داشته که نشان دهنده نگاه اشتباه بورس نیوز در تحلیل عملکرد شرکت در مقایسه با بازار است. موارد نادرست یا اطلاعات ناقص منتشره در خبر به شرح زیر است:

۱:عملکرد و فروش شرکت‌ها در یک دوره بلندمدت ارزیابی می‌شود و ارزش شرکت مربوط به توانایی آن شرکت در عملکرد بلندمدت است؛ لذا می‌باید علاوه بر عملکرد ماهانه، عملکرد دوره‌ای مانند عملکرد ۸ ماهه نیز مورد بررسی قرار گیرد. شرکت در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری ۸.۹۵۱ میلیارد ریال فروش داشته است که نسبت به فروش ۵.۷۷۳ میلیارد ریال در مدت ۸ ماهه ابتدایی سال گذشته رشد بیش از ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که به آمار و ارقام ۸ ماهه اشاره شده، اما مقایسه آن با دوره مشابه صورت نگرفته است که به دور از انصاف بوده و می‌تواند حاکی از تلاش برای تخریب نماد کاما باشد.

۲:در ارائه تحلیل برای تغییرات فروش، اوزان محصولات تولیدی این شرکت جمع شده اند. جمع نمودن سایر تولیدات که خاک‌های کم عیار است با کنتسانتره روی و شمش روی و سپس استفاده از آن برای محاسبات و تحلیل شرکت ضمن اینکه کاملا غلط است، جای بسی تعجب دارد. در حالی که با مراجعه به سامانه کدال که مبنای گزارش آن سایت نیز بوده است، مشخص است که محصولات تولیدی این شرکت دارای نرخ‌های متفاوت از ۲.۵ میلیون ریال تا ۸۰۶ میلیون ریال به ازای هر تن هستند. جمع وزنی همه محصولات بدون لحاظ ارزش نسبی آن ها، نشان دهنده ناآگاهی آن سایت خبری در نحوه تحلیل فروش شرکت هاست.

۳:در گزارش منتشر شده به فروش فصلی شرکت اشاره شده است. فروش فصلی محصول اصلی شرکت، یعنی کنسانتره سرب و روی به دلیل ماهیت کسب و کار که در گزارش تفسیری نیز تشریح شده است و در خبر نه تنها بدان اشاره نشده است، بلکه مورد ایجاد ابهام در خبر واقع شده است. به دلیل افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل کانتینری، شرکت از چند سال قبل اقدام به فروش صادراتی به صورت فله می‌نماید. در نتیجه این موضوع، فروش در سه یا چهار مقطع در سال صورت می‌گیرد؛ لذا در ماه‌هایی که فروش صادراتی صورت می‌گیرد مبلغ فروش افزایش می‌یابد. آخرین فروش فله صادراتی در مهر ۱۴۰۱ بوده است که فروش وزنی معادل ۴ ماه تولید بوده و بدیهی است که امکان تکرار ۴ ماه فروش در ماه بعدی آن وجود ندارد و محصولات تولیدی از زمان آخرین صادرات و موجودی صادر نشده به همراه تولیدات ماه‌های آتی را تا پایان سال صادر نماید.

۴:در حالی که نیمی از گزارش ماهانه مربوط به تولید است، خبر منتشره از سوی آن سایت خبری با جهت گیری خاص، هیچ گونه اشاره یا بررسی نسبت به تولید شرکت نداشته است. شمش روی شرکت نسبت به دوره مشابه ۸ ماهه سال قبل، با جهش ۸ برابری همراه و تولید کنسانتره روی شرکت با رشد جزئی همراه بوده است. تغییرات در سایر محصولات به خصوص محصولات فروش داخلی، به دلیل ارزش ریالی پایین، کم عیار بودن و یا خریداری خاک از معادن دیگر، حاشیه سود بسیار پایین و فاقد اثر قابل توجهی بر سودآوری و عملیات شرکت هستند.

۵:آن رسانه در خصوص عملکرد شرکت باما، از عبارت "یکی از ضعیف ترین" استفاده نموده است. اینکه موضوع ضعف مورد اشاره مربوط به چه متغیری است تدقیق نشده است. عملکرد فروش ریالی ۸ ماهه شرکت، رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که در میان شرکت‌های بورسی کم نظیر است. تولیدات این شرکت نیز در دوره ۸ ماهه با رشد همراه بوده است. حتی با فرض آن پایگاه خبری در خصوص کاهش ۹ درصدی میانگین ارزش ریالی فروش در آبان ماه نسبت به میانگین عملکرد شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌های بورسی مناسب بوده است. حال با لحاظ ارزش فروش محصولات اصلی شامل کنسانتره سرب و روی صادراتی و شمش روی تولیدی در آبان ماه، رقم فروش می‌تواند به مراتب بیشتر باشد که در ماه‌های آتی فروخته خواهد شد و درآمد آن شناسایی می‌شود و عملکرد شرکت باما در سال جاری به مراتب بهتر از میانگین شرکت‌های بورسی خواهد بود.

۶:همانطور که اشاره شد، گزارش ۲۸ آذر ۱۴۰۱ بورس نیوز نه بر مبنای آخرین اطلاعیه شرکت در کدال بلکه بر اساس اطلاعیه قبل‌تر از آن صورت گرفته است؛ لذا در صورتی که هدف آن پایگاه خبری، بررسی عملکرد شرکت به منظور ارائه خبر و تحلیلی منصفانه و با هدف آگاه سازی سهامداران است، منطقا بایستی آخرین گزارش که اهمیت بیشتری نیز دارد، مورد بررسی قرار گیرد. از آنجایی که آن پایگاه خبری خود را نگران سهامداران می‌داند، به استحضار می‌رساند که این شرکت در صورت مالی ۶ ماهه خود در صورت مالی اصلی ۱۷ درصد و در صورت مالی تلفیقی ۱۱ درصد رشد سودآوری داشته است.

۷:درخصوص موضوع توقف عملیات شرکت به مدت چند روز در اواسط آذرماه، آن پایگاه خبری اظهار داشته که "سهمداران این شرا رد دچار نگرانی کرد و این نگرانی همچنان باقی مانده است. " در حالی که این شرکت در اطلاعیه‌های کدال که آن خبر را نمتشر کرده موضوع توقف را براساس گروه الف ماده ۱۳ دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، به اطلاع سهامداران رسانده است. رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نسبت به انتشار اخبار درست که از طریق کدال منتشر می‌شود، اقدام کنند و این موضوع بخشی از شفافیتی است که مدیران و سهامداران شرکت باما به آن پایبند هستند. موضوع توقف منجر به نگرانی سهامداران می‌گردد، اما موضوع آغاز مجدد فعالیت‌ها نیز در سامانه کدال منتشر شده که منجر به رفع نگرانی سهامداران گردیده است. نماد با نظر ناظر محترم بورس در مدت توقف فعالیت‌های شرکت متوقف بوده است. کل موضوع منجر به دو روز توقف نماد شرکت باما گردیده است. سپس نماد شرکت بعد از افشا موضوع آغاز مجدد فعالیت‌ها در ۱۳ آذر ۱۴۰۱ بازگشایی گردیده است و از آن تاریخ تا روز انتشار خبر آن پایگاه خبری، سهام رشد ۲۲ درصدی داشته است که در این مدت شاخص بورس تنها ۵.۵ درصد رشده است که این بازدهی جز با اطمینان سهامداران به رفع نگرانی محقق نمی‌گردید.

در پایان بار دیگر بر ضرورت اطلاع رسانی شفاف و پایبندی به عنصر اصلی انتشار خبر، یعنی صداقت و آگاهی بخشی و دوری از سایر انگیزه‌های احتمالی در مسیر انتشار اخبار مالی تاکید می‌گردد.

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مجمع پایان سال مالی شرکت باما برگزار شد:

تقسیم ۳۴ ریال سود نقدی بین سهامداران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
سهم از ۲۷۰۰ تومن دو سال پیش خریدم، امروز شده ۶۰۰ تومان،دار و ندارمون به با رفت خدا ازتون نگذره
سهامدارکاما
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
ای کاش شرکت کامااینجورتک به تک کلمات راجواب میده وزبون داره برای منتقدین یبارم درباره وضع سهامش توضیح میدادکه چطوراز2800رسیده به 600تومن؟؟!ایا بجای خریدوکمک به سهام خودشون مجبوربودن برن سهام فزربخرن؟ یدرصدسهم فزر ک خریدن میتونسنن چندین روزصف خریدایجادکنن برای کاماهم خودشون سودکنن هم ملت.تکلیف ماکه قیمت 2800خریدیم وباچندبارمیانگین کم کرذن هنوز بالای 50 درصدضرریم چه میشه؟؟ بهتره درباره عملکردمنفی شرکت توضیح بدیدنه برای دو روز سهمتون از500تومن رسیده به 600زبان درازی کنید. 2800تومن کجا600تومن کجا.. حقوقی نوسانگیروخرابکارباما.. همش برعکس روندصعودی سهم کارمیکنه کافیه چند روزمشاهده کردرفتارحقوقی کاما