بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس محقق کرد؛

تداوم روند صعودی " پترول "

تداوم روند صعودی
میزان بهای تمام شده سرمایه گذاری غیر بورسی " پترول " در مقایسه با سال مالی گذشته ۶۳ درصد افزایش را به دنبال داشت.
کد خبر : ۲۶۷۰۷۳

تداوم روند صعودی

بورس نیوز:

سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس در گزارش فعالیت ماهانه دی‌ماه سال ۱۴۰۱ توانست مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های خود را مبلغی بالغ‌بر ۴ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان شناسایی کند، این سرمایه‌گذاری‌ها حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و خارج از بازار سهام شکل گرفت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس در دی‌ماه مربوط به شرکت‌های خارج از بازار سرمایه بود، مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان و بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی "پترول" بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان بود.

تداوم روند صعودی

این شرکت در دی‌ماه در حوزه مواد و محصولات شیمیایی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، عرضه برق گاز بخار و آب گرم، تجارت عمده‌فروشی به‌جز وسایل نقلیه موتور سرمایه‌گذاری کرد.

بیشترین تمرکز "پترول" در دهمین ماه از سال جاری و هشتمین ماه از سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر بورسی بود که بهای تمام‌شده آن بالغ‌بر ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان شناسایی شد، این میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال مالی گذشته ۶۳ درصد افزایش را به دنبال داشت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری "پترول" در پرتفوی بورسی و شرکت‌های خارج از بورس که در دی‌ماه انجام داد متعلق به سرمایه‌گذاری در حوزه «مواد و محصولات شیمیایی» با ۴ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان بود که همچنان بخش مهم و ویژه شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس است و تقریباً نیز مانند ماه‌های اخیر بود. «مواد و محصولات شیمیایی» سهم ۸۲ درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های غیر بورسی و سهم ۹۶ درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در پرتفوی بورسی را در اختیار گرفته است.

بهای تمام‌شده‌ای که "پترول" جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز همین میزان افزایش پیداکرده است. بهای تمام‌شده‌ای که "پترول" جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «غیر بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته تغییری نداشت و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز ۶۳ درصد افزایش پیداکرده است.

تداوم روند صعودی

ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های "پترول" در بخش شرکت‌های «بورسی» مبلغی بالغ‌بر ۱۷ هزار و ۲۶ میلیارد تومان اعلام شد، که نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های بورسی، رشد یک هزار و ۳۳ درصدی را به همراه داشت.

سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس در دی‌ماه توانست ارزش بازار ثبت‌شده‌ی پرتفوی بورسی خود را نسبت به ماه گذشته ۱۱ درصد افزایش دهد. همچنین از ابتدای سال مالی پس از خردادماه، دی دومین ماه پر ارزش نام گرفت.

عمده‌ترین بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در پرتفوی بورسی "پترول" مربوط به شرکت «پتروشیمی لردگان» با ۷۴۴ میلیارد تومان بود و پس‌ازآن نیز بیشترین بهای تمام‌شده مربوط به شرکت «پتروشیمی جم» با ۱۹۲ میلیارد تومان بود، در این دوره ماهانه شرکت «سپید دماوند» با افزایش سرمایه‌گذاری همراه بود.

بیشترین میزان ارزش بازار در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های «بورسی» در اختیار شرکت «پتروشیمی لردگان» با ۵ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان بود، همچنین «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» نیز با ۴ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را در این دوره در اختیار داشتند.

همان‌گونه که گفته شد بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری "پترول" در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود، بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این دوره مربوط به «پتروشیمی ایلام» با ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بود و پس‌ازآن نیز بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته مربوط به بخش «اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس» با ۴۸۰ میلیارد تومان بود.

در پایان دی‌ماه، نسبت‌های سودآوری " پترول " با افزایش همراه بوده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر