بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه تعاون اظهار کرد: توصیه می‌شود بیمه گذاران با تهیه پوشش مناسب بیمه‌ای و یا تکمیل پوشش‌های بیمه‌ای و درخواست صدور الحاقیه برای بیمه نامه خود، از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کنند.
کد خبر : ۲۶۷۸۳۴

بهترین راهکار برای پیشگیری از خسارت‌های خودرویی

به گزارش بورس نیوز، مصطفی زحمتی پاک، مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه تعاون در گفتگو با نبض بازار و در خصوص خودرو‌های متعارف و نامتعارف اعلام کرد: در این خصوص قانون گذار اعلام کرده است که اگر ارزش روز خودرو کمتر از ۵۰ درصد دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام باشد آن خودرو متعارف بوده و بالاتر از آن نامتعارف در نظر گرفته می‌شود.

تشریح ارزیابی خسارت‌های خودرویی در شرایط افزایش قیمت خودرو

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت خودرو و متعاقباً افزایش هزینه بازسازی خودرو اعم از اجرت یا لوازم و... شرکت‌های بیمه نیز برای ارزیابی قانونی و منصفانه خسارت دچار چالش می‌شوند؛ این درحالی است که وفق تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ می‌بایست خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف در ارزیابی‌های خسارت خودرو لحاظ شود که در سال جاری عمدتاً از سوی کارشناسان ارزیابی خسارت مالی بیمه‌های اتومبیل، خودروی دنا معیار گرفت و بر اساس آن نسبت به جاری سازی ماده مذکور اقدام شده است.

زحمتی پاک ادامه داد: بر این اساس سال گذشته خودروی دنا پلاس به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گرفت، ولی با عنایت به افزایش قیمت این خودرو، صنعت باید خودروی دیگری را به عنوان خودروی متعارف معرفی کند تا تمام شرکت‌ها و کارشناسان بتوانند وحدت رویه مطلوبی را داشته باشند و خسارت زیان دیدگان شخص ثالث را مرتفع کنند.

نظام آماری جامعی از بیمه شخص ثالث استخراج شود

مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه تعاون اضافه کرد: تصور می‌کنم باید نظام آماری جامعی از تعداد خودرو‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث استخراج شود تا بتوانیم به صورت مطلوبی نسبت به آن‌ها برنامه ریزی مطلوبی برای بسترسازی و تشویق مالکان آن‌ها در تهیه بیمه نامه شخص ثالث داشته باشیم.

زحمتی پاک در ادامه گفت: به عنوان مثال موتورسیکلت‌هایی که هم اکنون استفاده نمی‌شوند، توقیف شده یا از رده خارج محسوب می‌شوند نیز در رده موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه در نظر گرفته می‌شوند یا نظام آماری مطلوب سبب می‌شود تا این موارد به صورت تفکیکی و بهتری در دسترس قرار گیرد؟

او تشریح کرد: این آمار‌ها از این جهت نیازمند بررسی هستند که برخی از افراد به دلایل مختلفی از جمله محدودیت‌های اقتصادی امکان تهیه بیمه نامه شخص ثالث ندارند و با استفاده از آمار‌ها می‌توان سیاستگذاری‌های مطلوبی نیز برای ترغیب افراد به خرید بیمه نامه و اتخاذ راهکار‌های تسهیل گر برای افراد کمتر برخوردار در نظر گرفت.

مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه تعاون در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد: اصولاً در ابتدای هر سال ما شاهد رشد نرخ دیه بودیم و این در حالی است که نسبت به نرخ رشد حق بیمه مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.

زحمتی پاک در ادامه گفت: بر این اساس باید در نظر داشت برای دارندگان وسیله نقلیه که در پرداخت حق بیمه و تهیه بیمه نامه شخص ثالث با مشکل اقتصادی مواجه هستند، در صورت وقوع تصادف مالی یا جانی تا مشکلات عدیده‌ای که شاید در توان جبران آن هم نباشد، مواجه خواهند شد.

وی همچنین گفت: با توجه به رشد هزینه‌های بازسازی خودرو و میزان دیات، بازیافت این خسارت‌ها نیز به صورت قابل توجهی برای افرادی که کمتربرخوردار هستند سخت‌تر شده است و بر این اساس نیاز است تا با خرید بیمه نامه یک انتخاب صحیح‌تر و مقرون به صرفه‌تر توسط دارندگان وسایل نقلیه صورت پذیرد.

مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه تعاون همچنین به توجه بیمه گذاران به افزایش نرخ خودرو و ضرورت تهیه الحاقیه نیز تأکید و بیان کرد: از آنجایی که حداقل و حداکثر تعهدات مالی بیمه نامه شخص ثالث ۲.۵ الی ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام است که در سال جاری برابر با ۲۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان محسوب می‌شود و با توجه به مسئولیت مقصر حادثه در جبران خسارت مالی نسبت به اتومبیل غیرمقصر تا مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و با در نظر گرفتن خودروی نامتعارف، توصیه می‌شود بیمه گذاران با تهیه پوشش مناسب بیمه‌ای و یا تکمیل پوشش‌های بیمه‌ای و درخواست صدور الحاقیه برای بیمه نامه خود، از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر