بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
علی سرزعیم، اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بودجه نگران‌کننده بسته‌شده است

بودجه نگران‌کننده بسته‌شده است
بودجه سال آینده کمی نگران‌کننده بسته شده چراکه بودجه سال جاری هم با کسری مواجه بوده، دراین‌بین افزایش ۴۰ درصدی بودجه سال ۱۴۰۲ اعمال‌شده است. درنتیجه این نگرانی وجود دارد که کسری بودجه خیلی تشدید شود البته که مسئولین دولتی اذعان دارند که جایی برای نگرانی وجود ندارد.
کد خبر : ۲۶۷۱۹۸

بودجه نگران‌کننده بسته‌شده است

بورس نیوز:

در لایحه بودجه‌ای که به مجلس رفت پیش‌بینی شده که منابع حاصل از صادرات نفت تا ۶۰۳ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد. این درآمد بر مبنای متوسط فروش ۱.۴ میلیون بشکه در روز با هر بشکه به قیمت میانگین ۸۵ دلار و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزارتومانی بسته شده است. از سوی دیگر یکی از پررنگ‌ترین بخش‌های لایحه ۱۴۰۲ موضوع مالیات‌هاست. جزئیات منابع بودجه دولت در سال آینده نشان می‌دهد که درآمد‌های مالیاتی از حدود ۵۲۶ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ به بیش از ۸۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع با وجود نبود رشد اقتصادی و رکود شدید کسب‌وکار‌ها دولت قرار است حدود ۵۹ درصد بیش از امسال مالیات دریافت کند.

بودجه نگران‌کننده بسته‌شده است


علی سرزعیم، اقتصاددان تشریح کرد: درباره بودجه سال آینده کمی نگران هستم چراکه بودجه سال جاری هم با کسری مواجه است، دراین‌بین افزایش ۴۰ درصدی بودجه سال ۱۴۰۲ اعمال‌شده است. درنتیجه این نگرانی وجود دارد که کسری بودجه خیلی تشدید شود البته که مسئولین دولتی اذعان دارند که جایی برای نگرانی وجود ندارد. از طرفی افزایش ۳۰۰ همتی در درآمد مالیاتی وجود دارد، دراین‌بین سازمان امور مالیاتی بیان کرده که ۲ میلیون پایه مالیاتی جدید شناسایی کرده است بنابراین به عقیده این سازمان جای نگرانی وجود ندارد و امکان اینکه ۸۰۰ همت پیش‌بینی‌شده در بودجه را محقق کند، دارد. وزیر نفت هم عنوان کرده که فروش نفت پیش‌بینی‌شده برای ۱۴۰۲ را محقق می‌کند اگر این دو پیش‌بینی صورت گیرد بودجه سال بعد بدون کسری پیش می‌رود، ولی این اعداد و ارقام ریسکی هستند. یعنی اقتصاد را در معرض ریسک نسبتاً بالایی قرار می‌دهند و اگر اتفاق نیافتد تورم تشدید می‌شود که منجر به نارضایتی و گرفتاری برای عامه جامعه خواهد شد.


پیش‌بینی‌ها محقق نشود نارضایتی بالا می‌رود


این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: چشم‌انداز تورمی سال آتی بستگی بسیار زیادی به محقق شدن پیش‌بینی‌های متولیان دولتی دارد، اگر پیش‌بینی‌ها محقق شود قاعدتاً باید تورم ۳۰- ۴۰ درصد باشد در غیر این صورت تورم را باید در ارقام ۵۰-۶۰ درصد متصور بود. با توجه به اینکه بودجه بیشتر متکی بر درآمد‌های مالیاتی است، به نظر می‌رسد این درآمد‌های با احتمال زیادی محقق می‌شود، یعنی برای بودجه مالیاتی متولیان مدعی هستند که محل‌های اخذ مالیات را با هوش مصنوعی بررسی کرده‌اند و این موضوع با احتمال بسیار بالایی محقق پذیر است. در این میان اگر دولتی در کنترل پایه پولی ناتوان بود ناگزیر به کنترل نقدینگی است، برای این کار هم باید کنترل بیشتری بر ترازنامه‌ها صورت گیرد.


اقدامی متداول


سرزعیم در پایان به بورس نیوز گفت: در پایان باید اشاره کرد که افزایش نرخ بهره اقدام بسیار مطلوبی در جهت کنترل تورم بود و البته که کشورمان مقداری با تأخیر اقدام به انجام آن کرده است. یعنی در تمام دنیا به‌محض بالا رفتن تورم نرخ بهره را افزایش می‌دهند، اما در کشور مقاومت عجیب‌وغریبی در مقابل آن شاهد بودیم، انجام آن‌هم با تأخیر و سطحی صورت گرفت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رابطه ساختار بانکی با تورم
پادکست گفت و شنود - قسمت دوم

رابطه ساختار بانکی با تورم

با نقدینگی و تورم موجود افزایش نرخ هم بی فایده است / منتظر جذاب شدن بورس در یک ماه آتی باشید
معصومه ترکمان احمدی، عضو هئیت مدیره کارگزاری بانک مسکن در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

با نقدینگی و تورم موجود افزایش نرخ هم بی فایده است / منتظر جذاب شدن بورس در یک ماه آتی باشید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
بانک مرکزی مثل من مبتدی عمل می کند چرا ربع سکه را با 70 در صد حباب برای فروخن احتیاط می کند ودارا یکم را برای خردن زیر 50 در صد هم احتیاط می کند بامن مبتدی جه فرقی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
بهمن امسال برای فعالان بورس درک شعر "بهمن خونین جاویدان" بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
مملکت دزد زده.
سکه 28 میلیونو رد کرد.
بورس 3 ساله در حال سقوطه.