بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
گزارش‌های درآمدی منتشر شده توسط غول‌های نفتی شل، بریتیش پترولیوم، اکسون موبیل، شورون و توتال انرژی نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در سال گذشته میلادی مجموعاً ۱۹۶.۳ میلیارد دلار سود به جیب زدند.
کد خبر : ۲۶۷۲۹۲

سود ۱۹۶ میلیارد دلاری غول‌های نفتی دنیا

به گزارش بورس نیوز، گزارش‌های درآمدی منتشر شده توسط غول‌های نفتی شل، بریتیش پترولیوم، اکسون موبیل، شورون و توتال انرژی نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در سال گذشته میلادی مجموعاً ۱۹۶.۳ میلیارد دلار سود به جیب زدند.

بر اساس این گزارش، مجموع سود بی سابقه اعلام شده برای صنعت نفت بالاتر از تولید اقتصادی بیشتر کشور‌ها است.

غول نفتی فرانسه یعنی شرکت توتال انرژی TotalEnergies آخرین شرکتی بود که درآمد خود را گزارش کرد و روز چهارشنبه اعلام کرد که سود کل سال آن در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۶.۲ میلیارد دلار بوده است که دو برابر مجموع سود این شرکت در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

اوایل ماه جاری میلادی، شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا و غول‌های نفتی بریتانیا یعنی بی‌پی BP و شل Shell نیز نتایج بی سابقه‌ای را گزارش کردند. سود ۵۶ میلیارد دلاری اکسون نیز یک رکورد تاریخی برای کل صنعت نفت غرب بود.

این رکورد سود در نتیجه افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی در سال گذشته رخ داد. با این حال، انتقاد از این صنعت تشدید شده چرا که این شرکت‌ها در حالی سود‌های کلان به جیب می‌زنند که مصرف کنندگان برای پرداخت قبوض فزاینده انرژی با مشکل مواجه هستند.

آلیس هریسون از گروه حمایتی Global Witness به CNBC گفت: با توجه به اینکه ما وارد یک رکود جهانی شده‌ایم و بسیاری از ما افرادی را می‌شناسیم که با مشکل مواجه هستند، باید این قبیل سودجویی را افشا کنیم.

وی در ادامه خواستار افزایش مالیات این شرکت‌ها به منظور کمک به کسانی شد که برای پرداخت قبوض خود با مشکل مواجه هستند.

گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد که سود شرکت‌های نفتی «به وضوح غیرقابل توجیه» و «یک فاجعه غیرقابل کاهش» است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر