بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد
رئیس سازمان بورس گفت: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این موضوع که عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد و کالایی که در بورس‌های کالایی –بازار متشکل- عرضه می‌شود، متناسب با شرایط خاص هر کشور است.
کد خبر : ۲۶۷۰۴۴

عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این موضوع که عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد، اظهار کرد: کالایی که در بورس‌های کالایی –بازار متشکل- عرضه می‌شود، متناسب با شرایط خاص هر کشور است. به طور مثال در هند ادویه در بورس کالا عرضه می‌شود یا در بورس دالیان چین تخم مرغ عرضه می‌شود؛ در واقع عرضه هر کالایی در بورس در شرایط اقتصادی همان کشور معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: ما تا سال گذشته موافق عرضه خودرو در بورس کالا نبودیم، اما با توجه به شرایط فعلی این موضوع یکی از راهکار‌های نجات صنعت، افزایش عرضه و در نهایت نفع مصرف‌کننده خواهد بود، راهی که شورای رقابت در پیش گرفته، مسیری است که طی ۷ تا ۸ سال گذشته رفته شده و به دیوار خوردیم در واقع تولید کاهش یافته، کیفیت خودرو افت داشته و مصرف‌کننده نیز زیان کرده است؛ ما معتقدیم این مسیری است که شکست می‌خورد و راهی درست است که هم تولیدکننده سود کند و هم کالای باکیفیت به دست مصرف‌کننده برسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عرضه کالای انحصاری (خودرو) در بازار رقابتی، بیان کرد: اینکه انحصاری باشد، خیلی اعتقاد نداریم.

عشقی درباره اینکه خودرو کالایی انحصاری در کشور ما نیست، توضیح داد: در تمام بخش‌ها بازار انحصاری نیست؛ اگر این گونه باشد در تمام دنیا خودرو کالایی انحصاری است. مگر در کشور‌های بزرگ تولیدکننده خودرو چند تولیدکننده خودرو داریم؟ محدود هستند، خودرو جزو صنایعی است که تولیدکنندگان آن همیشه محدود هستند؛ ما در یک رنج قیمتی خودرو‌های متفاوتی در بازار داریم اکنون به دلیل سرمایه‌گذاری، تقاضا برای خودرو افزایش پیدا کرده است و ما می‌گوییم انحصاری، اما اگر تقاضای سرمایه‌گذاری نبود عرضه‌ی خودرویی که هم اکنون داریم، متناسب با تقاضای واقعی است.

وی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس و بهای تمام شده آن به همراه سود معقول نباید نصیب خودروسازان شود تا خودروسازان نتوانند عرضه خودرو در بورس را مهندسی کنند، گفت: معتقدیم با روش‌های دیگر نیز می‌توان شرایطی تنظیم کرد که خودروساز نتواند مهندسی کند، اگر کف عرضه تعیین و ضوابطی برای عرضه در نظر گرفته شود، خودروساز نمی‌تواند مهندسی کند ما معتقدیم اگر قیمت پایه منطقی تعیین شود، این مابه التفاوت می‌تواند ظرف چند ماه کاهش پیدا کند و به صفر میل کند و رقابتی آنچنانی نباشد.

عشقی در پاسخ به این پرسش که آیا در عرضه‌هایی که انجام می‌گرفت، سازوکار لازم برای جلوگیری از مهندسی و مدیریت خودروسازان در بورس وجود دارد، توضیح داد: تقریبا خیر، با این سازوکار بورس کالا چیزی درنظر گرفته نشده است؛ با موضوع شورای رقابت تقریبا عرضه خودرو در بورس متوقف شد و باید در شورای عالی بورس مجدد تصمیم بگیریم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه با وجود اینکه خودرو در بورس کالا عرضه شده بود، اما هفته گذشته ریزش بورس اتفاق افتاد، علت چیست، توضیح داد: با ورود شورای رقابت عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد و این سیگنال خیلی بدی برای بازار بود؛ ریزش بی‌سابقه بورس پس از توقف عرضه بود. عرضه خودرو در بورس علامتی است برای اینکه ما از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیریم و به حقوق سهامداران احترام بگذاریم. زمانی که این موضوع منتفی شد، جو بی‌اعتمادی ایجاد شد و موجب شد که تقاضای سهام کاهش پیدا کند و خریداران سهام عقب نشینی کنند و کاهش قیمت‌ها اتفاق بیافتد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
فقط از مغز پوسیده شما این گونه طرح ها تراوش می کند
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
اصلا هدف اصلی همین است که مشکل حل نشود.وگرنه چرا دولتی که 10-15درصد سهام حودرو یا سایپا را دارد مدیرانش را منصوب میکند .دستوری خودرو را به یک سوم تا یک چهارم قیمت واقعی به سازمانها خودی میدهد. سود شرکتها را به جیب خود میریزد و ضرر شدیدی به شرکتها و سهامداران خرد وارد میکند و جالب اینکه شعار حمایت از تولید و مصرف کننده را هم سر میدهد. شورای رقابت سازمانی از زیر مجموعه ریاست جمهوری است که سال 89 برای دور زدن مردم تاسیس کردن تا راحت تر دارایی سهامداران و شرکتها را بالا بکشند. بقول معروف خانه از پایبست ویران است کسانیکه بیشتر شعار حمایت از نولید و مردم میزنند بیشتر جیب مردم را میزنند.حالا هم با عنوان کردن اینکه 85درصد مابه التفاوت قیمت عرضه شده در بورس باید به خزانه واریز شود مثل زورگیرهای خیابانی دولت علنا از سهامداران خرد زورگیری میکند . سایپا و ایرانخودرو یک دهه قبل از تشکیل شورای رذالت رقابت هر سال سهمی 150 تومن سود سالانه تقسیم میکردند ولی از بعد از شورای رقابت همه این پولهای سهامداران خرد با زورگیری دولتی به جیب خودیها رفته و شرکتها دهها هزار میلیارد ضرر و زیان شناسایی کردند و سهامداران خرد به خاک سیاه نشستند
خودم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
اخه آقای شنگول خان در دنیا اینقدر مشکل خودرو وجود ندارد که بخواهند ملت برای یک خودرو سردست بشکنند