بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در این روزها

بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در این روزها
باید به سهامداران و سرمایه‌گذاران توصیه کرد که دارایی خود را نگهداری کنند، چراکه استراتژی HOLD در شرایط کنونی بهترین راهکار برای صیانت از دارایی‌هاست، تا اینکه بخواهند به‌صورت روزانه معامله‌گری کنند.
کد خبر : ۲۶۷۹۶۶

بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در این روزها

بورس نیوز: 

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: تورم را مطابق سال جاری مفروض می‌کنیم، همچنین اگر اتفاق خاصی از منظر سیاسی، اقتصاد کلان، برجام و... رخ ندهد با این سناریو ۳ ماه فصل بهار ۱۴۰۲ را صعودی همراه با شکستن شدن سقف قبلی شاخص پیش‌بینی می‌کنم. در صورت تغییر این متغیر‌ها می‌توان شاهد تغییرات در این پیش‌بینی بود. پیش‌بینی بیشتر کلیت بازار را مدنظر قرار می‌دهد، چراکه شاخصه عمده تورم شناخته‌شده است درنتیجه تمام بازار را متأثر می‌سازد. البته در این بین خودروسازان با توجه به مشاهدات در این بازه زمانی می‌توانند صورت‌های مالی بهتری را ارائه کنند، همچنین تغییر نرخ ارز در پتروشیمی و دلار محور‌ها حتی بانکی‌ها تأثیرات خوبی را بر جای می‌گذارد. به همین جهت پیش‌بینی می‌شود که در کلیت بازار شاهد عبور از سقف قبلی باشیم. باید اشاره داشت که شاخص نیز در سال آتی سقف قبلی خود را پر خواهد کرد.

دو دیدگاهی که پول حقیقی را خارج کرد


وی اظهار داشت: خروج پول حقیقی از بازار سرمایه را می‌توان از ۲ منظر بررسی کرد؛ ابتدا که بخش رفتار‌های غیراصولی که از سمت سرمایه‌گذاری کل کشور در اقتصاد کلان صورت گرفته که خود بزرگ‌ترین مشکل در اقتصاد کشور بوده و سرمایه‌های را به سمت بازار‌های موازی سوق داده و به مست تولید سوق نداده است. دیگر موضوع را می‌توان ریسک‌های کلان (ریسک سیاسی، برجام و ...) که باعث می‌شود اعتماد به سازوکار تولید از بین برود، برشمرد. موضوع خروج پول حقیقی از بازار سرمایه تا زمانی که رفتاری ثابت و درست از جانب سیاست‌گذار پی گرفته نشود، ادامه خواهد داشت، امید است که برای سال آتی این مهم محقق شود. درحالی‌که در شرایط فعلی هم تصمیمی گرفته می‌شود و به ۳ شکل از ۳ نهاد متفاوت بیان می‌شود باید این موضوع تعدیل شود و تکلیف سیاست‌گذاری درزمینهٔ‌های این‌چنین روشن باشد.

مبالغ عرضه ارز ناچیز است


این فعال بورسی اظهار داشت: در بحث بازار دلار بیشتر سمت عرضه دچار مشکل شده است، الان مقداری که به‌عنوان عرضه ارز بیان می‌شود در مقابل عرضه (تجار، واردکنندگان و ...) سنوات قبل در بازه مشابه ناچیز است. به نظر می‌رسد، در عرضه ارز و سیاست آن دچار مشکل شده‌ایم، تصمیمات بانک مرکزی هم همچنان با آزمون‌وخطا پیش می‌رود. یعنی بر اساس سیاست‌های گذشته سیاست جدیدی را پیاده نمی‌کنند، بازهم به‌صورت نامشخص اطلاعات منتشر می‌کنند و نتیجه نمی‌دهد بازار هم بیش از پبش ملتهب می‌شود. اگر بازار‌ها و تالار‌های موجود به‌خوبی عمل کنند، عرضه در آن‌ها افزایش پیدا کند و معاملات خوبی صورت گیرد (میزان ارقام اعلامی قابل‌توجه نیست) آن زمان می‌توان گفت که التهاب بازار ارز از بین می‌رود.

عرضه باید تعدیل شود


وی ادامه داد: باید گفت هرچقدر عرضه ارز در این تالار‌ها و بازار‌های ارزی افزایش یابد و این بازار‌ها عمق پیدا کند، قیمت‌ها قابل‌اتکاتر، ثابت‌تر و اجرای‌تر می‌شود. در حال حاضر حتی عرضه ارز پتروشیمی‌ها هم در تالار‌های مرکز مبادله ارزی عمقی به این بازار نداده است و حتی سازوکار تخصیص آن‌هم مشخص نیست. می‌توان گفت با به مشکل خوردن عرضه در بازار ارز، التهاب در آن نیز بالا رفته است.

بهترین استراتژی برای این شرایط


افنانی در پایان به بورس نیوز گفت: باید به سهامداران و سرمایه‌گذاران توصیه کرده که دارایی خود را نگه‌داری کنند، چراکه استراتژی HOLD در شرایط کنونی بهترین راه‌کار برای صیانت از دارایی‌هاست، تا اینکه بخواهند به‌صورت روزانه معامله‌گری کنند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد عسگری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
باسلام خدمت کارشناس محترم جناب افنانی
از اینکه بدون محافظه کاری و بدون سیاست ورزی صرفاً از جایگاه یک کارشناس اقتصادی به راهنمایی می پردازید بسیار سپاسگزاریم .
با احترام فراوان.