بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
پس از پذیره‌نویسی موفق صندوق بخشی شیمیایی آگاه با نماد "پتروآگاه" و بازگشایی معاملات آن در بازار بورس، طی مصاحبه‌ای همراه با آقای بهراد ابراهیمی، قائم مقام مدیرعامل کارگزاری آگاه مسیر این صندوق را از زمان پذیره‌نویسی تاکنون مرور می‌کنیم.
کد خبر : ۲۶۸۳۲۰

استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق

به گزارش بورس نیوز، پس از پذیره‌نویسی موفق صندوق بخشی شیمیایی آگاه با نماد "پتروآگاه" و بازگشایی معاملات آن در بازار بورس، طی مصاحبه‌ای همراه با آقای بهراد ابراهیمی، قائم مقام مدیرعامل کارگزاری آگاه مسیر این صندوق را از زمان پذیره‌نویسی تاکنون مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

به عنوان اولین سوال، لطفا از پذیره‌نویسی صندوق پتروآگاه برای ما بگویید:

صندوق پتروآگاه در مدت ۴ روز پذیره‌نویسی، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه داشت. طبق قانون پس از پذیره‌نویسی، دریافت مجوز فعالیت و کد صندوق از سازمان بورس و اورق بهادار، صندوق‌ها می‌توانند برای خرید سهام در بازار سرمایه اقدام کنند.

با همکاری سازمان بورس ظرف مدت ۳ روز کاری، مجوز فعالیت برای صندوق مورخ ۳ اسفند صادر و نهایتا ۸ روز پس از اتمام پذیره‌نویسی به تاریخ ۶ اسفند، سرمایه گذاری با منابع صندوق آغاز شد. از روز بعد آن هم امکان معامله واحد‌های صندوق در بازار ثانویه فعال شد.

بعد از بازگشایی نماد پترو‌آگاه، این صندوق با رشد زیاد قیمت طی ۲ روز ابتدایی، آغاز به کار کرد. دلیل این رشد چه بود؟

در صندوق‌های ETF (قابل معامله)، بازارگردان موظف است در محدوده قیمت ابطال هر واحد سرمایه‌گذاری (NAV ابطال) اقدام به خرید و در محدوده قیمت صدور هر واحد سرمایه‌گذاری (NAV صدور) اقدام به فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری کند.

با آغاز معاملات ثانویه صندوق پتروآگاه، به دلیل تقاضای بالایی که برای خرید واحد‌های صندوق به وجود آمد، بازارگردان برای کنترل قیمت صندوق، واحد‌های باقی‌مانده (۱۰۰ میلیون واحد) را عرضه کرد. این امر منجر به پر شدن سقف صندوق شد و بازارگردان برای عرضه مجدد در بازار با هدف کنترل قیمت، واحدی در اختیار نداشت.
پس از این اتفاق، ما به سرعت درخواست افزایش سقف صندوق را به سازمان بورس ارائه دادیم و مجددا با همکاری سازمان، ظرف مدت ۳ روز مجوز صادر شد. در این مدت، به دلیل پر شدن سقف مجاز صندوق و مازاد تقاضایی که وجود داشت، قیمت واحد‌های پتروآگاه از NAV فاصله گرفت.

تاکنون چه مقدار سرمایه‌گذاری در صندوق پتروآگاه انجام شده است؟

سرمایه‌گذاران تا تاریخ ۲۰/۱۲/۱۴۰۱ حدود ۹۸۰ میلیارد تومان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

NAV- صندوق پتروآگاه در حال حاضر چقدر است؟

NAV صندوق، هر روز متناسب با شرایط بازار تغییر می‌کند. در حال حاضر این عدد ۱۰۸۰ تومان است.

استراتژی معاملاتی این صندوق به چه صورت است؟

مدیریت صندوق پتروآگاه با رویکرد سرمایه گذاری فعال در صنعت شیمیایی فعالیت می‌کند. به عبارتی تیم مدیریت سرمایه گذاری، با بررسی دقیق پارامتر‌های اثرگذار و با تکیه بر اصول مدیریت دارایی نظیر تنوع بخشی، نسبت به تخصیص و وزن دهی بهینه سهام پر پتانسیل اقدام می‌کند. بدیهی است که اجرای این سیاست سرمایه گذاری برای صندوقی که از جذب سرمایه سنگین برخوردار بوده است نیاز به صرف زمان را برای خرید مناسب پر رنگ می‌کند. در واقع مدیر صندوق بایستی بتواند متناسب با شرایط بازار، سهام مناسب را شناسایی و در قیمت مناسب، اقدام به سرمایه‌گذاری کند. هدف از این کار هم حداکثرسازی منافع سرمایه گذاران و دارندگان واحد‌های صندوق است که ذینفعان اصلی صندوق هستند؛ لذا ممکن است در شروع فعالیت صندوق بخشی از منابع سرمایه گذاری به صورت نقد نگه داری شود تا در فرصت مقتضی به سهام مناسب تبدیل گردد. بدیهی است که به مرور زمان ترکیب صندوق به IPS آن کاملا همگرا می‌شود.

صندوق پترو آگاه چه شاخص و بنچمارکی را دنبال می‌کند؟ شاخص صنعت شیمیایی یا شاخص کل؟

قطعا بنچمارک ما بر اساس شاخص صنعت شیمیایی خواهد بود، اما باید توجه داشت که صنعت شیمیایی، بزرگترین صنعت بازار است و تاثیر زیادی بر شاخص کل دارد. علاوه بر این، طی ۵ سال گذشته این صنعت به دلیل داشتن مزایای رقابتی در اقتصاد کلان ایران، بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل داشته است.

از طرفی با توجه به امکان سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد از دارایی صندوق در صنایع دیگر مانند فولاد، این فرصت امکان ارزشمندی را برای صندوق ایجاد می‌کند تا بتواند با مدیریت فعال بازدهی بهتری نسبت به شاخص صنعت شیمیایی برای دارندگان واحد صندوق فراهم نماید.

معیار انتخاب سهام در صندوق پتروآگاه بر چه اساسی است؟

معیار و استراتژی ما در همه صندوق‌های تحت مدیریت گروه آگاه (از جمله آگاس، مشترک آگاه، پتروآگاه و ...) سهام و شرکت‌های ارزنده از منظر ارزشگذاری بنیادی Fundamental Analysis است. به همین دلیل است که یکی از بزرگترین تیم‌های تحلیل در نهاد‌های مالی، در گروه آگاه تشکیل شده است. ما ابتدا دارایی‌های ارزنده را شناسایی می‌کنیم. در ادامه مسیر از تحلیلگران کمی و تکنیکال برای یافتن نقاط بهینه ورود خروج و یا بازنگری در وزن دهی‌ها کمک می‌گیریم. در کنار آن سعی می‌کنیم انتظارات بازار (Market Sentiment) را نیز در تحلیل‌ها و تصمیم گیری‌ها لحاظ کنیم. در نهایت مدیر صندوق با آگاهی به جمیع موارد تصمیم به خرید سهام برای صندوق می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری در صندوق پتروآگاه را به چه افرادی پیشنهاد می‌کنید؟ (از نظر میزان ریسک‌پذیری)

اگر بخواهیم صندوق‌ها را از نظر میزان ریسک دسته‌بندی کنیم، صندوق‌های اهرمی، بخشی و سهامی به ترتیب از ریسک بالایی برخوردار هستند. معمولا این نوع صندوق‌ها برای افراد حرفه‌ای مناسب‌تر هستند. سرمایه گذاران حرفه‌ای با شناسایی فرصت‌های سودآوری بازار و پارادایم‌های اثرگذار، می‌توانند زمان مناسب سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص را تشخیص دهند؛ لذا صرفا کافی است صندوق حرفه‌ای فعال در آن صنعت را انتخاب و نگه داری کنند.

در خصوص افرادی که کمتر حرفه‌ای هستند پیشنهاد ما این است که حتما به نسبت این صندوق در سبد دارایی‌های خود دقت کنند. متنوع‌سازی سبد دارایی یکی از اصول سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این دسته از سرمایه‌گذاران بیش از ۲۵ الی ۳۰ درصد سبد خود را به این صندوق اختصاص ندهند. چرا که در غیر این صورت ممکن است در معرض ریسک‌های خاص یک صنعت قرار گیرند و نتوانند در زمان مناسب نسبت به پوشش ریسک و تنوع بخشی اقدام کنند.

به عنوان نکته پایانی:

به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، نباید دید کوتاه‌مدت داشت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، نیاز به دوره نگهداری خواهند داشت تا مدیر صندوق بتواند با دقت کامل برای تکمیل پرتفوی صندوق (برای بازدهی مطلوب با دید میان‌مدت) اقدام کند.

یک سوال که بار‌ها از من پرسیده شده، این است که پذیره‌نویسی صندوق‌ها چرا مانند عرضه‌های اولیه سودآور نیست؟

این موضوع که پذیره‌نویسی صندوق با عرضه اولیه سهام شرکت متفاوت است، باید فرهنگ‌سازی شود. ولی من اطمینان دارم تیمی که این صندوق را مدیریت می‌کند، با افق میان‌مدت می‌تواند بازدهی خوبی را نسبت به سایر صندوق‌ها و کلیت بازار به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
با مشارکت ۱۶ هزار نفری در روز اول پذیره‌نویسی؛

صندوق "پتروآگاه" ۱۰۰ میلیاردی شد!

آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق بخشی در بازار سرمایه ایران؛

آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق بخشی در بازار سرمایه ایران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
همین پترواگاه که ۲روز بعد قیمتش امد زیر عرضه اولش