بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
با کاهش تولید نفت اوپک اتفاق می افتد؛

تشدید کسری عرضه نفت در سال جاری میلادی

تشدید کسری عرضه نفت در سال جاری میلادی
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد که کاهش غیرمنتظره تولید نفت از سوی ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند کسری عرضه را در سال جاری میلادی تشدید کند و بهبود وضعیت اقتصاد جهان را در معرض تهدید قرار دهد.
کد خبر : ۲۶۹۰۳۵

تشدید کسری عرضه نفت در سال جاری میلادی

به گزارش بورس نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه هشدار داد که کاهش غیرمنتظره تولید نفت از سوی ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند کسری عرضه را در سال جاری میلادی تشدید کند و بهبود وضعیت اقتصاد جهان را در معرض تهدید قرار دهد.

پیش از این در ماه جاری میلادی، برخی از تولیدکنندگان پیشرو در این گروه متشکل از ۲۳ کشور صادرکننده نفت، محدودیت اضافی داوطلبانه خود را به میزان ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز از ماه می‌تا پایان سال ۲۰۲۳ اعلام کردند.

این کاهش علاوه بر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید روسیه و کاهش دو میلیون بشکه در روز اهدافی است که از نوامبر گذشته صورت گرفته است.

در آخرین گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: تراز‌های بازار نفت ما پیش از این (کاهش نیز) قرار بود در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با بروز کسری عرضه قابل توجهی مواجه شود.

این آژانس افزود: کاهش‌های اخیر خطر تشدید این فشار‌ها را به دنبال دارد و قیمت‌های نفت و محصولات را بالاتر نیز می‌برد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت انرژی عربستان کاهش جدید را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار نفت توصیف کرد.

به گفته دولت روسیه، اقدام اوپک پلاس که تقریباً ۵۰ درصد از عرضه جهانی نفت را در اختیار دارند، در دوره‌ای از نوسانات بالای قیمت به دلیل بحران بانکی در ایالات متحده و اروپا، عدم اطمینان عمومی درباره اقتصاد جهان و همچنین تصمیمات غیرقابل پیش بینی و کوته بینانه درباره سیاست انرژی از سوی برخی کشورها، بسیار ضروری بوده است.

قبل از اعلام این کاهش تولید، قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در ۱۵ ماه گذشته رسید، اما تصمیم اوپک پلاس باعث شد که قیمت‌ها بالاتر بروند. روز جمعه، هر بشکه نفت برنت ۸۶.۳۰ دلار و نفت وست تگزاس اینترمیدیت ۸۲.۴۰ دلار معامله شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر