بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
مدیر حسابداری مدیریت شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد:

حسابداری مدیریت؛ بازوی تصمیم‌سازی اقتصادی سازمان

حسابداری مدیریت؛ بازوی تصمیم‌سازی اقتصادی سازمان
واحد حسابداری مدیریت اقدام به ارائه گزارش‌های پیش‌بینی بازار می‌کند و بازوی کمکی سازمان در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی به شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که در یکی از این گزارش‌ها با توجه به پیش‌بینی رکود، به‌موقع برای جلوگیری از زیان سازمان تصمیم‌گیری شد.
کد خبر : ۲۶۷۲۷۵

حسابداری مدیریت؛ بازوی تصمیم‌سازی اقتصادی سازمان

به گزارش بورس نیوز، سعید الهی‌دوست، مدیر حسابداری مدیریت شرکت فولاد هرمزگان، با بیان مطلب فوق و تبیین نقش این مدیریت در تحقق اهداف سازمان، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار کرد: نقش این واحد در سال ۱۴۰۱ در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی شرکت مانند ترکیب تولید، خرید، مصرف مواد، فروش محصول، فروش کالا‌های مازاد و… بسیار پررنگ بوده است. این واحد در سال جاری نقش خود را تا حدی تغییر داد و هم‌اکنون حسابداری مدیریت گزارش‌هایی را به سازمان ارائه می‌دهد که بر اساس آن مدیرعامل، معاونان و مدیران بتوانند به‌خوبی تصمیم‌گیری و نقشه راه شرکت را بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده ترسیم کنند.

وی افزود: بخشی از این گزارش‌ها به پیش‌بینی بازار فولاد بازمی‌گردد که از سال گذشته آغاز شد. در گزارش‌هایی که به واحد‌های مختلف سازمان ارائه کردیم، رکود سنگین بازار فولاد کشور و دنیا در سال ۱۴۰۱ با دقت بسیار خوبی پیش‌بینی شد و با توجه به آن، خوشبختانه تصمیم‌های بسیار خوبی در این خصوص اتخاذ شد؛ به‌طوری‌که دپوی گندله به‌سرعت کاهش یافت و پس از آن در دوره رکود، حجم دپوی گندله به‌اندازه قبل بازگشت.

مدیر حسابداری مدیریت شرکت فولاد هرمزگان یادآور شد: سال گذشته به دلیل تقاضای زیاد، قیمت گندله به‌شدت افزایش یافت و به بیش از ۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در این زمان خرید گندله با قیمت زیاد را متوقف و با توجه به حجم زیاد دپوی گندله در شرکت، از موجودی استفاده کردیم. سپس با کاهش قیمت گندله در بازار داخلی، خرید آن را مجدداً از سر گرفتیم. با توجه به گزارش ارائه‌شده از سوی حسابداری مدیریت شرکت فولاد هرمزگان، اتخاذ این تدبیر موجب صرفه‌جویی قابل‌توجه هزینه‌ها و جلوگیری از هزینه‌کرد اضافی در سازمان شده است. تخمین زده می‌شود با همین اقدام، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های تحمیلی به شرکت کاسته شده باشد.

الهی‌دوست عنوان کرد: علاوه بر گزارش‌های پیش‌بینی بازار برای سازمان، به‌طورمعمول گزارش انضباط بودجه‌ای و مدیریت هزینه‌ها را برای سازمان تهیه می‌کنیم. گزارش‌های پیش‌بینی بازار به مدیران واحد‌های مربوطه برای تصمیم‌گیری به‌موقع و واکنش صحیح کمک کرد تا مدیران نکات اقتصادی را مدنظر قرار دهند. این موضوع به افزایش سودآوری شرکت کمک قابل‌توجهی کرد. واحد حسابداری مدیریت در تمام گزارش‌های خرید، فروش و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سازمان، خود را ثابت کرده و بازوی کمکی سازمان است.

وی تأکید کرد: یکی از اهداف استراتژیک واحد حسابداری مدیریت این است که هیچ‌گاه هدف و مأموریت خود را تکراری نبیند. همواره تلاش خواهیم کرد در سازمان خلاقیت داشته باشیم. اکنون جای خالی مدل‌های جدید اقتصادی در سازمان حس می‌شود. ازاین‌رو ضروری است که شرکت مدل‌های جدید مالی خود را ترسیم کند و بر اساس آن، فرایند‌های مالی سازمان تعریف شود. خلاقیت بعدی می‌تواند ترسیم این مدل‌های جدید مالی باشد.

مدیر حسابداری مدیریت شرکت فولاد هرمزگان در پایان با اشاره به برنامه‌های این واحد، تصریح کرد: در هیچ‌یک از شرکت‌های فولادی کشور مدل مالی و اقتصادی به‌صورت سیستمی مستقر نشده و تصمیم‌های اقتصادی را افراد به‌تن‌هایی اتخاذ می‌کنند. به عبارت بهتر، در مدل‌های کنونی، اتخاذ تصمیم‌ها و فرایند‌ها در سازمان قائم به فرد است. در ترسیم مدل مالی جدید سازمان، بهترین تصمیم را مدل اتخاذ خواهد کرد و این تصمیم بر اساس پارامتر‌هایی خواهد بود که سازمان به مدل خواهد داد. به این ترتیب به‌نوعی شاهد حضور هوش مصنوعی اقتصادی در سازمان خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر