بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
علی سعدوندی، اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

التهابات ارزی ناشی از سیاست‌های پولی ارزی نادرست بود

التهابات ارزی ناشی از سیاست‌های پولی ارزی نادرست بود
سیاست‌های فعلی از گذشته بهتر است چراکه الان برخی از ارز ناشی از صادرات کشور که در بازار نیما قفل می‌شد امکان دارد که در مرکز مبادله ارائه شود که اقدام مثبت و قدم در جهت درست است. البته که باید منتظر آینده باشیم، ولی باید گفت که ارز ۲۸۵۰۰ تومان فرزین همان ارز جهانگیری بود و دقیقاً همانند ارز جهانگیری چند هفته بیشتر دوام نداشت.
کد خبر : ۲۶۸۳۹۵

التهابات ارزی ناشی از سیاست‌های پولی ارزی نادرست بود

بورس نیوز:

علی سعدوندی، اقتصاددان تشریح کرد: تأثیرگذاری توافق میان ایران و عربستان بستگی به انتظارات فعالان بازار سرمایه دارد که الان بدبین شده‌اند و تا زمانی که در عمل تغییری را ملاحظه نکنند، انتظارات خود را تغیر نمی‌دهند. البته که معتقدم این توافق عواقب بسیار راه گشا و مثبتی را به همراه خواهد داشت. باید زمان بگذرد تا اینکه مشخص شود، روابط و توافقات گذشته که در سطح مطلوبی قرار داشتند و باید دید که  اجرایی می‌شوند یا خیر. از طرفی به نظر نمی‌رسد این موضوع درفروش نفت تأثیرگذار باشد چراکه عربستان رقیب کشورمان در این زمینه است پس این توافق آن‌چنان درفروش نفت تأثیرگذار نیست. البته که متاسفانه سالیان سال است، فروش نفت در ایران کارکرد منفی دارد، یعنی فروش نفت باعث کاهش مصنوعی قیمت ارز و متضرر شدن شرکت‌های داخلی می‌شود. البته که تمام اطراف توافق برنده هستند، چین (به‌عنوان طرف سوم ایجاد توافق) به دنبال امنیت منابع انرژی نفت و گاز خود بود، هر نوع درگیری در خلیج‌فارس به ضرر چین و به نفع آمریکا بوده چرا که آمریکا ازنظر منابع انرژی مستقل است.

وی ادامه داد: پس چین به دنبال حفاظت از امنیت خلیج‌فارس بوده، علاوه بر منافع آن منافع کشورمان هم تضمین‌شده است. اگر منافع ایران به مرحله اجرا برسد معتقدم که با توجه به اینکه در منطقه موقعیت ما تا حدی تضعیف شده بود، این توافق کمک‌کننده خواهد بود.

کمتر کشوری ارز چند نرخی دارد

این اقتصاددان با اشاره به‌اضافه ارزش شدن دلار تصریح کرد: در این شرایط کاهش قیمت دلار طبیعی است و توافق ایران و عربستان هم بی تأثیر نبود بالاخره ازنظر جو حاکم بر بازار انتظارات به سمت ثبات وضعیت در دلار و حتی کاهش قیمت خواهد رفت. همچنین برخی مدعی هستند که با توجه به توافق صورت گرفته وضعیت بازار درهم (مهم‌ترین مرکز تجاری ایران، شهر دبی در امارات است) هم رو به بهبود بوده، با توجه به اهمیت کشور امارات در مراودات تجاری کشورمان این موضوع هم حائز اهمیت است. کاهش قیمت دلار البته به نفع بازار سرمایه نیست باید به آن اشاره کرد، ولی در کل برآیند این اتفاق برای بازار بورس مثبت است. البته که ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا گزینه بهتری از سیاست‌های گذشته ارزی بود، اما بازهم ارز چند نرخی در کشور وجود دارد که سیاست مخربی است که در بسیاری از کشور‌های جهان اجرا نمی‌شود. یعنی معتقدم، تعداد کشور‌های که ارز چند نرخی دارند بسیار محدود شده است.

التهابات ارزی ناشی از سیاست‌های پولی ارزی نادرست بود

سعدوندی تبیین کرد: سیاست‌های فعلی از گذشته بهتر است چراکه الان برخی از ارز ناشی از صادرات کشور که در بازار نیما قفل می‌شد امکان دارد که در مرکز مبادله ارائه شود که اقدام مثبت و قدم در جهت درست است. البته که باید منتظر آینده باشیم، ولی باید گفت که ارز ۲۸۵۰۰ تومان فرزین همان ارز جهانگیری بود و دقیقاً همانند ارز جهانگیری چند هفته بیشتر دوام نداشت. در ارز جهانگیری هم اعلام شد که تمامی مبادلات با ارز ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود که تداوم نداشت. التهابی که در بازار ارز رخ داد و بسیاری هم به عوامل خارجی آن را ارتباط دادند معتقدم ناشی از سیاست‌های نادرست ارزی در داخل کشور بود.

نرخ بهره باید به طور واقعی محاسبه شود

این کارشناس اقتصادی در پایان به بورس نیوز گفت: افزایش دوباره نرخ بهره نمایانگر آن است که تحلیل بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه درباره تأثیر منفی افزایش ملایم نرخ بهره بر بورس نادرست و اشتباه بود. بار‌ها از جانب شخص خودم تکرار شد که مشکل بازار سرمایه دخالت‌های دستوری دولت به‌ویژه نرخ‌گذاری ارز صادراتی است. البته بعضی از افراد جوسازی و اوراق هراسی ایجاد کردند و به‌طور موقت توانستند بازار را منفی کنند، به همین دلیل بازار را مقداری منفی رکودی کردند، اما در نهایت جو منفی تصنعی پایدار نبود. نرخ بهره باید به‌طور واقعی محاسبه شود، اگر زمانی برسد که نرخ بهره به نرخ تورم نزدیک شود و درنهایت بالاتر از آن قرار گیرد مثلاً نرخ بهره بین‌بانکی ۲۵ درصد نرخ تورم ۲۰ درصد شود این موضوع می‌توانست در کوتاه‌مدت برای بورس منفی باشد. البته افزایش نرخ بهره در بلندمدت می‌تواند برای بورس مفید باشد چراکه نرخ تنزیل بازار را به‌شرط کاهشی بودن نرخ تورم کاهش می‌دهد، اما این اتفاق رقم نخورده است. 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شرایط برای صعود این صنایع مهیاست
مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

شرایط برای صعود این صنایع مهیاست

ارسال نظر