بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
کاهش قیمت نفت با تاثیر از رشد دلار
بهای معاملات نفت برنت با ۳۷ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و نود و یک سنت در هر بشکه رسید.
کد خبر : ۲۶۸۶۱۷

کاهش قیمت نفت با تاثیر از رشد دلار

به گزارش بورس نیوز، قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار و پیگیری تحولات مربوط به کاهش صادرات نفت از شمال عراق توسط سرمایه گذاران، کاهش پیدا کرد. 

بهای معاملات نفت برنت با ۳۷ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و نود و یک سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۲ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص دلار که رابطه معکوسی با قیمت نفت دارد، روز پنجشنبه ۰.۱۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۲.۷۵ واحد رسید. دلار قوی‌تر، معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای دارندگان ارز‌های دیگر گران‌تر می‌کند.

تولیدکنندگان در پی توقف فعالیت خط لوله صادرات نفت از شمال عراق، تولید چندین میدان نفتی در منطقه نیمه خودمختار کردستان را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند. بیانیه‌های شرکتی نشان می‌دهد که اختلالات بیشتری در پیش است.

اما تحلیلگران گروه مالی سیتی روز پنجشنبه پیش بینی کردند تاثیر تحولات اخیر عراق در قیمت نفت ممکن است زودتر از حد انتظار از میان برود. سیتی با اعلام اینکه تغییرات در سیاست داخلی عراق ممکن است به توافق سیاسی پایداری منجر شود، برآورد کرد جریان نفت از طریق خط لوله ممکن است به میزان حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

با این حال آمار رسمی نشان داد ذخایر بنزین در آمریکا به میزان ۲.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۲۲۶.۷ میلیون بشکه رسیده در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۱.۶ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا اظهار کردند: پیش بینی می‌شود رشد فصلی تقاضا تا پایان سه ماهه دوم، قیمت‌های نفت را از سطوح فعلی بالاتر ببرد. هر چند قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه کاهش ملایمی پیدا کرد، اما در در بازه معاملاتی قرار دارد که از ابتدای سال ۲۰۲۳ مشاهده شده است.

در این بین کاهش تولید کمتر از سطح هدف گذاری شده در روسیه، نگرانی‌ها پیرامون محدودیت عرضه را تا حدودی برطرف کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اظهار کردند تولید نفت روسیه در سه هفته نخست مارس حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده که کمتر از از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده که توسط مسکو اعلام شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر