بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
صرف نظر دولت از یکهزار میلیاردتومان مالیات
وزیر اقتصاد گفت:در سال ۱۴۰۰ از حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد قابل شناسایی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان مالیات قابل وصول صرف نظر شده است.
کد خبر : ۲۶۷۷۱۴

صرف نظر دولت از یکهزار میلیاردتومان مالیات

به گزارش بورس نیوز، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اظهار کرد: یک دسته از کمک‌های مستقیم دولت‌ها مانند یارانه، پرداخت مستقیم، بودجه در اختیار نهاد‌های دولتی برای حمایت از بیماران خاص و بودجه مربوط به دانشگاه‌ها است. دسته دوم حمایت‌های غیرمستقیم است به این معنا که عاملان فعالیت‌های اجتماعی از جانب دولت مورد حمایت قرار بگیرند. ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم نیز از همین جنس است.

وی ادامه داد: مسیر استفاده از حمایت‌های ماده ۱۷۲ پس از انقلاب گشوده‌تر شده است. در اصلاحات سال ۸۰ کمک‌های ساخت مدارس و دانشگاه، سپس در دهه ۹۰ نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد به آن اضافه شدند. در یک سال اخیر ۲۵ مجوز در این خصوص صادر شده که معادل مجوز‌های تمام سال‌های گذشته است. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ هزار شرکت و ۱۰۰۰ شخص حقیقی به جای پرداخت مالیات از ظرفیت کمک به خیریه‌ها استفاده کردند و مشمول معافیت مالیاتی شدند

خاندوزی خاطرنشان کرد: این بدین معنا است که در سال ۱۴۰۰ از حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد قابل شناسایی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان مالیات قابل وصول صرف نظر شده است. درست است که این رقم به حساب دولت واریز نشد، اما در همان مسیری خرج شده که مورد هدف دولت بوده است. این مسیر مستقیم منجر به حمایت‌های مورد نظر دولت شده است.

وزیر اقتصاد گفت: دولت شاید خود امکان کمک مستقیم به انجمن بیماران خاص مانند اوتیسم را نداشته باشد و مشوق‌های مالیاتی می‌تواند خیران را تشویق کند تا در این مسیر قرار بگیرند. مجموعه این حرکت در راستای انگیزه بخشی به امور خیر و در بلند مدت حرکت به سمت نظام مشارکت مردمی انجام می‌شود. باید برای انگیزه بخشی باید از این ابزار بیشتر استفاده کنیم. دولت با کاهش هفت درصدی نرخ مالیات تولید نگران درآمد‌های خود نبود و به دنبال حمایت از تولید بود. رشد تولید در نهایت سبب افزایش درآمد‌های مالیاتی در سال‌های بعد خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر