بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم رخ داد؛

جذب سرمایه گذاری خارجی ۲.۵ برابری در ایران

رئیس سازمان سرمایه گذاری ایران گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم ۲.۵ برابر سال پایانی دولت دوازدهم معادل پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار است.
کد خبر : ۲۶۶۷۳۶

جذب سرمایه گذاری خارجی ۲.۵ برابری در ایران

به گزارش بورس نیوز، علی فکری، رییس سازمان سرمایه‌گذاری اظهار کرد: ماموریت اصلی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده و در دولت کنونی تلاش کردیم تا زمانی که سرمایه‌گذاری واقعی انجام نشده، در آمار ارایه نکنیم.

وی افزود: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۳۳۸ طرح سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مصوب شده است و در این دولت ۴۶۳ میلیون دلار افزایش سرمایه مصوب داشتیم؛ به این معنی که سرمایه‌گذاران پس از رسیدن به سوددهی سرمایه خود را خارج نکردند و دوباره سرمایه‌گذاری کردند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: در دولت سیزدهم پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار از ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اجرا شده و بقیه چهار میلیارد سرمایه‌گذاری که اجرا نشده به دلیل شرایط سیاسی بوده است. برای نمونه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از کشور انگلیس اعلام شد، اما نمود بیرونی نداشت.

وی ادامه‌داد: در یک سال گذشته بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی واقعی روسیه با مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در دو طرح نفتی بوده است و امارات، ترکیه، چین و افغانستان به ترتیب مهمترین کشور‌های سرمایه‌گذار در داخل کشور بودند.

فکری خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم ۲.۵ برابر سال پایانی دولت دوازدهم معادل پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار است.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ همزمان با اجرایی شدن برجام، گفت: در سال ۹۵ کل طرح‌های مصوب ۱۵۳ طرح با حجم ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که ۷۸ طرح با حجم یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار اجرا شد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری عنوان کرد: در سال ۹۶ که سال دوم تجربی برجام بود، ۱۹۸ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مصوب شد که ۹۵ طرح با حجم ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اجرا شد. همچنین بزرگترین طرحی که در این سال ابطال شد مربوط به شرکت توتال بود.

وی درباره سرمایه‌گذاری چین در کشور، افزود: حضور چین بیشتر در حد سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط در ۲۵ طرح با رقم ۱۸۵ میلیون دلار است و سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های معدنی و پایانه‌های حمل و نقلی است.

این مقام مسئول درباره مشوق‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بیان‌ کرد: سرمایه ورودی به ایران را تضمین می‌کنیم و هر زمان که سرمایه‌گذار بخواهد می‌تواند سرمایه خود را خارج کند، همچنین خروج سود عملیاتی سرمایه‌گذاری یعنی نتیجه عملکرد کارخانه به صورت ارز نیز تضمین می‌شود.

فکری ادامه داد: از دیگر مشوق‌های صادراتی صدور مجوز اقامت پنج ساله، واردات سه خودرو خارجی عبور موقت به ازای ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی و لغو ممنوعیت صادرات برای سرمایه‌گذار خارجی درنظر گرفته شده و تنبیه مالیاتی برای آن‌ها نداریم.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهارداشت: رتبه ریسک اعتباری در کشور هفت است و این رقم تغییری نکرده است، البته این رقم به معنای فاصله گرفتن سرمایه‌گذار خارجی نیست و مهم این است که طرف خارجی نوعی از سود را برای خود درنظر بگیرد و به آن هدف برسد و ما سرمایه‌گذارانی از اروپا و آمریکا داریم.

وی درباره سرمایه‌گذاری روسیه در کشور گفت: سرمایه‌گذاری این کشور در قالب قرارداد است و معتقدم که این کشور برنامه‌ای برای خروج از ایران ندارد و آمده است که بماند و بعید است که قرارداد‌ها لغو شود.

فکری افزود: سرمایه‌هایی که از کشور‌های همسایه وارد می‌شود مشخص و کم است و اقدامی که باید انجام دهیم این است که فازبندی شود و قابلیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشد.

وی توضیح داد: در بخش مسکن نیز سرمایه‌گذاری شده، اما قابل توجه نیست و با وزارت راه و شهرسازی نیز رایزنی شده، زیرا قابلیت سرمایه گذاری داریم.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: سرمایه‌گذاری ایران و چین مطابق همان سند همکاری بوده که دی ماه سال گذشته اجرای آن توسط وزیر امور خارجه اعلام شد و پروژه‌های عملیاتی در قالب سند تعریف شد. زمانی که پروژه‌ها به نتیجه برسد جزئیات به اطلاع عموم خواهد رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر