بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
معیار صنعت پارس در یک روز ۲ بار به مجمع رفت؛

سرمایه شرکت معیار صنعت پارس در ۲ مرحله افزایش می‌یابد

سرمایه شرکت معیار صنعت پارس در ۲ مرحله افزایش می‌یابد
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس (سهامی عام) با نماد "معیار" برای بررسی صورت‌های مالی و ارائه گزارش عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ در ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱ با حضور اکثریت سهامداران در محل سالن همایش‌های هتل سیمرغ تهران برگزار شد.
کد خبر : ۲۶۶۴۳۳

سرمایه شرکت معیار صنعت پارس در ۲ مرحله افزایش می‌یابد

بورس نیوز: شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس که هم اکنون یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش با ماموریت مدیریت مناسب سرمایه گذاری کوتاه مدت است؛ در سوم خرداد ماه ۱۳۸۵ به منظور سرمایه گذاری در پروژه‌های صنعتی تاسیس و در فروردین ماه ۱۳۸۹ با نماد معاملاتی "معیار" به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد.

اما سال ۱۳۹۰ سرآغاز عرضه سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس بود به طوری که در تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۳۹۰ این شرکت به عنوان نهاد مالی و با موضوع فعالیت سرمایه گذاری، در بازار پایه فرابورس ثبت و معاملات بر روی آن با نماد معیار آغاز شد.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سهام دار عمده شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس تغییر یافت و گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش با خرید سهام عمده مدیریتی و مالکیتی از طریق مزایده نقدی و کسب حدود ۴۴ درصد از سهام شرکت، بعنوان سهام دار عمده معرفی شد. در واقع مجمع سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ اولین سال مالی فعالیت اعضای هیات مدیره به عنوان نمایندگان منتخب سهام دار عمده جدید شرکت (گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش) می‌باشد؛ سالی که با استقرار هیات مدیره جدید علاوه بر تدوین برنامه‌های توسعه آتی شرکت، دو اقدام مهم در این شرکت صورت پذیرفت.

اما در آغاز برگزاری مجمع، اعضای هیات رئیسه مجمع با معرفی بهروز خالق ویردی به عنوان رئیس مجمع، عباس باباگلزاده و عمار یعقوبی ناظران مجمع، آقایان محمودی و فرزام به ترتیب دبیر مجمع و حسابرس و بازرس قانونی و همچنین معرفی نماینده سازمان بورس تشکیل و با اعلام حضور بیش از ۶۸ درصد از سهامداران از سوی رئیس مجمع، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس رسمیت یافت.

سرمایه شرکت معیار صنعت پارس در ۲ مرحله افزایش می‌یابد

در ادامه سید علیرضا عظیمی پور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس، به ارائه گزارش عملکرد یک ساله شرکت پرداخت و ضمن مرور عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، افق پیش روی شرکت در سال‌های آتی را ترسیم کرد.

وی در عین حال به برخی تغییرات در ترکیب هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس در سال مالی مورد گزارش اشاره کرد و مهمترین اتفاق پیش از برگزاری مجمع را موافقت سازمان بورس برای افزایش سرمایه شرکت از پنج به ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گفته عظیمی پور، در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ حقوق مالکانه سهامداران در مجموع به حدود ۱۵ میلیارد تومان رسیده است که این رقم نشان می‌دهد که در سال مورد گزارش منابع در اختیار مدیریت در سرفصل حقوق صاحبان سهام حدود ۱۰ میلیارد تومان افزایش داشته است که با توجه به برنامه افزایش سرمایه شرکت به نظر می‌رسد در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ میزان حق مالکانه از رشد چشم گیری برخوردار شود. لیکن بنا به گفته مدیرعامل کفاف منابع لازم را برای توسعه فعالیت‌های شرکت نمی‌دهد.

وی در ادامه عملکرد سال مالی مورد گزارش مواردی همچون عدم کفایت سرمایه، فرایند طولانی افزایش سرمایه، استعفای هیات مدیره قبلی و همچنین طولانی شدن فرایند تایید صلاحیت هیئت مدیره جدید را از محدودیت‌های سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ برشمرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس در ادامه گزارش سال مالی مورد گزارش، ضمن ارائه گزارشی از ترکیب سرمایه گذاری‌ها بورسی و فرابورسی، و ایجاد پرتفوی کوتاه مدت برای اولین بار در این شرکت را از خبر‌های مهم سال مالی مورد گزارش ذکر کرد که با حمایت سهامدار عمده شرکت حاصل شده است.

در ادامه گزارش سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به صورت‌های سود و زیان طی سال مالی مورد گزارش و در مقایسه با سال گذشته اعلام شد که رشد سود خالص نسبت به سنوات قبل قابل توجه بوده است و این رشد ناشی از درآمد‌های شرکت است که از محل سود تقسیمی شرکت تحت پوشش، فروش سهام و سود سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت حاصل شده است.

در واقع دستیابی به سود خالص ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قابل تقسیم شرکت برای اولین بار در تاریخ شرکت محقق شد که نشانگر عملکرد مالی مناسب شرکت در دوره مورد گزارش است.

همچنین گزارش آخرین وضعیت معاملات و قیمت سهام در سال مالی مورد گزارش نشان می‌دهد که از مجموع ۲۳۹ روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس فقط ۱۱ روز بسته و یا بدون معامله بوده که نشان می‌دهد سهام معیار روز‌های معاملاتی خوبی در این سال مالی داشته است.

در ادامه گزارش چشم انداز شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس در افق ۱۴۱۰ و ماموریت و استراتژی آن به شرح زیر اعلام شد:

- دستیابی به جایگاه بزرگترین شرکت سرمایه گذاری خصوصی بازار بورس تا سال ۱۴۱۰
- ایجاد ساختار چابک و بهره ور با بکارگیری نیرو‌های توانمند تحت مدیریت شایسته
- ارتقاء و حفظ ذخایر و دارایی سهامداران و دستیابی به سود قابل تقسیم و مستمر سالیانه
- تحقق شعار راهبردی " کارآمد در سرمایه گذاری، سرآمد در سودآوری "

همچنین برنامه‌ها و اولویت‌های پیش روی شرکت در سه سرفصل اصلی ارائه شد که شامل بهبود ساختار مالی، تشکیل گروه مالی و پذیرش در فرابورس است.

در تشریح برنامه‌های سال مالی آتی، اولین گام برای بهبود ساختار مالی شرکت افزایش سرمایه اعلام شد.

در ادامه و در راستای اقدامات آتی برای بهبود ساختار مالی شرکت به ساماندهی شرکت‌های تابعه از جمله فولاد پارس آرین نیزار، دلتا صنعت پارس نیزار و مجتمع فولادسازی پارس مرصاد اشاره شد.

در این مجمع، پس از قرائت گزارش عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و ترسیم افق پیش روی شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس توسط مدیرعامل شرکت و پاسخ به سوالات سهامداران جزء، بهروز خالق ویردی رئیس مجمع از حسابرس مستقل و بازرس قانونی حاضر در مجمع دعوت کرد تا گزارش صورت‌های مالی منتهی به سال مالی مورد گزارش را ارائه کند.

در مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری معیار.
سرمایه معیار صنعت پارس از محل آورده نقدی سهامداران به ۶ برابر افزایش می‌یابد

با اتمام مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و قرائت تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه، مجمع عمومی فوق العاده شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس نیز با هدف افزیش سرمایه گذاری با حضور ۶۸ درصد از سهامداران و ترکیب هیات رئیسه مجمع عادی سالیانه در تاریخ ۲۶ دیماه ۱۴۰۱ در محل سالن همایش‌های هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

بنا براین گزارش، بهروز خالق ویردی رئیس مجمع از سید علیرضا عظیمی پور رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس و نماینده سهامدار عمده دعوت کرد تا محور‌ها و اهداف مربوط به افزایش سرمایه را به اطلاع سهامداران برساند.

در گزارش مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس و در توضیح اهداف افزایش سرمایه به موارد زیر اشاره شد:

- سرمایه اندک شرکت و الزام سازمان بورس
- ورود به عرصه‌های جدید سرمایه گذاری
- تنوع بخشی به پرتفوی سهام
- بهره برداری از فرصت‌های بازار سرمایه
- دستیابی به مقیاس مناسب برای فعالیت
- پیش گیری از خروج وجه نقد

در این گزارش همچنین اعلام شد مطابق اطلاعات بارگذاری شده در سامانه کدال در تاریخ ۰۷/۰۶/ ۱۴۰۱ و گزارش بازرس قانونی در خصوص طرح افزایش سرمایه، همچنین مجوز مورخ ۱۱/۱۰/۱۴۰۱ مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شده است، افزایش سرمایه به مبلغ ۱۴۵۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به گونه‌ای که سرمایه از ۵۰ میلیارد ریال به ۱۵۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کند، پس از موافقت مجمع فوق العاده صاحبان سهام در دستور کار قرار گیرد.

بر همین اساس مطابق طرح توجیهی مربوطه این افزایش سرمایه، دوره بازگشت سرمایه در بازه‌ای کمتر از سه سال و با نرخ بازده داخلی (IRR) ۳۱ درصد بازیافت خواهد شد؛ بنابراین حسب مجوز صادره از سوی سازمان بورس، این افزایش سرمایه در دو مرحله انجام خواهد شد در مرحله اول سرمایه از ۵۰ میلیارد به ۳۰۰ میلیارد ریال و از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران انجام می‌پذیرد. در مرحله دوم افزایش سرمایه از ۳۰۰ میلیارد ریال به ۱۵۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در اختیار هیات مدیره و به مدت دو سال خواهد بود.

در پایان و پس از ارائه دلایل افزایش سرمایه، گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس در خصوص آخرین وضعیت سرمایه شرکت قرائت شد و با تصمیم سهامداران و مجوز سازمان بورس، افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس به تصویب سهامداران رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر