بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
با انتشار صورت­‌های مالی دوره ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ بانک آینده، شاهد بهبود گزارشگری عملکرد مالی مثبت بانک مذکور هستیم.
کد خبر : ۲۶۵۸۵۲

بورس نیوز: بانک آینده، با نماد معاملاتی "وآیند" در بازار فرابورس تهران، مستعد انتشار اخبار مثبتی است که سهامدارانش برای شنیدن آن‌ها لحظه­ شماری می­‌کنند. از دیدگاه کارشناسان بازار سرمایه در حوزه صنعت بانکی، "وآیند" به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت و با آتیه درخشان شناخته می‌شود. اما در سنوات اخیر، تحلیل بنیادی سهام بانک آینده با بهره­‌مندی از صورت­های مالی منتشر شده، سرمایه‌­گذاران بالفعل و بالقوه بانک مذکور را دچار ابهام می‌کرد. چرا که، ارزش ذاتی دارایی­‌های بانک، به ویژه، در بخش سرمایه­‌گذاری­ها، با زیان انباشته آن، ترکیبی نامأنوس را نمایان می­‌کرد؛ که این مهم، همواره در زمره مطالبات و سوالات اساسی سهامداران بانک از مدیران بانک آینده بوده است.

مع­‌الوصف، با انتشار صورت‌­های مالی دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ بانک آینده، شاهد بهبود گزارشگری عملکرد مالی مثبت بانک مذکور هستیم. به طوری ­که زیان هر سهم بانک، با کاهشی ۸۶ درصدی، از ۴.۵۱۵ ریال در پایان شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ۶۵۱ ریال در پایان شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رسیده است.

این امر را می­‌توان در شناسایی برگشت ذخایر مطالبات مشکوک­‌الوصول، به میزان ۲۰۲ هزار میلیارد ریال ملاحظه کرد. همان­طور که به دفعات، درباره تسهیلات بانک آینده خواندیم، بخش عمده تسهیلات این بانک، با توجه به شرایط تأسیس آن، با ادغام نهاد‌های پولی سابق، صرف تأمین مالی شرکت­های صاحب پروژه‌­های عمرانی ارزنده نیمه ­تمامی شده است، که با وجود مالکیت ۱۰۰ درصدی بانک بر روی آنها، ارزش کارشناسی پروژه­‌های مذکور، در زمره وثایق تسهیلات پرداختی شناسایی و مبنای محاسبه ذخایر قرار نمی­‌گرفت؛ که به طور منطقی، موجبات نمایش زیان افزون­تر، در گزارشات برون سازمانی این بانک می‌شد.

اما در مقطع حاضر، مدیران کنونی بانک، با اتخاذ رویه­ محاسباتی و گزارشگری استاندارد، اقدام به احتساب بخشی از ارزش پروژه‌­های مذکور؛ در محاسبات ذخایر مطالبات نموده و بخشی از ناترازی قبلی در گزارشگری مالی بانک را مرتفع کرده‌اند. از طرفی، با کمی جستجو در سامانه کدال، می­‌توان به میزان تعدیلات بانک مرکزی در خصوص عملکرد مالی بانک آینده دست پیدا کرد؛ که بخش عمده آن‌ها اعم از برگشت درآمد تسهیلات و احتساب ذخایر مطالبات بیشتر، در خصوص تأمین مالی همان شرکت­‌ها است.

به بیانی روشن تر، درآمد تسهیلات تأمین مالی نوعی از پروژه‌­های عمرانی در سنوات اخیر برگشت شده است که ارزش جاری آن‌ها به مراتب افزون­تر از تسهیلات مذکور و اساساً فاقد محل شناسایی ذخایر مطالبات می‌باشند. به طوری­که، بانک آینده حداقل ریسک اعتباری ممکن را متوجه ذی­نفعان خود نموده است.

با این وصف، ترمیم آثار مالی تعدیلات مذکور نیز مورد انتظار ذی­نفعان بانک می‌باشد.

حال باید از دریچه نگاه سهامداران، روند اصلاحی اصولی مدیران بانک آینده را در پایان سال جاری در شفاف­ ساختن صورت­‌های مالی، با نقش ­آفرینی ارزش سرمایه‌­گذاری‌­های نام ­آشنا و عظیم این بانک خصوص کشور به نظاره نشست./ ارسالی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر