بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

دعوا‌های نهادی بهترین بهانه برای ریزش

دعوا‌های نهادی بهترین بهانه برای ریزش
نامه نگاری که میان شورای رقابت با سازمان بورس هم تأثیرات منفی خود را داشتند به‌طوری‌که بازار به دنبال بهانه برای ریزش بود و از این موضوع به‌خوبی استفاده کرد.
کد خبر : ۲۶۶۸۴۱

دعوا‌های نهادی بهترین بهانه برای ریزش

بورس نیوز:

بازار به نکات مثبت چندان اهمیت نمی‌دهد و به کوچک‌ترین اتفاق منفی وزن زیادی می‌دهد. این موضوع هم ناشی از بی‌اعتمادی و پدیده وارونگی افکار عمومی نسبت به بازار سرمایه بوده یعنی اعتمادسازی در بازار از بین رفته است.

اتفاقات بد در بازار وزن بیشتری دارد


هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: بازار به نکات مثبت چندان اهمیت نمی‌دهد و به کوچک‌ترین اتفاق منفی وزن زیادی می‌دهد. این موضوع هم ناشی از بی‌اعتمادی و پدیده وارونگی افکار عمومی نسبت به بازار سرمایه بوده یعنی اعتمادسازی در بازار از بین رفته است. دراین‌بین برای پدیده وارونگی افکار عمومی هم، در زیرساخت مدیریتی سازمان بورس اوراق بهادار هیچ تدبیری و برنامه‌ریزی انجام‌نشده است. در بورس کشور یک روز بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بودیم که در نوع خود از سال ۹۹ تابه‌حال میزان ۲ همت خروج پول را تجربه نکرده بودیم که این هم ناشی از اتفاقات بد شب گذشته همان روز بود.


تاثیر دلار  بعد از ۶ ماه نمایانگر می‌شود


وی افزود: از منظر تکنیکالی با ساده‌ترین شیوه‌ها به‌سادگی می‌توان، پی به واگرایی مثبت بورس در اواسط هفته گذشته برد درصورتی‌که نوسانگر‌ها فضای بازار را منفی نشان می‌دادند. از طرفی چشم تمام فعالین (قدیمی، تازه‌وارد، خرد و کلان) به نرخ دلار دوخته‌شده است و این موضوع بسیار برای بازار نقطه منفی است. شاخص کل بورس میانگین موزون یک سری معاملات است یعنی ایجاد کانکشن بین دلار و آن منطقی به نظر نمی‌رسد البته بی‌ارتباط باهم نیستند، ولی نمی‌توان به همین سادگی مدعی شد که با افزایش نرخ دلار بازار سرمایه هم رشد کند. باید گفت ازلحاظ آماری با تأخیر زمانی ۶ ماهه نرخ ارز بر بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد بنابراین بر تابلوی معاملات نباید انتظار این تأثیر را داشت.


دعوا‌های نهادی بهترین بهانه برای ریزش


خاوری در همین راستا تبیین کرد: البته در بورس این باور جاافتاده که با ۲۰۰ تومان افزایش در قیمت دلار بازار سرمایه هم باید سراسر صف خرید باشد که باور غلطی است. این باور غلط از ربط دادن نرخ لحظه‌ای دلار به تابلوی معاملات نشاءت می‌گیرد که اثر آن در درازمدت نمایان می‌شود، چراکه نرخ ارز در صورت‌های مالی نمود پیدا می‌کند که معمولاً سالانه و ۶ ماهه منتشر می‌شوند. اتفاقی که در روز‌های منفی بازار رخ داد مقداری کش مکش میان شورای رقابت و گروه خودروساز بود؛ اقدامات شورای رقابت با سازمان بورس هم تأثیرات منفی خود را داشتند به‌طوری‌که بازار به دنبال بهانه برای ریزش بود و از این موضوع به‌خوبی استفاده کرد.
وی ادامه داد: البته که شورای رقابت در جایگاه تصمیم‌گیرنده نیست و تنها اظهارنظر کرده، اما همین اظهارنظر سهامداران را متحمل زیان زیادی کرده، باید گفت ایراد اصلی به سازمان بورس وارد می‌شود چراکه تنها با یک مصاحبه جزیی از این موضوع گذر کرده است. دراین‌بین به نظر نمی‌رسد جلسه مشترک میان شورای رقابت و سازمان بورس و حتی بیانیه بعضی از فعالین بورسی نتیجه‌ای داشته باشد.

 

بورس کالا بازیچه تصمیمات خلق الساعه  می‌شود


این فعال بازار سرمایه با انتقاد به ارکان سازمان بورس بیان کرد: اگر نامه‌ای از هر اورگانی درباره بازار سرمایه منتشر شود، حتی شورای رقابت هم‌صحبتی را عنوان کند بخش حقوقی سازمان باید مدعی شود، این وظیفه رئیس سازمان نیست. در این صورت وجه اجتماعی بورس خدشه‌دار می‌شود، اینکه اقدام رئیس سازمان بورس بی‌نتیجه بماند پدیده وارونگی افکار عمومی را تشدید می‌کند. دراین‌بین با مشکل دیگری همچون چند مرجعی برای نرخ‌گذاری خودرو هم مواجه هستیم که آن‌هم از ذینفع بودن در اورگان به وجود می‌آید. اگر منافع یکسان باشد و تضاد منافع رخ ندهد معضلات خودرو به‌سادگی مرتفع می‌شود. بازیچه تصمیماتی ازاین‌دست بورس کالاست، اگر تصمیم بر عرضه خودرو باشد، باید سازوکار آن ابلاغ و قوانین هم با توجه به همکاران سازمان بورس در این زمینه برای خودروساز تبیین و ابلاغ شود. اگر از ابتدا بدون آزمون خطا موضوع عرضه خودرو در بورس بیان می‌شد مشکلاتی این‌چنین رخ نمی‌داد.


بازار در انتهای بهمن رویایی می‌‍شود


خاوری در پایان به بورس نیوز گفت: مشکلات به وجود آمد تضاد منافع است چرا افرادی در مجلس مخالف عرضه خودرو در بورس هستند همچنین بعضی از دلالان بزرگ هم مخالفان این امر هستند. دلالان بی‌شک در روند تصمیمات بعضی از نمایندگان هم تأثیرگذارند با پول می‌توان تصمیمات نماینده مجلس را هم خرید. به نظر می‌رسد مخالفین باعرضه خودرو در بورس نگران سود خود هستند و هجمه‌های این موضوع به بورس کالا وارد می‌شود، یعنی خودروساز تا حدودی از هجمه‌ها مصون است. بورس کالا زمانی که در فشار باشد تأثیرات آن در معاملات اوراق بهادار مشهود می‌شود نمونه آن را هم در معاملات روز‌های گذشته گروه خودرو دیدیم. باید گفت موج نزولی بازار تا قبل از انتهای بهمن به همین شکل خواهد بود برای روز‌های پایانی بهمن می‌تواند بازدهی خوبی و رؤیایی را نصیب سهامداران کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عدد گرایی در شاخص کل برای نوسان گیران است
نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

عدد گرایی در شاخص کل برای نوسان گیران است

بورس کالا به نامه وزارت صمت واکنش نشان داد
آخرین پیگیری‌های بورس نیوز از نامه‌ی بی تاریخ؛

بورس کالا به نامه وزارت صمت واکنش نشان داد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
گروه ها و کسانی که برای عدم عرضه خودرو در بورس کالا یقه پاره میکنند و چندین روز خودشونو به آب و آتش میزنند چه افرادی هستند؟ بله همان مافیای خودرو و دلالان ح ... هستن که بخاطر منافع و رانتی بزرگ از جیبشون پر میکشه اینطور بازار خودرو و بورس و ... بهم ریختن. قرعه کشی کذایی که فقط به بهانه کوتاه کردن دست دلالان و .... صرفا به نام مردم انجام میشه ولی در حقیقت به کام مافیای خودرو تموم میشه! 90 درصد خودروهای ثبت نامی با نام قرعه کشی به قیمت کارخانه برای اطرافینشان در نمایندگی ها اختصاص میدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
بورس هم سال ۹۹ و عدم اعتماد و کرده بهانه برای ریزش و نوسان و کارمزد خلاصه برای یک عامل و بهانه برای ریزش هزاران بهانه در دست است که هر بار یکی را اعلم می کنن در صورتی که بورس هنوز دلار ۳۳ ت را پس نگرفته و رو دلار ۴۵ ت منفی و ریزش می کند چون برای حضرات فرقی افزایش قیمت نمی کند فقط فکر ۳ همت سود هستن که با افزایش ۲۰ درصدی در اخر هر ماه بدست می اورن و حرکت از کف و باز همان اش و همان کاسه و گور پدر اعتماد و کل بورس و سهام داران خرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
حالا این مسخره بازی ها و بچه بازی ها کنار ۳ همت پول سهام داران خرد کجا رفت و تو جیب کیه ؟ پولها کجاس لابد در حال جمع کردن کف قیمتهای سهام برای سود اخر ماه و یه مقدارش هم خرج رسانه ها و ساخت فیلم هندی و پژوهش برای بهانه ریزش در اخر ماه بعد نه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
باز بریم برای شاخص ۱۶۰۰ و داستان سازی ها برای ریزش اخر ماه فقط سوال ایم این شاخص ۱۶۰۰ مسخره که خط قرمر بورس است را چه کسانی و بر چه اساس و تحلیلی بنا می کندو به رباط میدهند که از اسمان سنگ ببار و نعمت ببار مثل گربه مرتضی علی شاخص حق ندار پاسو انطرف تر بگذارد پس نتیجه تحلیل و علم بورس و دلار و گذارش شرکتها هم پشم و از ان مسخره تر که حضرات پشت پرده به سهام داران درس علم اموزی و سواد بورسی می دهند والا یکی باید اول سواد و اموزش بورس را به شما بباموزد که فقط مثل طوطی و دستوری میداند دو چه عدد شاخصی خالی کنید و رو چه عدد شاخصی سوار شوید این هم علم شما از بورس است چون غیر از این سواد دوزار سود دراوردن از بورس را ندارید و ادعای سواد و تجربه می کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
بله بچهها ۳ همت پول با یک نامه اوهم در تمام صنعت ها گم شد از جیب سهام داران خرد قصه ما بسر رسید ۳ همت پول بخونش نرسید بورس اوراق بهادار شفاف ترین جا به ریاست عشقی و شرکا خخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
یعنی باور کنیم که اگر این نانه کذایی نبود شاخص ۱۶۰۰ را رد می کرد ؟ عاقلا دانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
فقط بلدن دستوری ناف بورس و با شاخص ۱۶۰۰ نگهدارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
بالاخره مافیا ی خودرویی موفق شدند جلوی عرضه خودرو در بورسو توسط شورای رقابت بگیرن و منبعد مثل سابق دهها هزار میلیارد تومن سود باد اورده به جیب خودشان خواهد رفت و مشتری بدبخت هم باز مثل سابق ماشین گیرش نمیاد. مدیران شورا بلافاصله باید اعدام شوند.