بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
مصوبه‌ایی که بر زمین ماند

تولیدکنندگان اندرخم سامانه‌ها

بر اساس گزارشات دریافتی و تماس‌های متعدد تعاونی‌ها و تولیدکنندگان مبنی بر عدم دریافت سهمیه تخصیص داده شده به ایشان، بورس نیوز بررسی این پرونده را در دستور کار قرار داد. شنیده شده است که بعد از اختلالات و برخی از رفتار‌های صورت گرفته که موجب اعتراضات واحد‌های تولیدی گردیده، در بند ۷ صورتجلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ عرضه محصولات پتروشیمی در خارج از بورس کالا با تایید وزارت صمت، مورد تصویب قرار گرفته است.
کد خبر : ۲۶۶۲۱۷

تولیدکنندگان اندرخم سامانه‌ها

بورس نیوز: 

در ۹۴ امین صورت جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی در تاریخ ۲۶/۰۹/۱۴۰۱ و در بند ۶ آن بود، که مصوب شد:
"سامانه تعاون جایگزین سامانه ccm در خصوص ارسال سامانه اطلاعات عاملین توزیع (تعاونی ها) گردد. "
– صورت جلسه ۹۴ امین کمیته تخصصی پتروشیمی

خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها

اما از اینجا آغاز تماس‌ها و اعلام مشکلات تعاونی‌ها در دریافت سهیمه بود؛ آن چنان که در جلسه بعدی کمیته تخصصی پتروشیمی در تاریخ ۳/۱۰/۱۴۰۱، بند ۶ صورت جلسه قبلی ملغی شد.
در بند ۳ صورت جلسه نود و پنجمین کمیته تخصصی پتروشیمی آمده است:
"در پی گزارش سازمان حمایت در خصوص شرایط راه اندازی سامانه جامع تعاون به جای CCM و وصول شکایات تعاونی‌ها مقرر گردید مصوبه بند ۶ صورتجلسه ۹۴ کمیته فعلا تعلیق شود و در جلسه بعدی کمیته نمایندگان وزارت تعاون و اتاق تعاون گزارش لازم به کمیته در این خصوص ارائه دهند. امکان استمرار معاملات مطابق شرایط قبلی برای شرکت‌های تعاونی و عامل توزیع فراهم گردد. "
–  صورت جلسه ۹۵ امین کمیته تخصصی پتروشیمی


خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها

اما، خواهیم دید که مشکلات برای تولید کننده همچنان ادامه دارد که مجدد در جلسه بعدی کمیته تخصصی پتروشیمی در تاریخ ۱۰/۱۰/۱۴۰۱ مجدد این مسئله مطرح و مصوب میشود که هم چنان سامانه قبلی تا پایان سال و البته بدون تمدید مورد استفاده قرار گیرد.

در بند ۹، ۹۶ امین صورتجلسه تخصصی کمیته پتروشیمی آمده است:
" پیرو بند ۳ صورتجلسه ۹۵ کمیته و ارائه گزارش بورس کالا و اتاق تعاون مقرر گردید ثبت اطلاعات اعضای تعاونی‌ها و ارایه به کارگزاری‌های بورس تا تاریخ ۳۰/۱۰/۱۴۰۱ صورت گیرد. تاکید بر ادامه فعالیت سامانه CCM بورس کالا از هفته جاری تا پایان سال جاری انجام شد. (بدون تمدید) (مخالف بورس کالا) "
- صورت جلسه ۹۶ امین کمیته تخصصی پتروشیمی

خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها
خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها

و اما، این مشکل و معضل هم چنان ادامه دار بوده است که حسین دُر در نامه ایی تند خطاب به دفتر توسعه صنایع پایین دستی و دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی؛ رفتار بورس کالا در این مورد را نشانه بارز رفتار تبعیض آمیز و اخلال در رقابت دانست.
در نامه اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی آمده است که این رفتار بورس کالای ایران باعث گردید که اعضای تعاونی‌ها موفق به دریافت سهمیه خود از بورس کالا و نهایتا خرید نشوند؛ که این مسئله موجب خسارت به تعاونی‌های تامین نیاز و واحد‌های تولیدی عضو این تعاونی‌ها گردد.

خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها
خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها

خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها

در نامه‌های دیگری که به دست تحریریه بورس نیوز رسیده، چندین تعاونی عدم امکان بارگزاری اطلاعات اعضا زیر مجموعه خود و بسته شدن کد بورسی تعاونی‌ها در سامانه جدید بورس کالای ایران را اعلام کرده اند. 

خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها

خرید مواد اولیه در هزارتوی سامانه ها

باید از مسئولین ذیربط پرسید، در شرایط کنونی که توصیف آن لزومی ندارد، ایجاد سامانه ایی جدید و عدم اطلاع رسانی مناسب و رها کردن تولیدکنندگان در هزار توی سامانه ها چه معنایی دارد؟
عدم تمکین مسئول محترم پذیرش بورس کالا؛ آن چنان که در نامه دریافتی مطرح شده به چه معناست؟
آیا تداوم چنین وضعی منجر به تعطیلی و توقف واحدهای عضو – ذکر شده در نامه دریافتی- نخواهد شد؟


هم چنین شنیده شده است که بعد از اختلالات و برخی از رفتارهای صورت گرفته که موجب اعتراضات واحدهای تولیدی گردیده، در بند ۷ صورتجلسه ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۰/۱۰/۱۴۰۱ عرضه محصولات پتروشیمی در خارج از بورس کالا با تایید وزارت صمت مورد تصویب قرار گرفته است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نقدی به بورس کالا/ سازمان پیگیر مداخلات دولت باشد
حمید اسدی، کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

نقدی به بورس کالا/ سازمان پیگیر مداخلات دولت باشد

ارسال نظر