بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
پویان مظفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کشور از ارز ۲۸۵۰۰ تومان گذر کرده است

کشور از ارز ۲۸۵۰۰ تومان گذر کرده است
موضوع بر هم خورد توازن در صنعت پتروشیمی حائز اهمیت است و باید به آن اشاره می‌شد. تغییر نرخ پایه محصولات ازنظر صنعت کشور اقدام عجیب و نادرستی است، درواقع با این مصوبه بخشی از صنعت کشور نحیف می‌شود. صنعت پتروشیمی یکی از ارزآوری‌ترین صنایع کشور است و منبع ارزآوری بسیار جدی در کشور شناخته می‌شود به همین دلیل نباید آن را نحیف کرد.
کد خبر : ۲۶۸۷۲۷

کشور از ارز ۲۸۵۰۰ تومان گذر کرده است

بورس نیوز:

پویان مظفری، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: درباره ارز ۲۸۵۰۰ تومانی باید گفت که می‌تواند باعث بهبود شرایط پتروشیمی‌های بالادست شود؛ چراکه دلار این صنعت مبتنی بر صادرات است شرکت‌های فعال در این حوزه با فروش در سامانه‌های مختص به خود می‌توانند آینده خوبی را رقم بزنند. البته که در برای پایین‌دست پتروشیمی که محصولات خود را در بورس کالا می‌فروشند، شرایط با ابهام روبه‌رو است چراکه احتمال ایجاد محدودیت در سقف رقابت در بورس کالا وجود دارد؛ بنابراین برای شرکت‌های پایین‌دست مشخص نیست که چه شرایطی رقم می‌خورد، اما درصورتی‌که معاملات خوب و درستی را داشته باشند، نرخ خوراک پایینی را دارند و نرخ محصولاتشان بالا می‌رود پس شرایط خوبی را رقم می‌زنند. در بخش پالایشی‌ها به دلیل اینکه در تأمین خوراک فعال هستند، مقداری در ضعف قرار می‌گیرند و باید به این موضوع اشاره داشت.

همگنی در صنعت را بر هم نزنید

وی ادامه داد: تغییر مبنای محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی به ارز ۲۸۵۰۰ تومان همگنی در صنعت پتروشیمی را از بین می‌برد. این اقدام درصورتی‌که در پایین‌دست رقابت ایجاد نشود بالادست صنعت را بهبود می‌بخشد که اتفاق عجیب و بدی است، یعنی بالادست صنعتی حاشیه سود بهتری از پایین‌دست داشته باشد. این موضوع را در صنعت پتروشیمی شاهد هستیم که با مصوبه تغییر مبنای محاسبه بالادست صنعت پتروشیمی حاشیه سود به‌مراتب بهتر از پایین‌دست خواهد داشت. چراکه بالادست به‌سادگی و بدون دغدغه دلار خود را می‌فروشد و پایین‌دست هر هفته باید درگیر تأیید یا تأیید نشدن معاملات بورس کالا باشد.

کشور از ارز ۲۸۵۰۰ تومان گذر کرده است

این فعال بازار سرمایه تبیین کرد: موضوع بر هم خورد توازن در صنعت پتروشیمی حائز اهمیت است و باید به آن اشاره می‌شد. این اقدام ازنظر صنعت کشور اقدام عجیب و نادرستی است، درواقع با این مصوبه بخشی از صنعت کشور نحیف می‌شود. صنعت پتروشیمی یکی از ارزآوری‌ترین صنایع کشور است و منبع ارزآوری بسیار جدی در کشور شناخته می‌شود به همین دلیل نباید آن را نحیف کرد. این مصوبه سیاست یکدستی نیست و معتقدم که سیاست ضعیفی است و مقداری صنعت را در معرض ضعف قرار می‌دهد. این دست اقدامات در روند فعالیت سرمایه‌گذاران بورسی تأثیری ندارد و تحلیلگران با مشاهده شرایط پایین‌دست پتروشیمی به بالادست پتروشیمی یا دیگر سهام روی می‌آورند، اما از طرفی برای صنعت این مصوبه اتفاق خوبی نیست و در کل ادامه‌دار بودن آن‌هم در ابهام قرار دارد چراکه کشور از ارز ۲۸۵۰۰ تومان گذر کرده است.


بیشتر بخوانید: اعلام نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها به وزارت نفت


وی افزود: رقم ۲۸۵۰۰ تومان به‌عنوان ارزی که برای هسته سخت کالا‌های اساسی قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود، نه برای خوراک پتروشیمی و نه نرخ فروش پایین‌دستی پتروشیمی؛ مبنا قرار دادن آن در این موارد درست نیست. البته که ایجاد فضای رقابتی اقدام درستی است، ولی نباید پایین‌دست صنعت پتروشیمی با نرخ دلاری که برای کالا‌های اساسی تأمین می‌شود رقابت کند. مبنا قرار دادن نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای محصولات پتروشیمی سیاست نادرستی خواهد بود درصورتی‌که ۶۰-۷۰ درصد با نرخ دلار آزاد فاصله دارد.

ادامه این مصوبه با ابهام مواجه است

مظفری در پایان به بورس نیوز گفت: ادامه‌دار بودن مبنا قرار دادن، ارز ۲۸۵۰۰ تومان در ابهام است، اما در صورت ادامه صنایع بالادستی پتروشیمی شرایط خوبی را خواهد داشت، چراکه در این بخش بسیاری از نماد‌ها صادرات محور هستند به‌راحتی امکان فروش دلار در سامانه‌های ارزی داخلی را دارند. از طرفی درباره بخش پایین‌دست پتروشیمی نمی‌توان اظهارنظر کرد چراکه احتمال ایجاد سقف رقابتی وجود دارد. باید گفت این مصوبه برای صنعت پالایشی چندان خوب نیست، ولی آن‌قدر این صنعت را متضرر نمی‌کند، اما برای صنعت پتروشیمی مناسب نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گواهی سپرده نفت خام تلاشی برای دور زدن تحریم
مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

گواهی سپرده نفت خام تلاشی برای دور زدن تحریم

شرایط برای صعود این صنایع مهیاست
مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

شرایط برای صعود این صنایع مهیاست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
هنوز متوجه نشدین اقای فرزین دشمن بورس و بازار سرمایه است ؟ تا بورس میخواهد جون بگیرد از افزایش نرخ سود تا هزار یک دست انداز جلوی بورس می اندازه نا بورس داشت خوب میشد رییس بانک مرکزی فبل را عوض کردن فکر کردین چرا ؟