بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
نخستین معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین انجام شد
در روز نخست معاملات، گواهی سپرده نفت خام سنگین با قیمت ۷۰ دلار و ۷۸ سنت و میعانات گازی با قیمت ۶۸ دلار و ۷۸ سنت در بورس انرژی ایران خرید و فروش شد.
کد خبر : ۲۶۸۲۹۹

نخستین معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین انجام شد

به گزارش بورس نیوز، در روز نخست معاملات، گواهی سپرده نفت خام سنگین با قیمت ۷۰ دلار و ۷۸ سنت و میعانات گازی با قیمت ۶۸ دلار و ۷۸ سنت در بورس انرژی ایران خرید و فروش شد. مجموع دلاری ارزش معاملات نفت خام سنگین و میعانات گازی به ۵ میلیون ۹۸۷ هزار دلار رسید که معادل ریالی آن (با احتساب قیمت خرید حواله دلار، ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومان) ۲۱۸ میلیارد تومان است.

روز گذشته معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین با نماد "نفتگ۰۴۱۲پ۱د" و گواهی سپرده میعانات گازی با نماد "میعا۰۴۱۲پ۱د" برای نخستین‌بار آغاز و نماد معاملاتی آن بازگشایی شد.

در روز اول معاملات ۴۱ هزار و ۸۴۶ گواهی سپرده نفت خام سنگین (هر گواهی معادل یک بشکه) با قیمت ۷۰ دلار و ۷۸ سنت در بورس انرژی ایران خرید و فروش شد. ارزش معاملات امروز ۲ میلیون و ۹۶۲ هزار دلار بود که معادل ریالی آن (با در نظر گرفتن قیمت خرید حواله دلار ETS که امروز ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومان بود) به حدود ۱۰۸ میلیارد تومان رسید.

همچنین ۴۳ هزار و ۹۷۵ گواهی سپرده میعانات گازی با قیمت ۶۸ دلار و ۷۸ سنت دادوستد شد. ارزش معاملات امروز ۳ میلیون و ۲۵ هزار دلار بود که معادل ریالی آن تقریبا به ۱۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

با این حساب مجموع دلاری ارزش معاملات نفت خام سنگین و میعانات گازی به ۵ میلیون ۹۸۷ هزار دلار رسید که معادل ریالی آن (با احتساب قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومانی) ۲۱۸ میلیارد تومان است.

حداقل میزان جهت تحویل فیزیکی میعانات گازی، ۳۰۰ هزار گواهی و حداقل میزان جهت تحویل فیزیکی نفت خام سنگین ۶۰۰ هزار گواهی است. سفارشات خرید و فروش این گواهی به‌صورت دلاری و با دامنه نوسان نامحدود در سامانه معاملاتی ثبت می‌شود.

بر این اساس تمامی اشخاص حقوقی و دارندگان کد PRX مجاز به خرید این گواهی‌ها هستند. حداقل خرید، یک هزار گواهی و حداقل تغییر حجم سفارش یک گواهی تعیین شده است.

لازم به ذکر است که معاملات ثانویه این نماد از امروز، سه‌شنبه (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) آغاز می‌شود.

محاسبه ارزش ریالی تسویه و کارمزد‌های معاملات این گواهی‌ها بر اساس نرخ خرید حواله (دلار آمریکا) در سامانه نظارت ارز (سَنا) انجام می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در مراسم رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی مطرح شد؛

تلاش برای ایجاد بازاری شفاف در حوزه معاملات نفت خام

ارسال نظر