بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
شرکت سپهر تجلی ایرانیان در تلاش است تا با ورود به حوزه‌های جدید، فعالیت‌های شرکت تجلی را تکمیل کند. پروژه بهره برداری از معدن زغال سنگ «گلندرود» یکی از طرح‌های این مجموعه است که حالا فاز مطالعاتی آن با توجه به مدارکی که ارائه شده و توافق اولیه تا یک سال دیگر تمدید شود و بهره برداری از ذخیره از سال سوم آغاز می‌شود.
کد خبر : ۲۶۶۷۴۱

اطلاعات معدن

به گزارش بورس نیوز، علی میردار منصور پناهی» مدیرعامل شرکت سپهر تجلی ایرانیان زیر مجموعه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات و این شرکت بهره بردار و پیمانکار مجتمع زغال سنگ گلندرود با اشاره به این شرکت اظهار کرد: شرکت سپهر تجلی ایرانیان یک ماه از تولد یک سالگی آن می‌گذرد، شرکت با اینکه مشکلات خود را دارد، اما استارت خود را با پروژه زغال زد، اما فعالیت ما تنها در معدن زغال سنگ نیست بلکه در عناصر دیگر هم ورود کرده ایم. این موضوع در تجلی هم دیده می‌شود و شاهد هستیم این شرکت در معادن دیگر هم مشغول فعالیت است. تقریبا بخش عمده‌ای از کار اکتشاف و فاز بهره برداری به سمت ما می‌آید.

وی ادامه داد: مجموعه هلدینگ تجلی در اهدافی که برای خود مشخص کرده، فعالیت معدنی در داخل و خارج از کشور را شامل می‌شود. بخشی دیگر از این فعالیت‌ها شامل حضور در بخش صنعتی می‌شود. امروز عمده مواد معدنی که در کشور داریم عملا میزان ذخایر آن‌ها رو به اتمام است، یا شرکت‌های بزرگی در آن مجموعه فعالیت دارند که هدف ما رقابت با آن‌ها نیست، زیرا آن‌ها سال هاست در ان حوزه خاص فعالیت دارند. ما عملا به سراغ محصولاتی می‌رویم که در ایران و حتی در جهان معدن فعالی درباره آن ماده معدنی نباشد. البته این به آن معنا نیست که معدنی نباشد بلکه ماهیت آن ماده معدنی در آن استان متفاوت است، زیرا در این زمینه مشکل بحث فرآوری است که ما از دانش داخلی استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: در نتیجه سپهر تجلی را تنها با زغال سنگ نمی‌شناسند. متاسفانه یا خوشبختانه از دیدگاه ما مهندسان معدن، کسی که در معدن زیرزمینی زغال نرفته باشد، مهندس معدن نیست. مجموعه تجلی با هدف آنکه به کشور خدمتی داشته باشد به سراغ این موضوع رفته است، امروز زغال سنگ وارداتی تنی ۱۲ میلیون تومان است، اما همین ماده در داخل کشور ۳ تا ۴ میلیون تومان است. با این حال شرکت تجلی این ریسک را کرده و با اینکه این معدن ۷ بار در مزایده رفته و نتیجه موفقی نداشته، شرکت در این موضوع وارد شده و با اینکه می‌دانستیم کار از همان ابتدا هزینه زیادی دارد، اما کار را از پایه شروع کردیم. تقریبا می‌توان گفت فاز مطالعاتی و مهندسی پایه را در این معدن انجام داده ایم. عمدتا فعالیت در معادن زیرزمینی زغال سنگ ایران کار به صورت سنتی انجام می‌شود با این حال تلاش کرده ایم از شرکت‌های جوان استفاده کنیم و تمام اطلاعات و نقشه‌ها و گزارش‌های موجود در مجموعه تهیه شده و از آن‌ها استفاده کرده ایم. امروز اگر از اطلاعات گذشته نیز مواردی پیدا شود باز هم آن‌ها را به اطلاعات در اختیار خود اضافه خواهیم کرد.

پناهی اضافه کرد: نکته مهم آن است که به این اطلاعات ماهیت دیجیتال داده ایم. نکته مهم تنها اسکن کردن نیست بلکه آن است که این نقشه را از نظر موقعیت جغرافیایی در محل خود قرار دهیم. در واقع این اطلاعات را ژئورفرنس کردیم. از سویی دیگر فضا‌های زیرزمینی موجود که متروکه بودند را در اختیار گرفتیم تا کار را از نظر اجرایی درست انجام دهیم. در واقع باید ابتدا آماده سازی انجام شود. این فضا‌ها مشکلاتی در حوزه ناپایداری داشتند که امروز به واسطه تحلیل دوستان در تلاش هستیم تا مشکلات را رفع و فضای ایمنی در اختیار داشته باشیم.

به گفته وی، موضوع دیگر بحث طرح توسعه است. ما در این حوزه به فراتر از موضوع موجود در قرارداد فکر کرده ایم. به سراغ شرکت‌های داخلی که فعالیت برون مرزی داشتند رفتیم و در کنار تعهد به تهیه و تولید این کار را هم جلو می‌بریم. ضمن آنکه ما در بحث ایمنی نیز برنامه ریزی کرده ایم و پلنی داریم که ظرف ۴۰ روز آینده خروجی خواهد داشت. تلاش ما این است که زیرساخت‌ها را بهبود و ارتقاء بدهیم به طوری که بتوانیم با کارگرانی که در عمق معادن فعالیت می‌کنند ارتباط داشته باشیم. این موضوعی است که در ۹۰ درصد معادن زیرزمینی ما وجود ندارد. ما این کار را انجام می‌دهیم که اگر اتفاقی هم رخ دهد بتوانیم ارتباط داشته باشیم و زیرساخت‌های آن را فراهم کرده ایم. از سویی دیگر به سراغ سیستم دیسپچینگ رفته ایم تا کنترلی هوشمند در معدن داشته باشیم. همچنین همزمان میزان متان موجود در معدن را پایش می‌کنیم.

پناهی با اشاره به پروژه گلندرود نیز اظهار کرد: با توجه به شرایطی که معدن در اختیار داشت با مشکلاتی همراه بود؛ و ما در واقع بر روی زیرساخت سرمایه گذاری کرده ایم و خود دوستان نیز قبول دارند که ما به ۱۰ سال دوم فکر می‌کنیم. در واقع تنها برای ۱۱ سال فکر نکرده ایم. بهره برداری از معادن زغال سنگ سوددهی به همراه دارد که سال‌ها بعد حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: خبر‌هایی که تا به این لحظه حتی به صورت شفاهی شنیده شده به معنای تمدید یکساله دوره مطالعاتی است در نتیجه استخراج اصلی ما به ابتدا سال سوم منتقل می‌شود.

پناهی افزود: ما از افراد متخصص در حوزه زغال سنگ به عنوان مشاور دعوت کرده ایم، اما تمام نقشه‌ها و اطلاعات از گذشته را جمع آوری کردیم و به آن‌ها ماهیت دیجیتالی دادیم و در قالب یک نرم افزار ارائه کردیم. این اطلاعات را برای مشاوره در اختیار این دوستان قرار دادیم تا اشتباهات کار مشخص شود. در واقع یک بانک اطلاعاتی هوشمند را ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: با مشکلاتی که در معدن وجود داشت کار کارشناسی‌ای انجام گرفت و در جلسه‌ای با تهیه و تولید اعلام کردیم و موافقت ضمنی را دریافت کردیم و عملا یک سال دیگر دوره آماده سازی تمدید شده است. البته باید برای این موضوع برنامه داشته باشیم و شرکت تهیه و تولید ما را در این یک سال تنفس رصد کنند. متاسفانه در زمینه این تمدید شبهاتی ایجاد شده بود که باید بگویم در این یک سال تمدید شده، تعهدی برای استخراج نداریم.

پناهی با اشاره به شرایط معدن در زمانی که آن را تحویل گرفتند، اظهار کرد: ما به دلیل توپوگرافی منطقه با کوهی مواجه هستیم که در دل آن تونل احداث کرده ایم. این تونل افقی است. ما با توجه به دسترسی که به ارتفاعات در منطقه داشتیم فعلا در دو افق فعالیت داریم و افق سومی که در منطقه است ۱۰۰ متر پایین‌تر از افقی است که فعلا تحویل گرفته ایم. یکی از دلایل برای تمدید دوره تنفس آن است که طبق قرارداد باید برای افق جدید مجوز‌هایی دریافت می‌شد که تا به امروز به دلیل شرایط زیست محیطی این مجوز‌ها فراهم نشده است.

مدیرعامل شرکت «سپهر تجلی ایرانیان» درباره مشاور خارجی نیز اضافه کرد: بستگی دارد از مشاور خارجی چه تعریفی داشته باشیم. برخی مشاور را این طور می‌بینند که یک شرکتی در دوره ۵ ساله تا پایان کار کنار پروژه باشد. شرکتی که ما با آن وارد همکاری شدیم تجربه همکاری با برخی از شرکت‌های معتبر خارجی را دارد و متخصصان آن در دیگر مجموعه‌های معدنی کشور فعالیت‌های گسترده ایی داشته اند. البته ما به صورت مستقیم با آن‌ها قرارداد نداریم.

به گفته پناهی، در این پروژه به دنبال افزایش درآمدزایی در منطقه هستیم و امیدواریم که توان مالی منطقه افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی و صنعتی سپهر تجلی ایرانیان به عنوان راهبر معدن گلندرود از شروع قرارداد تا کنون موفق به حفر ۴۱۳ متر انواع حفریات معدنی شامل تونل‌های با مقطع ۷.۲ متر مربع و دویل‌های معدنی در این معدن شده است. به علاوه مراحل طراحی معدن و تهیه مدل بلوکی سه بعدی ذخایر موجود نیز تا تاریخ این مصاحبه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. به علاوه تا پایان دهه اول دی ماه جاری این شرکت ۱۴۰۰ تن زغال سنگ خام نیز تولید نموده و تحویل کارخانه زغال شویی نموده است.

شرکت تجلی معادن و فلزات به عنوان سرمایه گذار این معدن می‌باشد؛ و شرکت سپهر تجلی به عنوان نماینده اجرائی بوده و به منظور بهره برداری از این معدن هزینه نموده است و در حال طراحی، تجهیز و راه اندازی معدن است.

شرایط خاص زمین شناسی و محیطی معدن و موانعی که منجر به افزایش زمان آماده سازی حفریات شده است، منجر به درخواست تمدید مدت آماده سازی معدن و تعویق شروع بهره برداری، از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران شده است. برخورد به حفریات قدیمی که محل آن‌ها در نقشه‌های معدن به طور دقیق مشخص نبوده است، وجود گسل‌های متعدد و جابجایی لایه‌ها و نیاز به حفاری‌های اکتشافی برای اطمینان از مسیر‌های طراحی از دلایل تقاضای زمان تنفس در معدن بوده است. زمان مورد نیاز برای تهیه ماشین آلات و در شرایط خاص واردات ماشین آلات از دیگر دلایل این شرکت برای درخواست تنفس بوده است.

این شرکت با طرح برنامه‌های جدید کاری در نظر دارد در مدت زمان تنفس درخواست تعمیرات اساسی مورد نیاز معدن برای بقیه عمر معدن و حفر حفریات مورد نیاز برای حصول تناژ تولید قراردادی را به انجام رساند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر