بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد:

رونمایی از اوراق فروش نفت در آینده نزدیک

خجسته‌مهر از مذاکرات با کشور‌های همسایه برای سوآپ گاز خبر داد و گفت: همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران از گذشته این مذاکرات را دنبال می‌کنند و این موضوع ادامه دارد.
کد خبر : ۲۶۶۶۵۹

رونمایی از اوراق فروش نفت در آینده نزدیک

به گزارش بورس نیوز، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره اوراق ارزی فروش نفت اظهار کرد: اوراق فروش نفت، اوراق ارزی هستند و قابلیت تسعیر به نرخ ای‌تی‌اس و معامله در بازار ثانویه دارند و  مصوبه شورای اقتصاد برای آن دریافت شده است.

وی با اشاره به رونمایی از این اوراق در آینده نزدیک افزود: با هماهنگی دولت در یک مراسم از این اوراق که یک طرح ملی به‌شمار می‌رود رونمایی می‌کنیم. این طرح بسیار ارزشمند است و می‌تواند به مدیریت مالی و جریان نقدی در طرح‌های بالادستی شرکت ملی نفت ایران منجر شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این اوراق سررسید ندارد، تصریح کرد: قابلیت تبدیل این اوراق به نفت وجود دارد و شرکت ملی نفت ایران می‌تواند حتی نفت را در مخازن روزمینی انبار کند و به محض اینکه به یک محموله قابل فروش تبدیل شد آن را در اختیار دارندگان اوراق سپرده کالا قرار دهد.

خجسته‌مهر درخصوص امکان واردات گاز توضیح داد: جمهوری اسلامی از نظر ذخایر گازی در جایگاه دوم جهان قرار دارد که توسعه مخازن مستلزم جذب سرمایه است و طرح‌های بالادستی زمان‌بر و سرمایه‌بر هستند و بین ۵ تا ۷ سال توسعه طرح‌ها زمان می‌برد و البته درآمدزا نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ها و تصمیم‌های مهمی برای آغاز و اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های گازی گرفتیم و اکنون در حال اجرای برخی از طرح‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح این پروژه‌ها عنوان کرد: درباره این طرح‌ها می‌توان به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی اشاره کرد که اقدامی از نوع کارآمدی و سرعت عمل و جدیت است و جزو اقدام‌های منحصربه‌فرد و کم‌نظیر به‌شمار می‌رود و ان‌شاءالله به‌زودی تولید از آن آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر به توسعه میدان گازی کیش اشاره و بیان کرد: برای توسعه این میدان دو دکل حفاری در حال جابه‌جایی است و کالای آن سفارش‌گذاری شده و برای خط انتقال ۲۰۰ کیلومتری در مرحله سفارش کالا هستیم که اقدام مهمی به‌شمار می‌رود.

وی از مطالعه برای توسعه فاز‌های ۲، ۳ و ۴ میدان گازی کیش یاد کرد و توضیح داد: برای توسعه میدان گازی پارس شمالی نیز مطالعات آغاز شده است. برای این طرح‌های جدید گازی به‌دنبال اجرای خط لوله هزار و ۱۰۰ کیلومتری هستیم که برای نخستین بار شرکت‌های ایرانی در اجرای این طرح یک میلیارد دلاری به لحاظ ارزش ساخت و تولید مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به طرح‌های ضربتی تولید گاز از میدان‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اذعان کرد: تولید گاز به این روش جزو برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران برای تولید گاز جدیدی است.

خجسته‌مهر از مذاکرات با کشور‌های همسایه برای سوآپ گاز خبر داد و گفت: همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران از گذشته این مذاکرات را دنبال می‌کنند و این موضوع ادامه دارد.

وی درباره قیمت و حجم صادرات نفت در بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: این موضوع در جلسه‌های دولت و مجلس در حال رایزنی است و هرچه برای بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود، شرکت ملی نفت ایران از آن تبعیت می‌کند.

معاون وزیر نفت درباره فعالیت شرکت نفت خزر نیز تصریح کرد: شرکت نفت خزر تفاهم‌نامه‌هایی با کشور‌های همسایه دارد، همچنین کار‌های مهمی در زمینه اکتشاف و لرزه‌نگاری در ساختار‌های اکتشافی و زمین شناسی دارد که در دست اقدام است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر