بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
خرید ۵۰ کیلو طلا با معاملات گواهی سپرده کالایی از امروز
امروز نماد معاملاتی شمش طلا جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی گشایش یافته و آماده انجام معاملات است.
کد خبر : ۲۶۸۱۴۹

خرید ۵۰ کیلو طلا با معاملات گواهی سپرده کالایی

به گزارش بورس نیوز، دارایی پایه ۱۰۰ سوت (۰.۱ گرم) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی ۹۹۵ بوده و معاملات آن از طریق سامانه معاملات ابزار‌های نوین کالای ایران (سما) انجام خواهد شد.

بر این اساس و تا اطلاع ثانوی کلیه اشخاص حقوقی (به غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی پشتوانه طلا و بازارگردان) مجاز به خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا نیستند.

انباردار مکلف به اخذ و نگهداری شناسنامه صادره برای هر شمش طلا و تحویل آن به دارنده گواهی سپرده در زمان دریافت کالا از انبار است.

در حال حاضر امکان تحویل کالا به انبار صرفا توسط تولیدکننده یا واردکننده مورد تایید انباردار وجود دارد. معیار وزن هر شمش در زمان تحویل به انبار یا خروج از انبار بر اساس معادل ضرایب ۱۰۰ سوت عیار ۹۹۵ (قسمت در ۱۰۰۰) لحاظ می‌شود که مبنای معاملات گواهی سپرده شمش طلا است.

برای انجام معامله گواهی مذکور همه فعالان بازار اقدام به اخذ کد از بورس کالا کرده باشند. هزینه‌های انبارداری در تاریخ شروع معاملات به مبلغ ۳۰ ریال روزانه به ازای هر گواهی سپرده کالایی برای نگهداری کالا در انبار از ابتدای روز صدور گواهی سپرده کالایی به نام مالک کالا تا پایان روز معامله هر بخش از کالای فروش رفته بر عهده وی است که این هزینه توسط اتاق پایاپای بورس کالا از وجه معامله کسر شده و در دفتر دارایی انباردار اعمال می‌شود.

همچنین هزینه انبارداری از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله تا پایان روز تحویل بر عهده خریدار است. مالیات بر ارزش افزوده هزینه انبارداری نیز به میزان ۹ درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود. هزینه انبارداری در ابتدای هر سال شمشی بر اساس قیمت طلا ضربدر ۰.۴ تقسیم بر ۳۶۵ تعدیل شده و پیش از اعمال اطلاع رسانی می‌شود.

از آنجا که گواهی سپرده کالایی ۰.۱ گرم از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی ۹۹۵ است جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان ۱۱ هزار گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه شود. جهت تحویل گرفتن کالا از انبار مشتری باید درخواست تحویل خود را در روز‌های کاری از شنبه تا چهارشنبه حداکثر تا ساعت ۱۵ از طریق شرکت کارگزاری یا سامانه معاملات برخط ثبت کند.

همچنین تحویل بازار به مشتریان به صورت تصادفی از یکی از انبار‌ها و شمش‌های پذیرش شده صورت می‌پذیرد.

معاملات شمش طلا از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۵ انجام می‌شود.

به گفته مدیر بازار‌های مالی بورس کالا عنوان کرد: هر سودی که از این بازار کسب سود متعلق به شخص است. هر فردی حداکثر می‌تواند ۵۰ کیلو طلا خریداری و نگهداری کند. این معاملات بازار ثانویه دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر