بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
در ماه ژانویه رقم خورد؛

رکورد تورم ۲۵ درصدی در مجارستان

قیمت انرژی، مواد غذایی و سوخت در مجارستان در حال افزایش است.
کد خبر : ۲۶۷۱۸۰

رکورد تورم ۲۵ درصدی در مجارستان

به گزارش بورس نیوز، بر اساس آخرین اطلاعات اداره آمار مرکزی، تورم در مجارستان در ماه ژانویه به ۲۵.۷ درصد در مقایسه با ۲۴.۵ درصد در ماه قبل افزایش یافت. این افزایش به فشار‌های شدید قیمت‌ها در اقتصادی نسبت داده می‌شود که بازار کار آن سخت است. اداره آمار مرکزی تصریح کرد که قیمت‌های انرژی، مواد غذایی و سوخت بیشترین رشد را در سال گذشته داشته و قیمت‌ها در ماه ژانویه ۲.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

در حال حاضر تورم مجارستان بالاترین رتبه را در اروپای مرکزی دارد. بانک مرکزی این کشور برای حمایت از پول ملی، نرخ بهره را در بالاترین سطح اتحادیه اروپا نگه می‌دارد. ارزش فورینت به طور قابل توجهی تقویت شده که تا حدی به دلیل کاهش ارزش دلار و سیاست‌های پولی سخت تقویت شده است. در سال ۲۰۲۲، متوسط تورم در مجارستان تا ۱۴.۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در ۲۵ سال گذشته رسید. چشم انداز بانک ملی مجارستان در ماه دسامبر نشان داد که میانگین تورم می‌تواند حتی در سال ۲۰۲۳ بیشتر شود و تنها از اواسط سال به میزان قابل توجهی کاهش یابد. داده‌های خرده‌فروشی اوایل این ماه نشان داد که تورم به شدت به قدرت خرید ضربه زده و مجارستانی‌ها هزینه‌های خود را در ماه دسامبر کاهش دادند.

قیمت مواد غذایی در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت انرژی خانوار‌ها پس از کاهش یارانه‌های قبض آب و برق توسط دولت در سال ۲۰۲۲، ۵۲.۴ درصد افزایش یافت. قیمت سوخت پس از کمبود عرضه بوداپست، شاهد افزایش ۳۵.۹ درصدی بود. سقف قیمت کالا‌های بادوام مصرفی ۱۳.۵ درصد افزایش یافت در حالی که قیمت خدمات ۱۱.۳ درصد افزایش یافت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر