بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر : ۲۶۷۲۵
مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران گفت: براي اعتلاي بازار سرمايه بايد آزادسازي اقتصادي کشور در چهار رکن مهم دنبال شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ايرنا، "علي اکبر هاشميان" در نخستين جشنواره برترين‌هاي بازار سرمايه، مسائل بورس کالا را از منظر يک بازار بين‌المللي مورد ارزيابي قرار داد و گفت: بورس ها ابزار اقتصاد آزاد هستند بطوري که به رشد و بالندگي نمي‌رسند مگر آنکه در يک نظام اقتصاد کاملا آزاد و رقابتي قرار گيرند.
 
وي به طرح تحول اقتصادي تحت عنوان هدفمند کردن يارانه‌ها اشاره کرد و ابراز اميداري کرد: تمام ارکان آزادسازي اقتصادي به خصوص آزادسازي بازار پول و سرمايه انجام شود تا شاهد حرکت روبه رشد بورس‌ها باشيم. 

هاشميان با بيان اينکه براي آزادسازي اقتصادي بايد چهار رکن تحقق يابد، گفت: سال‌ هاست که آزادسازي بازار کالا درکشور انجام شده به گونه‌اي که هم اکنون قيمت 57 درصد کالاهاي پايه و اساسي آزادسازي شده و در بورس کالا بصورت مرجع، قيمت گذاري و کشف قيمت مي شود. 

مديرعامل بورس کالاي ايران حرکت دوم را کاهش تصدي گري دولت ذکر کرد و افزود: بيش از 20 سال است که اين امر انجام مي شود اما حرکت آن بعلت وقفه در دو رکن ديگر به کندي پيش مي رود. 

وي با اشاره به اينکه خصوصي‌سازي در سال هاي اخير شدت گرفته است، اظهار داشت: افزايش حجم دولتي‌سازي در کشور با سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي برابري نمي کند لذا نمي‌توان ادعا کرد کشور به سمت آزادسازي اقتصادي حرکت مي‌کند.
 
هاشميان دو رکن ديگر آزادسازي اقتصادي را آزادسازي بازار پول و سرمايه اعلام کرد و گفت: هنوز کسي در بازار پول نرخ واقعي ارز را نمي داند که اين امر شرايط را براي ورود سرمايه گذاران خارجي و صادرکنندگان داخلي با مشکل روبرو ساخته است. 

وي با بيان آنکه شرط اول آزادسازي بازار سرمايه آزادسازي نرخ ارز است، افزود: هنوز نرخ ارز در بورس رسمي کشور قيمت‌گذاري نمي‌شود تا اين شرط مهم محقق شود. 

مديرعامل بورس کالا با بيان اينکه سرمايه‌گذار داخلي بدليل محدوديت منابع نمي‌تواند رشد زيادي داشته باشد، اظهار داشت: منابع گران حدود 25 درصد در کشور، براي سرمايه‌گذاران خارجي مقرون به صرفه نيست. 

هاشميان ادامه داد: در اين شرايط بخش خصوصي نمي تواند معادل دولت سرمايه گذاري کند و با شرکت هاي دولتي وارد رقابت شود لذا در نهايت شبه دولتي ها حاکم بر بازار خواهند شد. 

وي خاطرنشان کرد: بورس‌ها براي بين‌المللي شدن نياز به آزادسازي هر چهار رکن فوق دارند. 

** افزايش مصرف فلزات اساسي 
هاشميان با بيان اينکه هنوز رکود در بازارهاي جهاني وجود دارد، افزود: اين امر منجر به کاهش 46 درصد بخش فولاد در هفت ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل شده است. 

وي اضافه کرد: در بخش فلزات اساسي (آلومينيوم، مس، روي و ...)حدود 37 درصد کاهش قيمت داشته‌اند و در بخش‌هاي پتروشيمي و نفت نيز حدود 30 تا 35 درصد کاهش يافته‌اند. 
مديرعامل بورس کالاي ايران با اشاره به اينکه بازار جهاني هنوز چشم‌انداز روشني ندارد، گفت: اخطار اخير رييس جمهوري آمريکا مبني بر رکود مجدد، زنگ خطري است که بار ديگر اقتصاد جهاني را تهديد مي کند. 

وي اظهار داشت: اما ايران جز معدود کشورهايي است که مجامع بين المللي رشد مصرف را در کشورمان پيش‌بيني کرده‌اند. 

هاشميان خاطرنشان کرد: آمارها نشان مي‌دهد در هفت ماه نخست امسال مصرف فولاد و سيمان در کشورمان بترتيب 16 و 13 درصد رشد داشته‌اند. 

وي مصرف فولاد در بخش عمراني کشور را نيز همراه با رشد اعلام کرد و گفت: اکنون مصرف فولاد يک ميليون و 700 هزار تن نسبت به سال گذشته رشد يافته که اين امر باعث افزايش 23 درصدي واردات اين کالا شده است. 

مديرعامل بورس کالاي ايران افزود: با وجود تمام بدبيني هاي کارشناسان، رشد مصرف فلزات اساسي نويدبخش توسعه و شکوفايي اقتصاد داخلي است. 

** معامله 5700 ميليارد توماني در 7 ماهه نخست 88 
هاشميان معاملات هفت ماهه نخست امسال بورس کالاي ايران را 5700 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: تالار بين‌المللي محصولات نفت و پتروشيمي از ماه گذشته فعاليت خود را در جزيره کيش آغاز کرده که حجم معاملات اين تالار 125 ميليون دلار بوده است. 

** معامله 212 هزار سکه طلا 
مديرعامل بورس کالاي ايران اظهار داشت: در بحث معاملات قراردادهاي آتي شاهد بازار بسيار فعال سکه طلا هستيم بطوري که تاکنون بيش از 212 هزار سکه طلا در اين بازار مورد معامله قرار گرفته است. 

وي تفاوت قيمت قراردادهاي آتي با بازار نقدي را پنج هزار ريال اعلام کرد و گفت: هم اکنون معامله گران با 8 تا 10 درصد افزايش قيمت، معاملات سکه طلا را براي دوماه آينده در بازار انجام مي دهند. 

هاشميان تصريح کرد: از ابتداي امسال نزديک به 450 کيلوگرم شمس طلا صورت گرفته که هم اکنون در حال راه اندازي بازار فيوچر اين کالا هستيم. 

وي به آزمايش موفقيت آميز معاملات آتي طلا در بورس کالاي ايران اشاره کرد و افزود: زمان آن فرارسيده است که از بازار فيزيکي به بازار اوراق مبتني بر کالا حرکت کنيم. 

هاشميان يکي از موانع رشد بورس کالاي ايران را اعتبارات بانکي دانست و افزود: حدود 10 ميليون تن کالا در هفت ماه نخست امسال در بورس کالاي ايران معامله شده اما بورس LME لندن کالاي منجر به تحويلش دراين مدت 81 برابر ايران بوده است. 

مديرعامل بورس کالا گفت: شرکت ها پس از تحويل کالاهاي خود به انبارها مي توانند سريعا تسهيلات از بانک ها دريافت کنند که اين مزيت بزرگي براي توسعه بورس هاي کالاست. 

وي بابيان اينکه اتاق پاياپاي بورسLME در اختيار شش بانک بزرگ انگليسي است، اظهار داشت: اگر بانک ها به معاملات بورس ها اعتبار ندهند، بازارهاي سرمايه هميشه محدود خواهند بود به همين علت مشارکت بانک‌ها رکن اساسي را در توسعه بورس ها ايفا مي کند. 

هاشميان با بيان اينکه طلا بورسي ترين کالاي دنياست، افزود: تفاهم هايي با بانک مرکزي انجام شده است تا تجار بتوانند شمس طلا را به اين بانک تحويل داده و سکه بانکي دريافت کنند، اين امر باعث خارج شدن عرضه‌کننده از حالت انحصاري شده و شرايط براي حضور گسترده تجار دراين بازار فراهم مي‌شود. 

** حضور فعال 41 شرکت خارجي در بورس کالا 

مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران گفت: براساس آخرين آمارها، 89 شرکت داخلي و 41 شرکت خارجي از 10 کشور در اين بورس فعال هستند که معاملات در حوزه 44 کالاي اصلي و 160 زير گروه انجام مي شود. 

وي خاطرنشان کرد: کميته پذيرش بورس کالاي ايران بزودي پذيرش پلي اتيلن و ذرت را در معاملات قراردادهاي آتي، مورد بررسي قرار خواهد داد تا تنوع محصولات در اين بازار افزايش يابد. 

هاشميان با اشاره به تشکيل کارگروه مشترک بورس کالاي ايران با گمرک، افزود: کشف قيمت اوليه کالاهاي وارداتي محصولات کشاورزي مي تواند نقش مهمي در رشد رينگ کشاورزي اين بورس داشته باشد که اميدواريم بتوانيم با همکاري گمرک به اين مهم دست يابيم. 

مديرعامل بورس کالاي ايران به محدوديت گسترش معاملات غيربانکي اشاره کرد و گفت: اميدواريم بانک مرکزي شرايط معاملات 24 ساعته و الکترونيکي را در بازار سرمايه به وجود آورد تا محدوديت هاي معاملات در بورس از بين برود. 

وي راه‌اندازي آپشن‌ها و صندوق‌هاي پوشش ريسک را از ديگر برنامه‌هاي آتي شرکت بورس‌هاي کالا اعلام کرد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر