بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
مدیرعامل بانک تجارت بر عزم راسخ این بانک برای تداوم حمایت از صنایع بالا و پایین دستی صنعت پتروشیمی تاکید کرد.
کد خبر : ۲۶۶۰۸۹

طراحی ابزار‌های مختلف برای تامین مالی صنعت پتروشیمی

بورس نیوز: هادی اخلاقی فیض آثار در جریان همایش ارتقا فروش اعتباری محصولات در شرکت‌های پتروشیمی پلیمری که در راستای انعقاد تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در محل هتل المپیک برگزار شد با یادآوری جایگاه مهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور گفت: در شرایط کنونی، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی کشور به صنعت پیشران و پیشتاز پتروشیمی اختصاص دارد و عمده نیازمندی ارزی کشور از طریق این صنعت تامین می‌شود.

وی افزود: به رغم این سهم قابل توجه، صنعت پتروشیمی از قابلیت لازم برای توسعه بیشتر برخوردار بوده و در عرصه اقتصادی چشم‌انداز وسیعی برای اثرگذاری این صنعت دیده شده است؛ موضوعی که ضرورت یک برنامه‌ریزی جامع و قابل عملیاتی شدن را طلب می‌کند.

اخلاقی ادامه داد: در شرایط فعلی، نیاز مالی شرکت‌های پتروشیمی افزایش یافته و بانک تجارت برای تامین این نیاز، ابزار‌های بازار سرمایه و برای نیاز‌های کوتاه مدت، ابزار اوراق گام و ابزار اعتباری تامین مالی زنجیره‌ای (SCF) را به کار گرفته است.

مدیرعامل بانک تجارت در ادامه بر لزوم توسعه صنایع پایین‌دست صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: بانک تجارت آمادگی دارد همچون گذشته تعاملی که با بازیگران این صنعت داشته، ادامه دهد و برای خرید اعتباری در کنار شرکت‌های پایین‌دست باشد؛ کمااینکه که در حال حاضر یک سوم اعتبار اسنادی گشایش شده و ضمانت‌نامه‌های صادر شده برای تولید‌کنندگان کشور از طریق بانک تجارت به انجام رسیده است.

اخلاقی در پایان اظهار امیدواری کرد که با کنار هم قرار‌گرفتن اجزای این تفاهمنامه شاهد انسجام کامل و طراحی یک برنامه عملیاتی باشیم.

هلدینگ خلیج فارس به عموم مردم تعلق دارد

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس هم در این همایش با تقدیر از اقدام بانک تجارت در انعقاد تفاهمنامه همکاری برای حمایت از صنایع پایین‌دست پتروشیمی خاطرنشان ساخت: با توجه به تورم موجود و افزایش نرخ ارز، نیاز شرکت‌های پتروشیمی به نقدینگی افزایش داشته است.

علی عسکری، هلدینگ خلیج‌فارس را متعلق به مردم دانست و یادآور شد: بسیاری از سهامداران هلدینگ را آحاد مردم تشکیل می‌دهند که این موضوع برای همکاران مجموعه بزرگ هلدینگ باعث افتخار است؛ بر همین اساس هم در آینده نزدیک ۲۴ هزار و پانصد میلیارد تومان سود، بین سهامداران توزیع خواهد شد.

مدیر‌عامل هلدینگ خلیج‌فارس به نقش این هلدینگ به عنوان موتور توسعه و محرک صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قالب ۲۸ پروژه در این هلدینگ در دست اجراست و هنوز این صنعت از ظرفیت‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

باید خودمان را وقف صنعت پتروشیمی کنیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران هم در سخنان خود در این مراسم نگاه این شرکت به فروش اعتباری محصولات پتروشیمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا می‌توانیم باید خودمان را وقف صنعت پتروشیمی کنیم تا این صنعت هرچه بهتر و بیشتر در مسیر تکامل قدم بردارد.

مرتضی شاه میرزایی گفت: برای این که واحد‌های پایین‌دست در همه سطوح حرکت سریع داشته باشند ناچاریم که تلاش خود را برای تکمیل کار‌ها در بخش بالادست افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش هدف مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است، تکمیل حلقه‌های مفقوده صنعت پتروشیمی در حوزه پایین‌دست را راهی برای این رسیدن به این هدف دانست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ابراز خرسندی از افزایش ۶۰ برابری تولید محصولات پتروشیمی از ابتدای انقلاب تاکنون تصریح کرد: ایران بالاترین ذخایر نفت و گاز جهان را داراست و باید به کمک دانشمندان به جایگاه شایسته خود برسد؛ اما این مهم در شرایطی به دست می‌آید که همه بازیگران این حوزه هم‌افزا با هم حرکت و یکدیگر را کمک کنند.

در جریان برگزاری این همایش، مدیرعامل بانک تجارت از مدیران عامل هلدینگ خلیج فارس، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی حاضر در همایش به مناسبت روزملی صنعت پتروشیمی قدردانی به عمل آوردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر