بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سال آینده سقف تاریخی پس گرفته می‌شود

سال آینده سقف تاریخی پس گرفته می‌شود
صنایع با بازدهی بالا در سال آتی پتروشیمی و پالایشی با وجود کرک اسپرد‌های جذابی که فعلاً دارند و با توجه به ریتم حرکتی دلار و جاماندگی صنایع ریالی، صنایع جذابی برای ابتدای سال آتی هستند. اگر رفتار دلار در محدوده ۵۰-۵۵ هزار تومان باقی بماند فولادی‌ها هم جذابیت فعلی را حفظ خواهند کرد.
کد خبر : ۲۶۷۸۶۹

بهترین صنعت برای سرمایه‌گذاری معرفی شد

بورس نیوز:

تاثیرات دلار بر بازار سرمایه می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باشد. تاثیرات مستقیم دلار بر سهام شرکت‌های وابسته به صادرات (به خصوص صنایع نفتی و گازی) و همچنین شرکت‌هایی که بیشترین درآمد خود را به دلار کسب می‌کنند، می‌تواند قابل توجه باشد. در ضمن، تاثیرات غیرمستقیم دلار شامل تأثیرات ارزش دلار بر قیمت کالاها و خدماتی است که مورد واردات قرار می‌گیرند. این تأثیرات می‌تواند به طور خاص بر روی شرکت‌های واردکننده و بخش‌هایی از بازار سهام که به دلیل وابستگی به واردات، مستقیماً با ارزش دلار آمریکا وارد شده، تأثیرگذار باشد.

عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا را زمان مشخص می‌کند


مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: درباره عملکرد مرکز مبادلات ارز و طلا باید گفت که در قالب دو تالار مجزا یعنی حواله ارزی و تالار ارز خدماتی را ارائه می‌دهد و منابع ارزی را از سمت صنایع (پتروشیمی، پالایشی و معدنی) به سمت بازار ارز حواله می‌کند و جنس نگاه در این بازار طوری بوده که بازار غیررسمی را کوچک کند و به بازار رسمی عمق ببخشد تا تکانه‌های موجود ارزی را به نحوی مهار کند. همچنین دیگر دیدگاه صورت گرفتن کشف قیمت در این بستر بود، درباره عملکرد آن برای قضاوت زود بوده این مرکز نوپاست. شاید جنس اخبار سیاسی تأثیرگذاری بیشتر را داشته تا جایی که فضای غبارآلودی در کلیت بازار ارز یا حتی طلا حکم فرماست به همین جهت برای دستیابی به فضای شفاف باید صبر داشت و به این مرکز زمان داد. البته که حمایت مخصوصاً وزارت صمت و نفت برای مجاب کردن صنایع پایین‌دستی جهت ورود به این بازار هم بسیار مهم بوده که نیاز به ایجاد جذابیت هم احساس می‌شود.
وی ادامه داد: اگر چنین شکلی تعریف شود در آینده شاید بتوان نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر نسبت به عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا داشت. به‌هرروی به‌عنوان چارچوبی کلی می‌تواند اقدام خوبی باشد، ولی اجرا و چگونگی اجرایی شدن آن در ابهام بوده و برای شفاف شدن آن نیاز به زمان است.


سال آینده سقف تاریخی پس گرفته می‌شود


این کارشناس بورسی اظهار داشت: روند بازار سرمایه در این مدت تحت تأثیر دلار بازار آزاد قرارگرفته و بعد از مدت‌ها توانست سقف تاریخی ۱.۷ میلیون واحد را پس بگیرد و به بالایی آن نفوذ کند. این اتفاق خبر خوبی برای بورس بود، اما به دلیل تورم پسند بودن آن و رفتار بی مه اوای دلار شاید به دل کلیت بازار نشیند. معمولاً هم این جنس حرکت‌ها مقطعی تلقی می‌شود. روند درست هم ناشی از رشد اقتصادی و سوددهی شرکت‌ها از جهت رشد فروش است و این مطلوب‌ترین عملکرد بازار سرمایه پویاست. اما برای پیش‌بینی روند بازار سرمایه کشور باید گفت با توجه به همین میزان حجم رشد نقدینگی که شاهد آن هستیم، سال آینده یا انتهای سال با حفظ ریتم صعودی ایجادشده (البته که به معنی اصلاح شدن نیست به معنی توقف ریزش است) ادامه می‌یابد و احتمال پس گرفته شدن سقف تاریخی در سال آینده وجود دارد. البته که اگر بسیاری از فعالین پرتفوی خود را بررسی کنند، مخصوصاً ورودی‌های سال ۹۹ همچنان در عقب‌ماندگی معناداری میان پرتفوی خود و شاخص قله فتح‌شده قرار دارند که این حفره تنها با رشد بیشتر شاخص از سقف تاریخی پر خواهد شد.


بهترین صنعت برای سرمایه‌گذاری معرفی شد


وی در پایان به بورس نیوز گفت: از طرفی معامله‌گرانی در بازار حضور دارند که وقتی میزانی در سود قرار می‌گیرند به دلیل ترسی که از طرف سیاست‌گذار (با تصمیم‌گیری‌های گوناگون مانند خبر‌های بورس کالا از جنس بازار خودرو) متحمل می‌شوند، سعی می‌کنند با ذخیره سود خود را از مخاطرات خارج کنند. شکلی که این دست سرمایه‌گذاران را با ماهیت درست صعودی با فروش در روز‌های بعد پشیمان می‌کند هنوز در بازار صورت نگرفته است. ریتم حرکتی صعودی را می‌توان دید، اما قدرتمند نیست. صنایع با بازدهی بالا در سال آتی پتروشیمی و پالایشی با کرک اسپرد‌های جذابی که فعلاً دارند، با توجه به ریتم حرکتی دلار و جاماندگی ریال صنایع ریالی (غذایی، دارویی‌ها و کشت و زرع) صنایع جذابی برای ابتدای سال آتی هستند. اگر رفتار دلار در محدوده ۵۰-۵۵ هزار تومان باقی بماند فولادی‌ها هم جذابیت فعلی را حفظ خواهند کرد. مخاطره اصلی خودرویی‌ها در حد اخبار ضدونقیض است و اگر سیاست‌گذار سیاست درست را برای آینده بازار ترسیم کند شاید خودرو هم در این لیست قرار بگیرد.

انتهای متن

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سرمایه هنگفت در جست‌وجوی محل مناسب سرمایه‌گذاری
فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

سرمایه هنگفت در جست‌وجوی محل مناسب سرمایه‌گذاری

فعالان بازار سرمایه برای هفته آتی پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان هفته پیش رو خواهند بود؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد متضرر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
مدیران ....بورسی شاخصتون قلابیه..ها سهام ما هنوز تو ضرر 60 تا 90 درصدی نسبت به سال 99 هست ولی شاخص شما دو تا مثبت بزرگ بخوره سقف قبلیرو میزنه.
س
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
لطفا آب به آسیاب سر کیسه کنندگان نریزید یکبار دولت هم این حرفها را زد کلی سرمایه مردم نابود شد
یه رور بورس یه روز طلا یه دور ارز حالا هم خودرو
مگر بورس یادتون رفته
مگر ثبت نام سکه چند سال پیش یادتون رفته که بعد از ثبت نام گفتن بیشتر از ۵ تا نمیدیم و بقیه مالیات داره
مگر ثبت نام حج یادتون رفته که هنوز تکلیفش معلوم نیست مخصوصا حج عمره که با ۸۰۰ تومن ۱۵ سال پیش ثبت نام کردن الان هم فیش را ۶ تومن بیشتر نمی‌خرند و خبری از اعزام نیست
تازه هم ثبت نام خودرو وارداتی ۱۰۰ هزار
ثبت نام خودرو داخلی ۵۰۰ هزار
هر دم از این باغ بری میرسد
س
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
شما که دیدگاه را منتشر نمی‌کنید چرا بیخودی صفحه پر میکنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
بورس یعنی ربا
ربا هم تکلیفش روشنه
اون ... ای که بورس رو تو دنیا بنا گذاشت میدونست چه جنایتی داره در حق بشریت میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
....آب هم نیست