بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
سال ۱۴۰۱ هم گذشت…

ریسک‌های سیستماتیک کم شد

ریسک‌های سیستماتیک کم شد
با توافقی که هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ با سفر گروسی به ایران اتفاق افتاد و به دنبال آن عدم صدور قطعنامه در شورای حکام و اخبار مهمی که از توافق ایران و عربستان مخابره شد، بنظر می‌رسد ریسک سیستماتیک کاهش پیدا کرده است.
کد خبر : ۲۶۸۴۱۹

ریسک‌های سیستماتیک کم شد

بورس نیوز:

بازار سهام در سال ۱۴۰۱ با کم لطفی به سهامدارانش رو به اتمام است و این در حالی است که سهامداران این بازار مالی سال ۱۴۰۱ را بدترین سال کاری خود به زبان می‌آورند، اما در بازار‌های موازی از جمله دلار، طلا و خودرو و ... شاهد رکورد زنی‌های خیره کننده بودیم که موجب کوچ نقدینگی از بازار سهام گردید و بازار سهام در یک رکود به سر می‌برد. البته ناگفته نماند که زمستان ۱۴۰۱ به نسبت فصل‌های دیگر به مراتب از لحاظ رکوردزنی‌های ارزش معاملات و حجم معاملات بهتر و خوشایند‌تر عمل کرد.
در روز‌های پایانی سال هم شاهد حرکت سهم‌ها از محدوده منفی به سمت مثبت شدن و داد و ستد مثبت در سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بودیم. نکته حائز اهمیت در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ پس از تسویه اعتبارها، رونق داد و ستد در بازار سهام بهتر شد و نماگر کل نه تنها از مرز ۱.۸۰۰ هزار واحد گذر کرد بلکه با ورود نقدینگی به بازار سهام روبرو شد.
دلایل زیادی در اصلاح بلندمدتی بازار سهام دخیل بوده است. از شرایط سیاسی و اقتصادی کشو گرفته تا عدم ثبات نرخ دلار، اخبار ضد و نقیض راجع به معاملات خودرو در بورس کالا می‌توان نام برد که با توجه به شرایط پیش آمده ریسک سیستماتیک در بازار سهام را افزایش داده و پیش‌بینی سهام را در روز‌های آتی برای سهامداران دشوارتر کرده است.
به همین دلیل برخی از معامله‌گران در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، هر مثبتی را فرصتی را خروج و نقد شدن می‌دانستند که در روز‌های پایانی کمی از این فشار عرضه‌ها کاسته شد.


بیشتر بخوانید: سیاست‌های پولی بانکی در بورس قدرت نمایی کرد


البته با توافقی که هفته‌های پایانی با سفر گروسی به ایران اتفاق افتاد و به دنبال آن عدم صدور قطعنامه در شورای حکام و اخبار مهمی که از توافق ایران و عربستان مخابره شد بنظر می‌رسد ریسک سیستماتیک کاهش پیدا کرده و این کاهش تنش‌های سیاسی، حداقل در کوتاه مدت منجر به تثبیت نرخ ارز، کاهش انتظارات تورمی و کاهش ریسک شرکت‌ها می‌شود که می‌تواند به افزایش تدریجی P/E بازار بیانجامد.
در نهایت می‌توان گفت سال ۱۴۰۱ با تمام فراز و نشیب هایش بالاخره با رضایت سهامدارانش به پایان رسید و آغاز سال ۱۴۰۲ قطعا می‌توان گفت آغازی مثبت در این بازار خواهد بود.

الناز جمالی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
التهابات ارزی ناشی از سیاست‌های پولی ارزی نادرست بود
علی سعدوندی، اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

التهابات ارزی ناشی از سیاست‌های پولی ارزی نادرست بود

گواهی سپرده نفت خام تلاشی برای دور زدن تحریم
مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

گواهی سپرده نفت خام تلاشی برای دور زدن تحریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
مرگ بر .کلاه بردار. شاخص رسید به 2میلیون قبل و سبد سهام من با 15 سهم مختلف هنوز در یکسوم تایک هشتم قیمت 3 سال قبل خودشونند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
شما چه خبرنگار یا خبرگزاری هستین که از حق مردم دفاع نمیکنین؟ شاخص به قله قبلش رسید ولی سهام ما هنوز در 70 - 80درصد ضرر از اصل سرمایه در 3 سال اخیر هست حالا تورم هزاردرصدی بکنار.