بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
محمدرضا شه‌بخش، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

این صنعت از ابتدا بی برنامه پیش رفته است

این صنعت از ابتدا بی برنامه پیش رفته است
هرزمانی که صحبت از گرانی خودرو و بی‌کیفیت بودن آن به میان می‌آید، تمام انتقادات به‌سوی خودروسازان نشانه گرفته می‌شود اما تابه‌حال این مهم و دلایل آن ریشه‌یابی نشده است. البته که این بعضی‌ها هم همچنان عرضه ارزان خودرو را بهانه‌ی پایین بودن کیفیت خودرو می‌دانند.
کد خبر : ۲۶۶۹۱۶

نقش هزینه‌ها باید پرنگ شود تا قطعات با کیفیت شوند

بورس نیوز: 

هرزمانی که صحبت از گرانی خودرو و بی‌کیفیت بودن آن به میان می‌آید، تمام انتقادات به‌سوی خودروسازان نشانه گرفته می‌شود اما تابه‌حال این مهم و دلایل آن ریشه‌یابی نشده است. البته که این بعضی‌ها هم همچنان عرضه ارزان خودرو را بهانه‌ی پایین بودن کیفیت خودرو می‌دانند. گاهی هم خودروسازان از کیفیت بد قطعات نالان هستند.

نقش هزینه‌ها باید پرنگ شود تا قطعات با کیفیت شوند


محمدرضا شه بخش، کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد: در خصوص کیفیت پایین خودرو‌های پرتیراژ تولید داخل باید گفت که ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد. نمی‌توان گفت که قطعه سازان چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند بالاخره فضا رقابتی است، ولی زمانی که خود خودرو دستوری قیمت‌گذاری می‌شود قطعه سازان را محکوم به گران فروشی می‌کنند، در این حالت قطعه ساز هم با پایین آوردن کیفیت سعی بر ارزان نگه‌داشتن محصول خود دارد. درواقع کیفیت پایین قطعات معلول است و علت را باید درجایی دیگری دنبال کرد، این درحالی است که حتی عرضه خودرو در بورس کالا هم هیچ کمکی به کم‌رنگ شدن نقش قیمت‌گذاری دستوری نداشت. در کلیات موضوع می‌توان عنوان کرد که چنان چه می‌خواهیم کیفیت و قیمت قطعه ساز‌ها برای خودرو‌های پرتیراژ مناسب باشد باید از سوی دیگرهزینه‌هایی که در کیفیت و قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارد را بیشتر اثر ببخشیم.


بیشتر بخوانید: ریشه کیفیت پایین خودروهای تولید داخل کجاست؟



وی افزود: این هزینه‌ها شامل تحقیق و توسعه، خرید مواد اولیه باکیفیت و خرید رقابتی آن است، زمانی که این موارد بر محصول نهایی تأثیر داشته باشد به‌صورت طبیعی قطعه تولیدی هم ازنظر کیفیت و هم ازنظر قیمت قابل دفاع می‌شود. با بی‌توجهی به این موضوع مشکلات مربوط به خودرو هم لاینحل می‌ماند؛ پس ناخودآگاه به سمت قیمت‌گذاری دستوری خواهیم رفت.


این صنعت از ابتدا بی برنامه پیش رفته است


شه بخش اظهار داشت: بنابراین به‌جای پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات صورت‌مسئله پاک و هرروز مشکل بزرگ‌تر می‌شود، این اتفاق در بازار خودرو سالیان سال است رخ می‌دهد. عمده دلیل آن‌هم اختلاف میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو ایران است چراکه هیچ سالی کمتر از ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه وجود نداشت، یعنی تقاضا وجود داشت، اما عرضه مناسب نبود. این موارد باید راه‌حل برنامه‌ریزی‌شده داشته باشد. این‌که هر شخصی باب میل خود اظهارنظری می‌کند، تصمیمی می‌گیرند و پس از انجام متوجه نتیجه عکس آن می‌شوند معلول پیشروی بدون برنامه از روز اول است.


میزان حمایت از صنعت خودرو را بادیگر صنایع مقایسه کنید


وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از صنعت خودرو بیان کرد: اگر از صنعت خودرو بیشتر حمایت می‌شود، باید با صنایع مختلف مقایسه کنیم به‌طور مثال باید دید از صنایعی همچون لوازم‌خانگی، پتروشیمی و فولاد به چه میزان حمایت می‌شود. مثلا مواد اولیه صنعت فولاد یا پتروشیمی به چه قیمت داده می‌شود و با چه قیمتی به بازار‌ها محصولات را می‌فروشند، برای ادعایی که حمایت‌های زیادی از صنعت خودرو می‌شود باید تمام موارد را مدنظر قرارداد. البته بهترین راه‌کار برای صنعت خودرو واردات است که آن‌هم باید مطابق تمام دنیا میان تولیدات داخل و کالا‌های وارداتی تعادلی وجود داشته باشد. مثلاً مانند برخی کشور‌ها برای واردات خودروی کامل یک تعرفه و برای واردات خودرویی مونتاژی تعرفه‌‌ی دیگری وجود داشته باشد.


در حمایت از صنایع تبعیض وجود دارد


این فعال حوزه خودرو عنوان کرد: سیاست کشور بر حمایت از تولید داخل است، سیاست هم بر تعرفه است که این موضوع در هر صنعت با صنایع دیگر متفاوت بوده که تشخصی این موضوع که به هر صنعت چه میزان تعرفه اختصاص دهد باسیاست کشور است. سیاست خودرو CBU به فرض مثال ۳۵ درصد تعرفه باید داشته و CKD ۴۰ درصد تعرفه داشته باشد، این‌چنین سیاستی اتخاذشده است، همین تعرفه در صنعت لوازم‌خانگی CBU ۲۰ درصد و CKD ۱۵ درصد یکسان نیست و تفاوت دارد حتی در صنعت پتروشیمی تولید داخل را به قیمت بورس جهانی می‌فروشند یا انفال مردم را به‌عنوان مواد اولیه در اختیار فولادی‌ها قرار می‌دهند و الزام می‌شود به قیمت بازار‌های جهانی تولیدات را بفروشند. در این میان ذخایر از انفال مردم است که به آسانی نباید در اختیار برخی صنایع قرار بگیرد، کدام‌یک از شرکت‌ها حقوق دولتی را به‌درستی پرداخت می‌کنند که مواد تولیدی را باید به قیمت بورس جهانی بفروشند.


همیشه از نظرات شرکت‌های دولتی استقبال می‌شود


شه بخش در پایان به بورس نیوز گفت: این سیاست‌های وزارت صنایع است و توجیه خود را دارد، صنعت خودرو هم مستثنا نیست اگر عنوان شود که تعرفه این صنعت مناسب نیست باید مسئولین ذی‌ربط پاسخگو باشند متخصصین حوزه تنها در صورت نیاز اظهارنظر می‌کنند. البته که نظر بخش خصوصی در این صنعت هیچ‌گاه سؤال نمی‌شود هموار با نظر خودروسازان دولتی تصمیمات اتخاذ می‌شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خودرو در گردنه دعوای نهاد‌ها
امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

خودرو در گردنه دعوای نهاد‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
اصلا هدف اصلی همین است که مشکل حل نشود.وگرنه چرا دولتی که 10-15درصد سهام حودرو یا سایپا را دارد مدیرانش را منصوب میکند .دستوری خودرو را به یک سوم تا یک چهارم قیمت واقعی به سازمانها خودی میدهد. سود شرکتها را به جیب خود میریزد و ضرر شدیدی به شرکتها و سهامداران خرد وارد میکند و جالب اینکه شعار حمایت از تولید و مصرف کننده را هم سر میدهد. شورای رقابت سازمانی از زیر مجموعه ریاست جمهوری است که سال 89 برای دور زدن مردم تاسیس کردن تا راحت تر دارایی سهامداران و شرکتها را بالا بکشند. بقول معروف خانه از پایبست ویران است کسانیکه بیشتر شعار حمایت از نولید و مردم میزنند بیشتر جیب مردم را میزنند.حالا هم با عنوان کردن اینکه 85درصد مابه التفاوت قیمت عرضه شده در بورس باید به خزانه واریز شود مثل زورگیرهای خیابانی دولت علنا از سهامداران خرد زورگیری میکند . سایپا و ایرانخودرو یک دهه قبل از تشکیل شورای رذالت رقابت هر سال سهمی 150 تومن سود سالانه تقسیم میکردند ولی از بعد از شورای رقابت همه این پولهای سهامداران خرد با زورگیری دولتی به جیب خودیها رفته و شرکتها دهها هزار میلیارد ضرر و زیان شناسایی کردند و سهامداران خرد به خاک سیاه نشستند