بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
کارشناس بازار ارز گفت: هر وقت بازار ارز را امنیتی کردیم، نرخ گذاری از تهران خارج شد. نرخ گذاری یک بار به هرات، یک بار به عراق، یک بار به استانبول و... رفت. ما خودمان ابزار را به مکان‌های دیگر تقدیم کردیم و اینکه توقع داشته باشیم استفاده کننده از این ابزار خیرخواهانه استفاده کند، شاید سهل انگاری ما بود.
کد خبر : ۲۶۵۸۵۷

هر وقت بازار ارز را امنیتی کردیم، نرخ گذاری از تهران خارج شد/عکس ندارد

مسعود بیرمی، کارشناس بازار ارز در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص نوسانات بازار ارز اظهار کرد: اگر بخواهم واقعیت را بگویم که مثلا دولت برنامه‌ای دارد که بخواهد نوسان گیری از ارز یا مردم و عوامل اقتصادی کند، خیر این طور نیست. من خودم روی اصل این موضوع تردید دارم. به نظر من باید در نامه، بخشنامه یا دستورالعمل باید مشخص و مکتوب می‌شد.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم برندگان تورم چه کسانی هستند، مالکین سرمایه به خصوص مالکین سرمایه‌های فیزیکی برندگان تورم هستند. در ادبیات اقتصادی نیز این موضوع وجود دارد. اما خود دولت‌ها در برخی ازمکاتب اقتصادی نظرشان بر این است که، چون دولت برنده تورم است، تورم را دولت‌ها به وجود می‌آورند و تورم منشا دیگری جز دولت‌ها ندارد.

کارشناس بازار سرمایه در این باره خاطرنشان کرد: وضعیت دولت در ایران با وضعیت دولت در سایر کشور‌ها کمی متفاوت است. تفاوت دولت در ایران نسبت به سایر دولت‌ها در این است که دولت، خودش بزرگترین کارفرماست و بیشترین نیروی کار از آن خودش است. هرچقدر تورم از سمت دولت ایجاد شود، در سیکل بعدی باید حقوق نیروی انسانی خود را افزایش دهد. اما دولت‌ها سعی می‌کنند که جهت ایجاد تورم را از خودشان دور کنند.

وی بیان کرد: اگر نوسانات دلار را به یک عده خاص، سودجویان و دخالت برخی از همسایگان معطوف کنیم، بر می‌گردد به اینکه ما می‌گوییم شما وقتی سیاستگذاری را برای خود به صورت درست تعریف نکنید و عامل سیاستی مهم را کنار بگذارید چه اتفاقی رخ می‌دهد. درواقع ابزار را از دست خود خارج کردید. به نظر من یکی از اشتباهاتی که در سال‌های گذشته رخ داد همین بود.

بیرمی گفت: هر وقت که بازار ارز را امنیتی کردیم، نرخ گذاری از تهران خارج شد. نرخ گذاری یک بار به هرات، یک بار به عراق، یک بار به استانبول و... رفت. ما خودمان ابزار را به مکان‌های دیگر تقدیم کردیم و اینکه توقع داشته باشیم استفاده کننده از این ابزار خیرخواهانه استفاده کند، شاید سهل انگاری ما بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر